יום שישי , 26 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "האח" של בלייר נשאר לבד בשטח

"האח" של בלייר נשאר לבד בשטח

"האח" של בלייר נשאר לבד בשטח הלורד מייקל לוי היה ידידו הקרוב ביותר של רה"מ הבריטי, עד שנעצר בפרשת "מזומן תמורת תארים" והרגיש כי חבריו והמפלגה נטשו אותו. יומן לונדון הלורד מייקל לוי נחשב לאורך שנות שלטונו של ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, כאחד האנשים המקורבים ביותר אליו. לוי, שאף תיאר את יחסיו עם בלייר כשל "אחים", היה בן בית ...

"האח" של בלייר נשאר לבד בשטח

הלורד מייקל לוי היה ידידו הקרוב ביותר של רה"מ הבריטי, עד שנעצר בפרשת "מזומן תמורת תארים" והרגיש כי חבריו והמפלגה נטשו אותו. יומן לונדון

הלורד מייקל לוי נחשב לאורך שנות שלטונו של ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, כאחד האנשים המקורבים ביותר אליו. לוי, שאף תיאר את יחסיו עם בלייר כשל "אחים", היה בן בית בדאונינג 10. אך בחודשים האחרונים נפער סדק בין השניים, אולי בלתי ניתן לתיקון, כאשר לוי ניצב במרכזה של פרשת "מזומן תמורת תארים" שבמסגרתה נחקר בלייר פעמיים.

הפרשה, שעשויה להעיב על סיום כהונתו של בלייר, החלה בחקירה משטרתית לבדיקת האשמות, לפיהן קיבלה מפלגת הלייבור הלוואות סודיות בבחירות הכלליות במדינה ב-2005. במהלך החקירה עלה חשד כי חלק מנותני ההלוואות קיבלו תארי אצולה ומינויים לבית הלורדים הבריטי.

לוי, מגייס התרומות הראשי של מפלגת הלייבור, נעצר פעמיים בפרשה וכעת הוא חשוד כמי שניסה לשבש הליכי צדק במדינה. בלייר, שזכה לתואר המפוקפק של ראש הממשלה הראשון המעורב בחקירה פלילית, לא אמר מילה בזכותו של חברו הטוב.

לוי עצמו מקפיד לשמור על שתיקה בימים אלה. "עכשיו זה לא זמן טוב לדבר על הפרשה", אמר ל-nrg מעריב. מקורביו מספרים שהוא שבור, אבל "מוכן ללכת עד הסוף". "לוי אמר שיש רק בן אדם בבריטניה שיש לו השפעה על מי יקבל תארים וזה לא אני", אמרו ל-nrg מעריב. "את מה שהוא עשה, הוא באמת עשה מתוך תחושת שליחות. הוא חשב שהוא עוזר למדינה, כשעזר לבלייר ולמפלגה".

הון מעסקי המוזיקה

הלורד מייקל אברהם לוי הוא נולד לפני 61 שנה באזור הסלאמס של האקני. הוריו, שהיו מהגרים יהודים אדוקים מהמעמד הבינוני, ניהלו אורח חיים צנוע והיו מתפללים בבית הכנסת השכונתי בסטנפורד היל.

את לימודיו עשה בבית הספר בשכונת האקני. הוא למד להיות רואה חשבון, אבל את הונו עשה כאמרגן מוזיקה בשנות ה-60 וה-70. בין הזמרים שניהל היו גם כריס ריי ואלבין סטארדסט. ב-1973 הקים את חברת ההקלטות "מגנט" ולאחר 15 שנה ומכר אותה לאחים וורנר בשווי של 10 מיליון פאונד. כיום הלורד לוי, שהגיע ממשפחה צנועה, הוא מולטי-מיליונר המתגורר בטירה בצפון לונדון עם בריכה ומגרש טניס פרטי.

המפגש הראשון בין לוי לבין הפוליטיקאי הצעיר, טוני בלייר, נערכה בארוחת ערב שאירח הציר הישראלי, גדעון מאיר, ב-1994. מהר מאוד נרקמה ידידות בין היהודי העשיר לבין הפוליטיקאי שכבש את הלייבור והשניים בילו את

זמנם במשחקי טניס.

לאחר המהפך ב-1997 העלה את הלייבור לשלטון, העניק בלייר ללוי תואר אצולה והפך אותו לברון ממיל היל. הלורד לוי זכה לתואר מגייס הכספים הראשי של בלייר ובעיתונות כינו אותו לא פעם "לורד-כספומט". היו אף מי שאמרו כי הוא "האדם השלישי המקורב ביותר לראש הממשלה", לוי עצמו לדיוויד אוסלר, מחבר הספר על מפלגת הלייבור, כי "אני וטוני כמו אחים".

ב-2002 מינה בלייר את הלורד לוי להיות שליחו המיוחד למזרח התיכון והקצה לו חדר בתוך משרד החוץ. לוי נהג לקיים פגישות עם תורמים פוטנציאלים למפלגה גם בטירה הפרטית שלו בצפון לונדון, היה מזמין לארוחות ערב, למשחקי טניס במגרשו הפרטי  ומפעיל קסם אישי וסמוש. "הם היו מתארחים זה בביתו של זה" מספר ידיד. "ראש הממשלה הוזמן לא אחת לארוחות ליל שישי בביתו של הלורד לוי, וכשלוי ביקרו בבית משפחת בלייר, הכיבוד היה כשר".

הלורד מייקל לוי. צילום: אי-אף-פי

הלורד מייקל לוי. צילום: אי-אף-פי אי-אף-פי

 

"קשה לתאר את האכזבה שלו"

אולם הכל החל להידרדר כאשר התפוצצה פרשת "מזומן תמורת תארים" בשנה שעברה. הלורד לוינעצרונחקר תחת אזהרה על ידי המשטרה לראשונה ביולי 2006 בחשדות הנוגעים להענקת התארים. בספטמבר הוא נחקר בשנית ושוחרר בערבות.

בדצמבר האחרון הגיעה המשטרה הגיעה לדאונינג 10, כאשר החוקרים חקרו את בלייר בפרשה. נראה שבלייר, שניסה למנוע את המבוכה בכל מחיר, ויתר גם על הידידות הקרובה עם הלורד לוי. סממנים לקרע בין השניים החלו להתפרסם בתקשורת הבריטית כבר אז, אך לוי שמר על שתיקה וכך גם ראש הממשלה.

הפרשה קיבלה זווית חדשה בסוף ינואר כשבלייר נקרא להיחקר בפעם השנייה. את המבוכה שאפפה את ראש הממשלה ניסו לרכך כשהדגישו שהוא רואיין כעד ולא נחקר תחת אזהרה כחשוד. התקשורת דיווחה שהחקירה נסבה סביב מכתב מהלורד לוי.

בסוף ינואר נעצר הלורד לוי בחשד שתכנן לשבש הליכי חקירה. כשבועיים לפני כן, ב-19 בינואר, נעצרה באישון לילה, היועצת הבכירה של בלייר, רות טרנר, ופורסם שיש חשש שהלורד ביקש ממנה בקיץ האחרון לערוך שינויים מסוימים במסמך שהכיל מידע משמעותי לחקירת הפרשה. בינתיים עוד לא הוגשו כתבי אישום בפרשה.

פה ושם בחודשים האחרונים, תוך ניסיון להסוות את הקרע בין השניים, נאמרו משפטים מרגיעים. דובר ראש הממשלה מסר כי הלורד לוי ממשיך בתפקידו כרגיל וכי "ראש הממשלה אמר שהוא עשה עבודה יוצאת מן הכלל כשליח למזרח התיכון". אבל יש מי שמדברים על חתול שחור שעבר בין השניים, נאמנות שנשברה מול אישומי המשטרה.

"קשה לתאר את האכזבה שלו ממה שקורה עכשיו", אמר ל-nrg מעריב אחד ממקורביו של לוי. הלורד זועם על כך שהפך לחשוד העיקרי בפרשה והעיתונות דיווחה כי אמר שלא יהסס להפנות אצבע מאשימה אל בלייר כדי להגן על עצמו. "הוא אמר לי שמאוד מפריע לו שהלייבור לא עושה יותר כדי לעזור לו", אמר ידיד אחר.

טוני בלייר. צילום ארכיון

טוני בלייר. צילום ארכיון אי-פי

 

הופעתו של השד האנטישמי

מאז שסיים את פרק המוזיקה בחייו, הפך לוי למעורב בגיוס כספים למטרות יהודיות ועבור ישראל. בין השנים 1988 ו-1994 הוא גייס כ-60 מיליון פאונד לארגון יהודי המספק שירותי רווחה ובריאות לקהילה היהודית.

לוי הוא גם חבר הנהלה בארגון הוועד היהודי ומקורב למפלגת העבודה בישראל. "בינו ובין השגריר המצרי בישראל נרקמו יחסים אישיים שעזרו גם לשיפור היחסים בין המדינות – מצרים, ישראל ובריטניה", סיפר מקורב . בנה של אשתו דניאל, הוא פעיל בפוליטיקה הישראלית ועבד במשרדו של יוסי ביילין כשזה כיהן כשר המשפטים.

לנוכח כל אלה קשה להיות מופתעים כאשר לאחרונה עלה גם הקשר אנטישמי לפרשת "מזומן תמורת תארים" כאשר קולות בקהילה היהודית העלו את החשש שהיחס ללורד לוי נובע מאנטישמיות.
סר אלן שוגר, טייקון וכוכב תוכנית ריאליטי, אמר כי הוא פוחד שהלורד לוי יהפוך "לשעיר לעזעזל" בחקירת המשטרה כי הוא יהודי. לואיז הלמן, חברת פרלמנט מהוועדה הבינמפלגתית נגד אנטישמיות, אמרה כי "לוי משך הרבה קנאה אליו" ושאלה אם אנטישמיות עומדת מאחורי הטלת הדופי בלורד לוי.

מנגד, בשכונה בה גדל לוי ומכירים את המשפחה, אמר אחד התושבים היהודיים כי "אני לא חושב שהיה צריך להזכיר את האלמנט האנטישמי".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שבע × 2 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com