יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> הניצחון הגרעיני של בלייר

הניצחון הגרעיני של בלייר

הניצחון הגרעיני של בלייר למרות התנגדות רבה במפלגתו של רה"מ, אישר הפרלמנט את חידוש צי הצוללות הגרעיניות הישג לראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, אחרי שהפרלמנט אישר ברוב גדול את תוכניתו לחדש את צי הצוללות הגרעיניות של בריטניה בהקדם האפשרי. על ההישג העיבה התנגדותם של רבים מחברי מפלגתו של בלייר שנאלץ להתסמך על המפלגה השמרנית באופוזיציה. 409 חברי פרלמנט תמכו בתוכנית לעומת ...

הניצחון הגרעיני של בלייר

למרות התנגדות רבה במפלגתו של רה"מ, אישר הפרלמנט את חידוש צי הצוללות הגרעיניות

הישג לראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, אחרי שהפרלמנט אישר ברוב גדול את תוכניתו לחדש את צי הצוללות הגרעיניות של בריטניה בהקדם האפשרי. על ההישג העיבה התנגדותם של רבים מחברי מפלגתו של בלייר שנאלץ להתסמך על המפלגה השמרנית באופוזיציה.

409 חברי פרלמנט תמכו בתוכנית לעומת 161 מתנגדים, בהם 85 חברי מפלגת הלייבור של בלייר. לפי התוכנית, בריטניה תשקיע בין 15-20 מיליארד ליש"ט לפיתוחן של צוללות שיישאו את טילי ה"טרידנט" הגרעיניים. הפרויקט אמור להימשך 17 שנה.

"אני חושב שעלינו להחליט עכשיו להתחיל בעבודה על החלפת הצוללות הגרעיניות", אמר בלייר עם תחילת הדיון. "אני חושב שזה חיוני לביטחון שלנו בעולם לא בטוח".

שרת החוץ, מרגרט בקט, חזרה על דברי ראש הממשלה. "בריטניה היא המדינה הפתוחה ביותר בעולם שמנהלת את ענייני הנשק הגרעיני שלה בשקיפות הרבה ביותר", אמרה.

גם יו"ר האופוזיציה ומנהיג השמרנים, דיוויד קמרון, הסכים עם בלייר. "החלפת מערכת הנשק הגרעינית הבלתי תלויה של בריטניה היא באופן ברור אינטרס לאומי", אמר. "ההחלטה צריכה להתקבל עכשיו".

רוצים לדחות עד 2014

מנגד, ניצבו ראש מפלגת הליברל-דמוקרטים, סר מנזיס קמפבל, ושר ההגנה לשעבר, פיטר קילפוייל – כאשר לצדם גם רבים מחברי מפלגת הלייבור של בלייר. לטענתם, עדיין לא הוכח שיש צורך להחליף את הצוללות וכי הם לא משוכנעים שיש צורך להחליט על כך כעת.

הליברל-דמוקרטים היו מעוניינים להשהות את ההחלטה עד לשנת 2014, אבל הממשלה טוענת שיש צורך להחליט

עכשיו בשל פרק הזמן הארוך הנדרש לבנות את הצוללות.

"החלטה חפוזה על החלפת המערכת הגרעינית נועדה לערער על היכולת שלנו להשפיע על הוועידה (לצמצום הנשק הגרעיני) שתתקיים ב-2010", אמר סר קמפבל. בתגובה אמר בלייר כי "זה אבסורד להציע שאנחנו יכולים פשוט לדחות את ההחלטה". בסופו של דבר דחו חברי הפרלמנט את הדרישה לעכב את התוכנית.

מחאה נגד התוכנית על בניין הפרלמנט. צילום: אי-פי

מחאה נגד התוכנית על בניין הפרלמנט. צילום: אי-פי אי-פי

 

מחאה גוברת

אתמול כבר התקיימה הפגנה נגד חידוש מערכת הנשק הגרעיני כשארבעה מפגינים נתלו על מנוף מול בית הפרלמנט ומגובה של כ-70 מטר אחזו בשלטי ענק עליהם נכתב "טוני אוהב נשק להשמדה המונית".

כמה מפגינים גם עלו על גג הפרלמנט הסקוטי במחאה על התוכנית ושניים מהם נעצרו.

פעילים נגד הכור הגרעיני מפעילים קמפיינים אינטנסיביים וקיית הדסון, נשיאת "קבוצת הלחץ נגד נשק אטומי" אמרה שהיוזמה מקבלת תמיכה מכל המפלגות ומציינת "אחידות כבירה בהתנגדות להחלטה מהירה בנושא הטרידנט".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


ארבע + 6 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com