יום חמישי , 28 מרץ 2024
Home >> כללי >> שש אחרי… 21112012

שש אחרי… 21112012

בימי המבצע עמדתי בקשר עם אנשים בעזה. זו היתה הזדמנות מחודשת לראות כמה אנחנו דומים. משתמשים באותן המילים רק במבטא שונה. ושבויים באותה הקונספציה שמחזירה אותנו בלופים פעם אחר פעם לאותו המקום...אבל אולי הפעם עם הסכם ההבנות שנוצר, עם ההכרה בחמאס יש סיכוי לשינוי ...

האם כל המנצחים  ינצלו את הצוהר שנפתח כאן להזדמנות לשינוי דרמטי אמיתי עם הפסקת אש שנכנסה לתוקפה ב21:00   21NOV2012  תמונהתתת

בימי המבצע עמדתי בקשר עם אנשים בעזה. זו היתה הזדמנות מחודשת לראות  כמה אנחנו דומים. משתמשים באותן המילים רק במבטא שונה. ושבויים באותה הקונספציה שמחזירה אותנו בלופים פעם אחר פעם לאותו המקום…אבל אולי הפעם עם הסכם ההבנות שנוצר, עם ההכרה בחמאס יש סיכוי לשינוי …

ביבי מחזק את נתניהו…ככה מלמדים 91 אחוז מהציבור שתמכו במבצע -על  פי סקר שפורסם בערוץ 10.לכאורה כתגובה על ירי הטילים שנורו לעבר הדרום.

אבל נתניהו מחזק את החמאס. כן. כן.  ככה זה כשהטילים מפגיזים את ישראלוהיא יוצאת למלחמה להגן על אזרחיה. שם בעזה הסולידריות בדיוק כמו כאן, מאחדת את כולם אחרי החמאס. גם אלה שעד לפני זמן קצר יצאו נגד שלטון החמאס. האשימו אותו בהגבלות הסגר של ישראל. באי- המדינות הכלכלית, כועסים על  הצנזורה שהחמאס מפעיל ביום יום, מגנים את  אי – היכולת לקיים הפגנות על דרך החמאס ולבקר אותה. כפי שמספר לי העיתונאי והבלוגר העזתי- מוסטפה איברהים.

Mustafa Ibrahim

העיתונאי מוסטפה איברהים

שמונה ימים ואינסוף של כשלים לוגים,מטרידים את התודעה אם מסתכלים על המאקרו. המצב בסוריה, במצרים, בירדן ובלבנון. ארצות הברית,רוסיה, סין,ההתחמשות האירנית, ההשתלטות האירנית. הסונים. השיעים. האביב הערבי.  הובילו אותנו ישר אל הסתו הישראלי.

אבל מה כאן…?

נשיא מפסיד

מחמוד עבאס – נשיא. שהשתדל לרקוד לצלילי המערב- להוביל לכינון מדינה פלסטינית ולשם כך התכוון להגיש לאום- בקשה להכרה במדינה פלסטינית.  שרק לאחרונה הבטיח שבתקופת כהונתו לא תהיה אינתיפאדה נגד ישראל, ושיחסום את האלימות.הכיר במדינת ישראל בגבולות67 כפי שאמר בראיון שנתן לערוץ 2 בטלויזיה הישראלית לאחרונה.

ישראל איימה עליו שלא ינקוט בצעד זה.

ועם יציאתה למבצע עמוד עשן כשבועיים לאחר הצהרותיו המפייסות, הפכה אותו ללא רלוונטי בדיונים ובמו"מ. תושבי הגדה שיצאו בהפגנות הזדהות עם החמאס ועזה. וירידה משמעותית בפופולריות שלו בקרב הפלסטינים.

תור הזהב של החמאס- החמאס הפך לזרוע המדינית ומנהלת דיפלומטיה בינלאומית, עזה הופכת לבירת פלסטין.

והמהלכים מובילים להשגת יעדים משמעותיים ביותר, פתיחת המעברים לסחורה ובני אדם. חיסול הסיכולים הממוקדים של ישראל. והפסקת כל פעולות האיבה מצד ישראל נגד עזה.

חמאס אחד שנוצר בעזרת ישראל להוות תגובה לאש"פ של שנות השמונים. שנבחר ב2006  בבחירות דמוקרטיות בעת שהמערב כפה את דרך חייו  הנאורה על המזרח הפרמיטיבי- וזכה ברוב גדול. וכשישראל והעולם לא אהבו את הבחירה הדמוקרטית הוכרז כארגון טרור אותו יש להחרים…והוא הוחרם לפחות באופן רשמי על ידי העולם.

אבל הפך לבירה הפלסטינית בפועל בחסות מבצע עמוד עשן….

המדינאים שהגיעו לעזה. כל אחד בשל האינטרסים שלו  מהלך שהחל למעשה עם בואו של אמיר קטאר, טרם המלחמה

והתעצם בביקור ההסטורי של ראש ממשלת מצרים ביום השלישי ללוחמה. נמשך במצעד המדינאים שבאו להציל את המצב עד שביום השמיני נמשח מלך חדש באזור- הנשיא מורסי המצרי שקבל את ההכתרה מארצות הברית והאו"מ

בישראל היציאה למבצע לוותה בהצהרות על התראות. והרתעות. והתרעות.פוליטיקאים שדברו על מיטוט החמאס. אישור לגיוס של 75.000 חיילי מילואים. פעולות כירוגיות…שאינן פוגעות באזרחים. (ואכן באופן יחסי למבצע עופרת יצוקה המספרים נמוכים) אבל כן היו נפגעים.  כאלה שלא נראו בישראל על המסכים. על מסכי הטלויזיה הישראלים עזה היא נדמה, בכלל מקום וירטואלי תחת השמים, בהם הלהבות עולות בנצנוצים שמצטלמים היטב. אבל אין שם אנשים. אין שם מתים. בוודאי לא אזרחים.ונפגעי חרדה בכלל לא סופרים.

קוראים לזה הסברה.  הסיקור הטלוויזיוני בכל הערוצים היה אחיד וספר את הנארטיב הישראלי תוך התעלמות מוחלטת מהמצב של האזרחים שם. לכמה ימים העולם אהב את הנרטיב הזה…עד שבשבת בבוקר היום הרביעי למבצע נהרגו בני משפחה אחת…כששלומי אלדר, הפרשן לענייני ערבים ניסה לדבר על זה בעת שאור הלר המשיך לפאר את המבצע הכירוגי בו ישראל מפציצה ללא הרף ואין אזרחים נפגעים  (אמת יחסית), אף אחד לא רצה לשמוע על זה. לא באולפן ולא ברחוב הישראלי. ומיותר גם לציין שאף אחד לא דבר על מאות האזרחים שנפגעו שם בשלושה ימים שקדמו לכך. (חרדה, רכוש, פגיעות קלות ופגיעות נפש)שאותותיהם גם אם נתעלם מהן, נשארות צרובות בתודעה עד להתפרצות בגל השנאה הבא.

בעזה אין צבע אדום, ולא צהוב , לא מקלט ולא מרחב מוגן….אומר איברהים, ולאנשים אין לאן לברוח מהפחד ומהרעש. הרעש עצמו הידוע כמפגע הופך בימי לוחמה למגבר חרדה מובהק . המזלטים כל העת מסתובבים כאן, הם מספרים והרעש בלתי נסבל. הרעש הזה נכנס לנו לגוף ונשאר שם. מתאר איברהים. זה עושה לנו משהו הוא מנסה להסביר את ההשפעות הבלתי מודעות שמשפיעות על אנשים באזורי מלחמה. על הלך רוחם. על גישתם לחיים ולאוייב באופן בלתי מודע בעתיד.

בעזה, אין שרותים לטיפול בנפגעים וכל אחד נותר לגורלו. אנחנו נשארים בבית…הוא מספר ובלילה השביעי גם הוא ובני משפחתו פינו את עצמם מביתם לבית חברים. גורל משותף ואולי משנה מקום משנה מזל.

בפועל. מעל 1500 תקיפות של ישראל על עזה. העיר החרבה. הילדים פגועי החרדה. הפגועים בגוף המתים. וכמובן החיסולים הממוקדים מול מי שישראל מגדירה פעילי חמאס וגיאהד איסלאמי ברי מוות שדמם הותר והפך את המבצע למוסרי- והפגיעה במבנים סמבולים שם לא מנעו את שיגור הירי לעבר ישראל. הדרום. תל אביב ירושלים. הסמלים הישראלים. וכן, גם פיגוע קיקיוני בלב העיר. שיצא מהגדה.

וככה הפכו המילים התרעה- התראה-והתרעה ריקות מתוכן מול העקשות להפגין כוח עד השנייה האחרונה.

תחת מעטה מסכי העשן יש המון בעיות בפלסטין…ובמיוחד בעזה שהפכה לכלא הצפוף בעולם עם כ1.8 מיליון פלסטינים תחת סגר. פלגים שפועלים שם עצמאית והם רדיקלים יותר מן החמאס.בהם הג'יהאד האיסלמי והסלאפיים.

"הפיצול הפנימי מפריע לנו "–אומר איברהים, יש לטפל בו כדי להגיע להשגים.ומביע תקווה שהתבדתה כשמחמוד עבאס עצמו יבוא להביע הזדהות ואחוד עם החמאס ויגיע  לעזה להפגש בה עם המדינאים שבאים מן העולם לשם.

ולמרות ששרת החוץ הילרי קלינטון נפגשה רק עמו ברמאללה אין ספק שמעמדו  נפגע ויד החמאס על העליונה גם בגזרה הפנימית הפלסטינית.

ניכר כאן שינוי עמוק ביחס לחמאס. העולם  כבר לא יוכל להתעלם ממנו כגוף מדיני השולט ברצועה ואף דורש ממנו וינסה לעזור לו לשלוט בזרמים הסמויים והסמויים פחות הרוחשים בו. להחליש את איראן. להצטרף לאביב הערבי ולשתף פעולה עם עמי המערב. כפי  שבא לביטוי בהסכם  שנחתם עמו.

ההסכם כולל הבנות שמקלות מאוד על המצב בעזה שצריכה לשקם את עצמה מן ההריסות  ומאפשר צוהר לחלון ההזדמניות לשנות פה את פני הדברים אם ישכילו הצדדים ליצור שתופי פעולה על בסיס אינטרסים משותפים בזמן אי לחימה, הודנא , הפסקת לוחמה וליצור מצב חדש, בו האינטרסים יגברו על המחלוקות, כך שבעת הישיבה למו"מ בפעם הבאה לשני הצדדים יהיה מה להפסיד… והם יעדיפו להרויח חיים יותר טובים.

ברקע ישראל מאיצה את מערכת הבחירות הצינית והעולם הערבי נכנס למאבק כוחות על גודל השפעתו על עזה.

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


6 + שש =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com