יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> כללי >> אינתיפאדת האסירים- האינתיפאדה השלישית מביאה את האביב הפלסטיני לכאן?

אינתיפאדת האסירים- האינתיפאדה השלישית מביאה את האביב הפלסטיני לכאן?

האינתיפאדה השלישית התחילה. האם יצליחו לעצור אותה לפני שתתגבר. על פי דיווח, הרוג ראשון בבית לחם. נורה בהפרות סדר לאחר הלוויתו של יאסר ג'רדאת האסיר שמת בכלא הישראלי.

האינתיפאדה השלישית. אינתיפאדת האסירים.

                                                                                           בשטחים לא מחכים לאובמה.הרוג ראשון בבית לחם

 במה שמסתמן כאינתיפאדה שלישית בהתהוות.

אם למישהו נדמה היה שמאז הכרזת הכ"ט בנובמבר של הפלסטינים, ועד בואו של אובמה במרץ, השקט ישמר והמתח המבעבע יוותר מתחת לפני השטח. המציאות  שוב טורפת את הקלפים.

למרות הנסיונות של הראיס, מחמוד עבאס לשמור על שקט יחסי והאתגר שהציב לעצמו שהאינתיםאדה השלישית לא תהיה אלימה. נדמה שמה שהחל בניצני אלימות  במבצע "עמוד ענן" והתעוררות השטח בגדה ושומרון, הופך לאינתיפאדה השלישית , טפטוף של ארועים, תגבור כוחות צה"ל ותגבור האמצעים.

נושא האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל, שביתות    הרעב, הובילו להפרעות סדר ביהודה ושומרון.

לא על כל הארועים ביו"ש דווח בישראל , למרות שהתקיימו כל העת האחרונה ,אולי מתוך כוונה שלא להתסיס את השטח. הארועים ברובם נקשרו, עם מצב האסירים בבתי הכלא בישראל, ושביתות הרעב של האסירים .  גורמים פלסטינים אתם דברתי בימים האחרונים,  קבלו על כך "שהמשטרה הפלסטינית שומרת את הסדר עבור ישראל, מרכינה את ראש העם הפלסטיני, ועובדת בשביל ישראל" והוסיפו"כל זאת בעת שאבו מאזן, מנסה לעשות הכל, ונתניהו מגיש לו צלחת ריקה, לא נותן לו דבר בתמורה. "  והוסיפו  כי זה נעשה  באופן מכוון כדי להחליש את אבו מאזן,  בפני עמו, ולהשפיל את העם הפלסטיני, וזאת כי נתניהו אינו רוצה להגיע להסכם שלום".

בשבועיים האחרונים התגברות הארועים   בגזרת ארץ האבות- חברון – קו תפר בין יהודים לערבים שלא המייצגת  את המאקרו . מלמדים שהשטח בוער.  כבר לא ניתן להתעלם מהארועים היומיומים  ונדרש איפוק מכוחות הבטחון לעצור את ההתדרדרות לאינתיפאדה הבאה, והארועים היומיומיים מתגברים.

גורמים צבאיים עמם דברתי מסרו , כי הם משתדלים להמנע מפגיעה באזרחים ומשתמשים ככל הניתן באמצעים לפיזור הפגנות, ללא ירי חי.

אך, הפרות הסדר התגברו בעוצמתן עם הוודע דבר מותו של האסיר, יאסר ג'רדאת מאזור חברון.

"זה מעבר לטרגדיה האישית שלו ושל משפחתו, המוות שלו מסמל את היחס לכל האסירים שלנו" אמר לי תושב חברון. "ישראל שוללת זכויות ומענה את האסירים שלנו, היא פוגעת בציבור שלם, בעם שלם"

העולם עוקב בדאגה אחר הההסלמה וישראל קבלה שורה של פניות ממנהיגי עולם, לנהוג באיפוק , על מנת שהמצב לא ייצא מכלל שליטה. האם אלה ימיה הראשונים של האינתיפאדה השלישית? גם האינתיפאדה הראשונה התלקחה מארוע קונקרטי שיצא מכלל שליטה וגם האינתיפאדה השניה, החלה בהתעוררות נגד ארוע קונקרטי שהוביל לאיבוד שליטה. האינתיפאדה השלישית תהיה אינתיפאדת האסירים.

פריחת האביב המוקדמת בנופים הקדומים של יהודה ושומרון מבשרת את בוא האביב הפלסטיני.

ככר השוטר בקאסבה של חברון הפכה בימים האחרונים  לזירה מרכזית  של הפרות סדר יומיומיים,בה המפגינים מבעירים צמיגים, מיידים אבנים, ומשליכים חפצים מגגות הבתים על החיילים.

בשבת עם הוודע דבר מותו של ג'רדאת, הושלכו אבנים גם  אל השכונה היהודית, בתגובה , נורתה אש חיה ופלסטיני נפגע ברגלו.

יום ראשון, הוכרז כיום זעם בשטחים. גם ברחובות חברון העסקים נסגרו והצמיגים הבוערים  וככר השוטר הפכה לעמודי עשן. לבן ושחור. של צמיגים בוערים ושל חומרים לפיזור הפגנות.

בה בעת שצהלות העדלאידע התקיימו  ברחוב היהודי, ההסלמה הייתה נכרת. ניתן היה לראות אבנים מושלכות  מגגות בתים, סביב הקאסבה.  מה שהכניס את הצבא לפעילות מוגברת .

  גורם צבאי טען בפני, כי הם משתדלים להיות מאופקים בתגובה ולא להגיע לפציעות גוף ונפש אלא רק לפזר את ההפגנות.

יום ראשון בחברון, היה רווי מתח. בעוד שבישראל דנים בדוח הנתיחה ודוח המוות, וסיבת המוות של העצור גרדאת, הפלסטינים אינם מכירים בחקירה הישראלית. גם לא מסייעת העובדה שנציג פלסטיני נכח בנתיחת הגופה, מותו  של ג'רדאת הפך סמל גדול הרבה יותר מהטרגדיה האישית שלו ושל משפחתו. סמל לכך שהמערכת הישראלית משתמשת בעינויים כשגרה. שהיא מפרה את זכויות האדם הפלסטיניות.

והרחוב הערבי זועם ,על מה שנתפס  בעיניהם, כמוות בעינויים של אסיר.

יום הזעם הפלסטיני, וחג פורים היהודי התקיימו באותו זמן ובצהל  ניתנה החלטה שלא להשתמש בגז מדמיע כנגד ההמונים,  כדי לא להפריע לתהלוכות החג, שהרי הרוח אינה מבחינה בין הצדדים, וכשנורה גז מדמיע הוא נישא עם הרוח גם אל תוך השכונה היהודית.

אך משהסתיימה העדלאידע, והמהומות  בצד הערבי גברו ,  התגובה הצהלית הוחרפה. נורו גם כדורים חיים.

"כשהם זורקים עלינו אבנים, בגודל כזה כמו האבן שהושלכה עכשיו, יש אישור לירות כדור חי" אמר לי חייל בעמדה המשקיפה על אזור הלוחמה. ומשמשת כמחסום.בין הצד היהודי לערבי.

כחלק מהאמצים לפיזור הפגנות בהם השתמש צהל ביום א' אחר הצהריים, גם גז המדמיע חזר לשימוש. ה"בואש" נוזל מצחין שפיתחה משטרת ישראל לצורך פיזור הפגנות.ואשר מותז ממיכליות וריחו הבלתי נסבל מאלץ כל אדם הנמצא בקרבת מקום להתרחק. וכן, הופעלה מערכת סאונד(אמריקאית) מחרישת אוזניים.

למרות שמצהל נמסר שמשתדלים לא לירות כדורים חיים, וחיילים שהיו בעמדות השמירה, חזרו על ההנחיה, לשמור על איפוק ולהשתדל להמנע מפגיעה פיזית במפגינים. נודע לנו כי מישהו נורה ברגל. בכדור חי.

במקביל התבצעו , מעצרים עיכובים  של מיידי אבנים , חסימת הדרך של פלסטינים בין הרחוב לביתם בגדר המפרידה בין החלק היהודי לפלסטיני, הובילה למתח  בעמדות השמירה. תחנת עינם הבוחנת של משקיפים מטעם האו"ם.

לאידיריס לא נתנו לעבור כשהוא נתקל בבחור צעיר, נאזק ומוצמד אל הקיר. "הוא מואשם , בידוי אבנים, בדיוק כמו ג'רדאת לפני כשבוע. העוברים ושבים המקומיים מביעים שאט רוח כשהם רואים אותו, עומד ליד העמדה הצבאית.

"ההשפלה זה הדבר הכי קשה" אומר לי אידיריס תושב חברון , כמה שעות מאוחר יותר כשהוא צופה על הנעשה מביתו שמעל רחוב החנויות הסגורות."אנחנו לא צריכים שהחיילים יגנו עלינו מאת מיידי האבנים,  הוא אומר בציניות אלא שיגנו עלינו כשהמתנחלים מתנכלים לנו".

בישראל דווח כל היום על שקט יחסי בערי הגדה , התכוננו להפרות סדר גדולות, אלא שהפעילים מיו"ש ליוו את המת בהלוויתו. באזור חברון, שם זכה לטקס צבאי ולוויה מכובדת.

כשחזרו לעריהם לפנות ערב, החלו ליידות אבנים והפרות סדר נרשמו בערי הגדה . בבית לחם קבוצת צעירים שחזרה מן ההפגנה ידתה אבנים לעבר כוחות הבטחון.

מקור בבית לחם מסר לי כי, צהל נכנס לעיר, פיזר גז מדמיע, ובשיתוף פעולה עם כוחות הבטחון הפלסטינים פוזרו ההפגנות בסביבות השעה 2300 , אז גם נודע שאחד הפצועים , צעיר תושב  בית לחם  נהרג מאש כוחות צהל, מותו נקבע בהדסה לשם הועבר לאחר שנפצע  מאש כוחות צהל.  והוסיף"ספק אם ניתן יהיה עכשיו לעצור את האינתפאדה השלישית" והבהיר :"כשהצבא שלכם יורה באם 16 על מי שמיידה אבנים, זה לא מתקבל על הדעת; תהיה כאן אינתיפאדה גדולה בכל הערים; לא רק חברון ובית לחם".

טרם נתקבל אישור רשמי ממקורות ישראלים, למות הנער, אך גם תחנת הטלויזיה הפלסטינית החלה לשדר הלילה ידיעות בדבר מותו של צעיר מבית לחם,  וברחוב הפלסטיני הזעם גובר.

.

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


9 − שבע =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com