יום שלישי , 23 אפריל 2024
Home >> הסרט הדוקומנטרי מראות >> האם אבו מאזן הוא בן גוריון של הפלסטינים?

האם אבו מאזן הוא בן גוריון של הפלסטינים?

כתבתו של אליק מאור על הסרט "מראות" של הבמאית יעל ערבה שיוקרן היום (ג') יוקרן בסינמטק ת"א, שעוסק בסכסוך הישראלי פלסטיני. בין המרואיינים בסרט: יוסי ביילין, יהושע סובול ומוחמד שחאדה, בנו של סאלח שחאדה, ההרוג הראשון מסיכול ממוקד ישראלי. אליק מאור שמע ממנה על המסע האישי והמרתק שעברה.

היום (ג') יוקרן בסינמטק ת"א הסרט "מראות" של הבמאית יעל ערבה, שעוסק בסכסוך הישראלי פלסטיני. בין המרואיינים בסרט: יוסי ביילין, יהושע סובול ומוחמד שחאדה, בנו של סאלח שחאדה, ההרוג הראשון מסיכול ממוקד ישראלי. אליק מאור שמע ממנה על המסע האישי והמרתק שעברה.

לא מעט סרטים דוקומנטרים על הגדה המערבית, הערבים והיהודים החיים בה, צולמו בעשור האחרון. כל במאי צילם את סרטו מהזווית האישית שלו. הבמאית יעל ערבה פשוט לקחה צעד אחד לאחור, מהקמת המדינה ועד היום: "משפט שאמר לי פלסטיני אחד", היא מספרת, "גרם לי להביט בכל הקומפלקס בעין אחרת. הוא אמר לי: 'בסוף,  פלסטין תהיה שלנו ושהם לא צריכים שישראל תעניק להם מדינה, כי הם יכולים לקחת את העצמאות לעצמם בדיוק כפי שישראל עשתה בהכרזה חד צדדית'".

ערבה לקחה מצלמה והחליטה לתת לדמויות לשקף את עצמן. כבת לבית ימני לוחם, עם הורים שהיו גם באצ"ל וגם בלח"י, היא יצאה למסע, שהחל כמסע עיתונאי והפך לאישי, שבו מצאה את עצמה מטילה ספק ומציפה שאלות רבות בכל הנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני. קווי דמיון ודפוסי עבודה של הדמויות שאותן בחנה, גרמו לה לתהות: האם אבו מאזן הוא בעצם בן גוריון של הפלסטינים? האם חמאס הוא הלח"י של הפלסטינים? האם מתנחל בת"א ומתנחל בחברון זה לא אותו דבר? "לא פעם" היא מספרת, "תמונת הצד השני נראית כבועתנו המשתקפת אלינו במראה. כך הצטלם הסרט שלי, 'מראות'."

הסרט, 90 דקות (תרגום לעברית, ערבית ואנגלית), יוקרן היום (שלישי) בשעה 16:00 בסינמטק ת"א. הסרט נע בין ייאוש לתקווה, מנסה לטוות את קווי הדמיון בינינו לבין הפלסטינים ולהראות את הניסיון הפלסטיני לחזור על מהלכים פוליטיים ישראליים. למשל: הכרזת מדינה יהודית באופן חד צדדי עם הכרזת האו"ם ב-1948 מול הכרזת אבו מאזן על מדינה פלסטינית באופן חד צדדי ב-כ"ט בנובמבר 2011.

ערבה מציגה לפנינו מסע מרתק ועכשווי, שצולם ותועד בשנים 2011-2013. לסרט רואיינו מעל 35 אנשים והוא מורכב מפסיפס של אנשים ודעות משני צידי המתרס. יעל יצאה למסע יחד עם בנה הצלם, אדם שולדמן, השניים צילמו גם בקסבה בחברון, כשהאדמה בוערת מבקבוקי תבערה ומפצצות גז מדמיע, ואנשים שהבמאית מבקשת לספר את סיפורם, כמעט מבצעים בצוות לינץ'.

בין המרואיינים בסרט: יוסי ביילין, יהושע סובול; הרב הירש, מנהיג נטורי קרתא במאה שערים, שלא נוהג להתראיין; מוחמד שחאדה, בנו של סאלח שחאדה, ההרוג הראשון מסיכול ממוקד ישראלי; נועם ארנון, דובר הישוב היהודי בחברון; גרשון בסקין, שהיה מעורב בשחרור גלעד שליט וברקימת הסכם הפסקת האש עם החמאס; הפרסומאי מוטי מורל שמדבר על חוכמת ההמונים; מתנחלים ופלסטינים.

יעל ערבה-שולדמן עזבה את הארץ ב-1986 וחיה שנים רבות בלוס-אנג'לס שם גידלה את שלושת ילדיה. טרם נסיעתה הכירה חברים בבית לחם וכששבה לארץ לאחר האינתיפאדה הראשונה, ליבה נקרע כתוצאה מהמצב בשטחים. משנת 2000 התגוררה בבריטניה, בין השאר, שמשה ככתבת NRG בלונדון והעבירה אייטמים לחדשות 10 ו-2 בנושא העולם הערבי. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ומבצע "עמוד ענן" הביאה מרואייני חמאס לתכניות הרדיו והטלוויזיה. עם שובה לארץ שבה לטיפול בקונפליקט מזוויות שונות. בסרטה "מראות" יעל מטילה ספק בצדק של כל אחד מהצדדים ומנסה לחשוף את האנשים האמיתיים מתחת לנרטיבים ולסטריאוטיפים המוכרים.

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


× חמש = 35

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com