יום שישי , 19 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> ביקור ההיכרות של היורש האפשרי

ביקור ההיכרות של היורש האפשרי

ביקור ההיכרות של היורש האפשרי דיוויד קמרון, יו"ר המפלגה השמרנית בבריטניה, מגיע לביקור ראשון בישראל. מיהו המנהיג הצעיר ששואף לזכות בכיסאו המתפנה של טוני בלייר? יומן לונדון דיוויד קמרון, מנהיג המפלגה השמרנית הבריטית והאיש ששואף להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה, מגיע היום לישראל לביקור היכרות ראשון. בין השאר צפוי קמרון להיפגש עם ראש הממשלה אהוד אולמרט, עם שרת החוץ ...

ביקור ההיכרות של היורש האפשרי

דיוויד קמרון, יו"ר המפלגה השמרנית בבריטניה, מגיע לביקור ראשון בישראל. מיהו המנהיג הצעיר ששואף לזכות בכיסאו המתפנה של טוני בלייר? יומן לונדון

דיוויד קמרון, מנהיג המפלגה השמרנית הבריטית והאיש ששואף להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה, מגיע היום לישראל לביקור היכרות ראשון. בין השאר צפוי קמרון להיפגש עם ראש הממשלה אהוד אולמרט, עם שרת החוץ ציפי לבני, ועם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. כמו כל אורח מכובד שמגיע לראשונה לארץ יזכה גם קמרון לצ'ופר של סיור במסוק בשמי ישראל.

בארץ רואים בביקור, שארוגן בסיוע משרד החוץ והארגון הידידותי לישראל ה-CFI, הזדמנות להסביר את עמדתה של ישראל למי שאולי יהיה ראש הממשלה הבא. עבור קמרון, המשמש כיו"ר האופזיציה מזה שנה וחצי, זו הזדמנות לראות את הדברים מקרוב, אם כי יש בבריטניה מי שאומרים כי ביקור של פוליטיקאים בישראל וברשות הפלשתינית הוא מהלך טקטי בניסיון לצבור נקודות בבית.

"אני מצפה לביקורי הראשון בישראל ובשטחים הכבושים", אמר קמרון ל-nrg מעריב. "לקידום תהליך השלום במזרח התיכון יש חשיבות עצומה, לא רק לישראלים ולפלשתינים, אלא גם לאזור ולעולם כולו. המפלגה השמרנית תומכת בפתרון שתי המדינות כפי שהיא נראית במפת הדרכים.  אני מצפה לראות את השטח בעצמי וללמוד על הסיכויים להקדמות לעבר שלום בר קיימא".

"שמרן ליברל יותר מאשר ניאו-שמרן"

קמרון, בן 41, נבחר לפרלמנט בשנת 2001 כנציג מחוז וינטני במערב אוקספרדשייר. עם היבחרו, היה קמרון חבר בוועדת הפנים והתחומים בהם עסק היו מגוונים, בהם דיונים מיוחדים בנושאי סיבוכים הנגרמים לתינוקות בלידה – נושא הקרוב ללבו. הבכור בשלושת ילדיו של קמרון, איון, נולד עם שיתוק מוחין ונגרמה לו נכות ואפילפסיה חמורה. לקמרון, הנשוי לסמנתה שפילד, יש שני ילדים נוספים.

ב-2005 נבחר קמרון לעמוד בראש מפלגת השמרנים. אחרי ניצחונו הצביעו מבקריו, אבל גם כמה מחבריו, על כך שהוא נמנע מלפרוש את האג'נדה של מפלגת השמרנים תחת הנהגתו, אם כי בינתיים הוא כבר החל להתבטא בנושא. "המפלגה שמה לעצמה לפתח תוכנית למדיניות חוץ עם דגש על זכויות אדם", הסביר קמרון והגדיר את עצמו כ"שמרן ליברל יותר מאשר ניאו-שמרן".

ביחס לאמריקה אמר קמרון כי יש  לקיים "דיון בוגר" והסביר כי "יש לראות את המורכבות של הדברים ולא לפשט אותם כך 'שאם אתה מעלה שאלה ביחס למדיניות ארצות הברית, אתה 'אנטי אמריקה' ואם אתה תומך במה שארצות הברית עושה אתה 'פודל של אמריקה' או שאם איכפת לך מחופש אזרחי, אתה 'רך ביחס לטרור'".

קמרון גם מתנגד לשיחות עם ארגוני טרור. "אין רשימת דרישות שאנחנו יכולים לקבל, אין קבוצת

טרור שאנחנו יכולים להיפגש אתה ולהתדיין עמה, גם אם אנחנו רוצים לעשות זאת כדי להפסיק את הפיגועים", אמר. "הטרור הזה לא יכול להיות מפויס, הוא צריך להיות מובס".

הוא גם תמך בפלישה לאפגניסטן ועיראק. "שנים מהמשטרים הכי מדכאים בעולם, באפגניסטן ובעיראק, הופלו. אני תומך בפעולות האלה ובפעולות המתמשכות בשתי הארצות האלה", אמר  בסקירה שנתן בספטמבר האחרון,

בהתייחסו לאיראן הזהיר קמרון שאין דברים חיוביים רבים בחזית הזו. "השלטון בטהרן מעודד חלק מההתקפות והמורדים בעיראק. והוא נותן חסות לחיזבאללה. הגרוע מכל, שהם רק במרחק קצר  מפיתוח נשק גרעיני", אמר. בשבוע שעבר אף קרא למדינות האיחוד האירופי להצטרף למדיניות האמריקנית נגד איראן והדגיש את הצורך בהטלת סנקציות חמורות, אבל לא יציאה למתקפה.

עם רעייתו סמנתה. צילום: רויטרס

עם רעייתו סמנתה. צילום: רויטרס רויטרס

 

"אני תומך נלהב של ישראל"

בשבוע שעבר, במהלך דיון בפרלמנט, אמר ראש הממשלה, טוני בלייר, שהוא "תמיד היה תומך של ישראל ותמיד יישאר תומך של ישראל ". קמרון מיהר להצטרף לדברים: "ראש הממשלה שלנו אמר שהוא תומך נלהב של מדינת ישראל. גם אני".

למרות שבאופן מסורתי זוכה ישראל לתמיכה רבה ממפלגת השמרנים הנתפסת ימנית, במלחמת לבנון השנייה הצטרף קמרון הצטרף לוויליאם הייג, שר החוץ בממשלת הצללים שלו, שניצח על קולות הביקורת על  ישראל ביחס ל"תגובה הבלתי מידתית" שלה.

עם זאת, קמרון דרש מחבר פרלמנט אחר ממפלגתו, אנדרו טרנר, להתנצל על שהשווה את התקפות חיל האוויר הישראלי בלבנון לפעולות הנאצים כשזה אמר "אלו היו הטקטיקות של הנאצים – לתקוף אזרחים נמלטים מהאוויר".  קמרון עצמו הצהיר מאוחר יותר כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה".

בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני, אמר קמרון כי הוא גורם מרכזי באי היציבות של העולם וכי למרות שישראל ביצעה נסיגה כואבת מעזה, החמאס עלה לשלטון. "שלוש בחירות התקיימו בשטחים הכבושים, אבל הבחירות האלה הביאו את החמאס לשלטון. ארגון שממשיך להצהיר באופן פומבי שהוא מחויב להרוס את ישראל ומוכן להשתמש בשיטות טרור", אמר קמרון.

יו"ר תנועת החרות ומפלגת הליכוד בבריטניה, אריק גראוס, אמר ל-nrg מעריב שקמרון טוב ליהודים "למרות ההערות שלו בעת מלחמת לבנון. מאז שהכיר את המצב מקרוב שינה את עמדתו והוא מאוד פרו-ישראלי". גראוס  גם הביע תקווה שיזדמן לקמרון לפגוש את האנשים הנכונים בישראל, "גם אנשים מהאופוזיציה".

קמרון עם אולמרט בפגישתם בלונדון. צילום: אי-פי

קמרון עם אולמרט בפגישתם בלונדון. צילום: אי-פי צילום ארכיון: אי-פי

 

צייד הצבאים

כמו רבים מהפוליטיקאים בבריטניה, בני האצולה ונסיכים, הוא בוגר בית הספר היוקרתי איטון שנוסד על ידי המלך הנרי השישי במאה ה-15. לפני כשבועיים סיפרוכותרות העיתונים בבריטניה כי כאשר קמרון היה סטודנט בן 15, הוא נתפס בבית הספר כשהוא מעשן מריחואנה עם תלמידים נוספים וכי הוא כמעט סולק מבית הספר.

קמרון לא הכחיש את הפרסומים אך אמר שאינו מעוניין לדבר על כך. "יש דברים בעבר שלי שאני מתחרט עליהם, אבל יש לי זכות לפרטיות לפני הפוליטיקה", אמר. "לכל אחד יש הזכות לטעות ולתעות".

ימים ספורים לאחר מכן חגגה התקשורת על כישרון הציד של יו"ר האופוזיציה אחרי שמחבר הביוגרפיה שלו אמר כי "הוא אחד הציידים הבודדים שמסוגל לקלוע בשני צבאים באותו הזמן". "רוצח צבאים מלידה", "קמרון: צייד הצבאים" ו"קמרון- פאנט של ספורט דמים", היו חלק מכותרות העיתונים.

קמרון ובלייר. צילום: אי-אף-פי

קמרון ובלייר. צילום: אי-אף-פי אי-אף-פי

 

דמיון לבלייר

הסקרים בבריטניה מעידים על מגמת עלייה בפופולריות של קמרון ושל מפלגת השמרנים. הסקר האחרון מלמד כי  אם יערכו הבחירות בין קמרון, לגורדון בראון, שנראה המועמד לרשת את מקומו של בלייר , יזכה קמרון בהפרש של כ-13 אחוז. סקר נוסף מגלה שנשים מעדיפות את מנהיג השמרנים על גורדון בראון ועוד סקר מראה בבירור כי הלייבור איבדה מהמוניטין שהיה לה כמפלגה הכי מהימנה בנושאים כלכליים.

בלייר, שהתייחס למצב הסקרים, אמר כי הם לא משנים כלום וכי בסופו של דבר האנשים יצביעו למי שמציע מדיניות טובה יותר. השר מטעם הלייבור, ג'ף הון, הסביר כי "המצביעים מתחילים לראות בדיוויד קמרו, מחליף רציני לטוני בלייר".

בין קמרון לבין בלייר יש לא מעט קווי דמיון, שבהחלט מזכירים לבוחרים הבריטים את ראש הממשלה ערב בחירתו הראשונה לפני עשור. שניהם בגיל צעיר, רהוטים ואמביציוזיים טשניהם קיבלו לידיהם מפלגה שבמשך שנים ישבה על ספסלי האופוזיציה.

בלייר, שהיה פרקליט צעיר כשקיבל את הנהגת המפלגה, השיק קמפיין בו הבטיח "לייבור חדשה, מודרנית ושתפעל רבות נגד הפשיעה והגורמים לה" ובגיל 43 חולל מהפך כשהעלה את מפלגת הלייבור לשלטון.

קמרון, שרוצה להחזיר את מפלגתו לשלטון, אומר כי "אנשים במדינה הזו בוכים למפלגה שמרנית שתהיה הגונה, הגיונית, בעלת שיקול דעת ותתקיים לטווח ארוך, וזו המפלגה שאנחנו עומדים לבנות".  את קמפיין הבחירות שלו צפוי קמרון להוביל עם דגש על חינוך והטיפול בפשיעה וגורמיה – מתוך תקווה לכתוב את הפרק הבא בהיסטוריה של בריטניה.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שבע + = 9

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com