יום רביעי , 24 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "תראו לאיראנים שיש להם בני ברית בישראל"

"תראו לאיראנים שיש להם בני ברית בישראל"

"תראו לאיראנים שיש להם בני ברית בישראל" הגולה האיראני פוטקין אזהמר קורא למערב ולישראל לסייע להראות לעם בארצו כי הן מעוניינות לעזור לו. "זה ייתן כוח לאנשים להתנגד למשטר". ראיון מיוחד כאשר תוכנית הגרעין של איראן תופסת יותר ויותר את הכותרות, וברקע נשמעות כל האפשרויות – החל מהמשך המו"מ, דרך סנקציות ועד פעולה צבאית – עולה קריאה מהאופוזיציה האיראנית למערב, ...

"תראו לאיראנים שיש להם בני ברית בישראל"

הגולה האיראני פוטקין אזהמר קורא למערב ולישראל לסייע להראות לעם בארצו כי הן מעוניינות לעזור לו. "זה ייתן כוח לאנשים להתנגד למשטר". ראיון מיוחד

כאשר תוכנית הגרעין של איראן תופסת יותר ויותר את הכותרות, וברקע נשמעות כל האפשרויות – החל מהמשך המו"מ, דרך סנקציות ועד פעולה צבאית – עולה קריאה מהאופוזיציה האיראנית למערב, וגם לישראל, להפעיל דווקא לוחמה פסיכולוגית כדי להגיע לאנשים ולעורר הפיכה עממית נגד משטר האייתוללות.

"אם תהיה תמיכה מבעלות ברית, יש סיכוי ליצור הפיכה מבפנים שתוריד את השלטון. על ישראל להגיע ללב ולמוח של העם האיראני. ככה לא יהיו כל כך הרבה נפגעים וזה גם הרבה יותר זול", אומר פוטקין אזהמר, חבר בקבוצת פעילי אופוזיציה שרוצים להחליף את השלטון באיראן, בראיון מיוחד ל-nrg מעריב.

לדברי אזהמר, בעוד שאיראן עוזרת במיליוני דולרים שנה לבנות בריתה, ובמיוחד לארגון חיזבאללה, הרי כאשר האופוזיציה האיראנית מבקשת סיוע מהקונגרס האמריקני, היא נענית בשלילה. "אם המערב רוצה דמוקרטיה, אנחנו בעלי הברית שלהם, וכדי להשיג דמוקרטיה, אנחנו צריכים את תמיכת המערב. אנחנו מבקשים שהמערב יכיר בנו כבעלי ברית שלו, כמו שהמשטר האיראני מכיר בבעלות הברית שלו ותומך בהן", הוא אומר.

לא יכול להיות בשקט מול הרוע

אזהמר, מהנדס בן 43, נולד למשפחה מסורתית, עליה הוא לא מוכן להרחיב את הדיבור או למסור פרטים כי "היא עוד מתגוררת שם, בעיר שהנהר חוצה לשנים". הוא רק מוכן לספר שההורים שלו, שניהם היו מורים בני המעמד הבינוני.

בתקופת השאה, כשהיה בן 13, נשלח אזהמר לפנימייה יוקרתית בבריטניה. כשהוא כנער, נחשף לתרבות המערב, ההורים שלו נטלו חלק במהפכה באיראן. "הם מאוד פרו-פלשתינים ואנטי-ישראלים. הם הדור הישן שלקח חלק במהפכה ונמצא עכשיו בקונפליקט עם הדור החדש".

הפעם האחרונה שביקר בארץ הולדתו היתה עוד לפני המהפכה. "אני לא יודע מה יקרה אם אכנס לשם, אבל אני לא מספיק אמיץ כדי לברר. אני אוהב את החירות שלי יותר מדי בכדי לסכן אותה", הוא מסביר.

לדברי אזהמר, הוא פרו-איראני ו"אוהב את בריטניה כמו את איראן". הוא מצטט את אדמונד ברג שכתב כי "רשע מצליח להתקיים איפה שהטובים שותקים" ולכן "אני רוצה לחיות בשלום עם עצמי ולעולם לא להישאר שקט איפה שאני רואה רוע". זו הסיבה שהוא מסכים לחשוף את עצמו ואפילו כותב בלוג.

 

אוהב אוכל של היהודים עוד מהילדות

לאזהמר יש היכרות עם היהודים מימיו באיראן. "כשהייתי ילד, אהבתי ללכת לשכנים היהודים שלנו, אהבתי את האוכל היהודי", הוא מספר. "היחסים עם היהודים היו נורמליים לחלוטין".

הוא נזכר שבכל כיתה היו שניים או שלושה יהודים "אבל לא היה שום דבר שהבדיל אותם מהשאר-  חוץ מאשר בימים שישראל שיחקה כדורגל". הוא מחייך. "במשחקי  אליפות אסיה, בהם השתתפה ישראל, התלמידים היהודים אהדו את הקבוצה הישראלית. ישראל ואיראן היו מגיעות בדרך כלל לגמר".

לדברי אזהמר, "העם באיראן הוא לא אנטי-ישראלי, המשטר הוא אנטי-ישראלי". הוא אומר כי המשטר הוא שמחליט מה יראו וכך קובע את התודעה. "באיראן רואים את תמונות המתים בשטחים, את הטילים שנפלו על לבנון, את התמונות של הילד מוחמד דורה, אבל לא מראים את התמונות של קטיושות שנופלות על ישראל, לא מעזה ולא מלבנון. אם ישראל שלוחה של אמריקה, אז כל המלחמות שלנו הן בגלל ישראל".

בעוד שמחוץ לאיראן נמצאת הסוגיה הגרעינית בכותרות הראשיות, אזהמר מספר כי בתוך המדינה לא מתקיים דיון ציבורי והתקשורת לא מדווחה על כך. אבל אזהמר מזהיר כי הנשיא, מחמוד אחמדינג'אד, רואה עצמו כמשיחי והוא המנהיג שבסופו של דבר יישב על הנשק הגרעיני.

אזהמר גם מנסה להוריד מחשיבות האמרה הידועה של אחמדינג'אד כי יש "למחוק את ישראל מהמפה". "אפשר לבדוק את הפוסטרים של ההפגנות האנטי-ישראליות הישנות. אחמינג'אד רק ציטט את חומייני שאמר שיש למחוק את ישראל מהמפה. לא ברור למה עכשיו הם נסערים כאילו זה דבר חדש". הוא תוהה אבל מוסיף כי "אין ספק שהגיע הזמן שנמצא פתרונות, ואני מקווה שזה לא מאוחר מדי".

שורפים דגל ישראל באיראן. צילום: אי-פי

שורפים דגל ישראל באיראן. צילום: אי-פי AP

 

המערב מפגין חולשה

הפתרון של אזהמר ושל עמיתיו הוא לחולל מהפכה נגד המשטר מתוך איראן. "על המהפכה להתחולל מבפנים,כדי שלא יחזור על עצמו מה שקורה בעיראק", הוא אומר. "העם באיראן צריך לדעת שיש לו על מי להישען בחוץ ושתהיה לו אלטרנטיבה יציבה אם יוריד את השלטון הנוכחי".

לדברי אזהמר, הפחד בתוך איראן גדול מאוד ויש חשש מפני כל התארגנות נגד השלטון. "השלטון הזה מכיר את כל הטריקים ללוחמה פסיכולוגית לשליטה בעם. הם יודעים איך לשבור אסיר כי הם בעצמם היו אסירים".

הוא מספר כי לאחר האופוזיציה יצאו רבים לרחובות, אך המשטר עצר אלפים והאשים אותם בבגידה. "המשטר פחד שהם יתארגנו מחדש ונרצחו 5,000 אסירים פוליטיים. חלק מהם נרצחו לאחר שכבר סיימו לרצות את עונשם.  מאז באיראן שותקים, והפחד רק  גדול יותר".

אזהמר סבור שחייבים לשבור את התדמית החזקה של השלטון ושכאן בדיוק המערב, כולל ישראל, צריכים להיכנס לתמונה ולעזור למתנגדי המשטר, אולם לדעתו התנהגות המערב משיגה בדיוק את התוצאות ההפוכות.

"החולשה שלנו מול הרפובליקה האיסלאמית מגיעה גם מהאיתותים התבוסתניים של המערב", הוא אומר. "לדוגמה, הקהילות הבינלאומיות נתנו דד-ליין לאיראן, אבל מגיע התאריך וכלום לא קורה המסקנה היא 'אפילו אמריקה לא יכולה לעשות כלום מול המשטר הזה. חיזבאללה נתפס כמנצח, אפילו ישראל לא יכלה לו', אז מה אנחנו  כבר יכולים לעשות?", הוא שואל ועונה כי 100 אלף פליטים עוזבים את איראן כל שנה. "הם מפסידים את כל רכושם והונם, אבל הם לא יהיו מעורבים פוליטית כי הם לא מאמינים שיש להם סיכוי להשיג משהו, לנצח."

הביקורת הקשה של אזהמר על המערב הוא שאינו מסייע לאופוזיציה. "החיזבאללה קיבלו מאיראן כמאה מיליון דולר בשנה והסכום הזה לא כולל את התמיכה בבתי החולים, מבנים, נשק וכדומה. אבל כאשר פעילים איראנים מבקשים תמיכה כספית מהקונגרס האמריקני הם לא מקבלים. איזה מסר יש כאן? שהמערב לא עוזר לבעלי בריתו ואיראן עוזרת לבעלות בריתה".

אזהמר מוסיף כי "אם המערב רוצה דמוקרטיה אנחנו בעלי הברית שלהם וכדי להשיג דמוקרטיה, אנחנו צריכים את תמיכת המערב. כל האיסלאם הקיצוני החל במהפכת 1979  ויסתיים עם סוף המשטר האיראני".

הפתרון: שידור בלוויינים

אזהמר רואה גם בישראל מי שיכולה לסייע בהפניית העם האיראני נגד המשטר. "אין לנו בעיות עם ישראל כפי שיש לנו במפרץ הפרסי, ואלה לא הישראלים שמנסים לשנות את השם והזהות שלנו.  לא הם מבקשים לקרוא לאזור 'המפרץ הערבי'. אלה לא הישראלים שמנסים למחוק את התרבות שלנו.  ואין שום סיבה לקונפליקט בינינו. נהפוך הוא – אם כבר, עלינו להיות בעלי ברית".

אזהמר גם חושב שיש כאן חלון הזדמנויות. "לנו וגם לכם יש בעיה עם הערבים ויש כאן פוטנציאל", הוא מסביר. "האיראנים רואים בערבים אויבים היסטורים, ולכן האנשים באיראן יכולים לראות בישראל בעלת ברית שלהם אם ישראל תשכיל לנצל את הפוטנציאל הזה".

וכיצד יכולה ישראל לפנות אל האיראנים? אזהמר מציע לעשות זאת באמצעות לוויינים ולהציג את המציאות האמיתית על דמותה של ישראל.

"על האיראנים לדעת שהיהודים האיראנים בישראל יכולים לשמר את זהותם האיראנית יותר מאשר האיראנים תחת שלטון אחמידאנג'ד. עליהם לדעת שלערבים ישראלים יש זכויות אזרח בישראל. שישראל היא דמוקרטיה שיכולות להתקיים בה הפגנות גם בזמן מלחמה. וצריך להזכיר להם שכשהיתה רעידת אדמה, ישראל הציעה לשלוח צוותי הצלה, שהבתים היחידים שנשארו עומדים לאחר רעידת האדמה, היו הבתים שהישראלים בנו ולא אלו שהממשלה בנתה. אם העם באיראן יידע מה המציאות הישראלית ושיש לו בעלת ברית, זה ייתן לו כוח לעשות שינוי. זה ייתן כוח לאנשים להתנגד למשטר".

אזהמר גם סבור שעל ישראל להפריד את החזיתות שמולן היא נאבקת. "השלטון הסורי, למשל, הוא לא שלטון אידיאולוגי ובקלות יפנה את הגב לאיראן. הם לא יהססו להיפרד מהאיראנים למרות התמיכה הרבה לה הם זוכים אם יהיה לאסד איזשהו הסכם עם ישראל".

לסיכום בוחן אזהמר את האפשרויות שעומדות בפני ישראל והקהילה הבינלאומית. "האחת היא תקיפה צבאית  והשנייה מו"מ. אני מאמין בשילוב ביניהן", הוא אומר. "בדרך הצבאית  ייפגעו הרבה מאוד אנשים מכל הצדדים וזה יוביל להתאחדות כל העולם הערבי והעם האיראני נגד ישראל. זה מה שקורה תמיד. על ישראל להבין שהיא צריכה להילחם בלוחמה פסיכולוגית ולא צבאית. ולא ליצור לעצמה אופוזיציה ערבית מאוחדת".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


+ שבע = 16

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com