יום שלישי , 23 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> סופו של סניף הדואר השכונתי?

סופו של סניף הדואר השכונתי?

סופו של סניף הדואר השכונתי? ממשלת בריטניה מתכננת לסגור סניפי דואר רבים ברחבי המדינה. עבור הקשישים ותושבי הכפרים מדובר במכה קשה ובסיומה של מסורת. יומן לונדון כשאתה נכנס לסניף דואר קטן, מי שמאחורי הדלפק מכיר אותך כמו מלצר במסעדה שבה אתה לקוח קבוע, ויודע בדיוק מה תרצה עוד לפני שתזמין. אתה עובר בדלת והאיש מאחורי הדלפק יודע למה באת לפי ...

סופו של סניף הדואר השכונתי?

ממשלת בריטניה מתכננת לסגור סניפי דואר רבים ברחבי המדינה. עבור הקשישים ותושבי הכפרים מדובר במכה קשה ובסיומה של מסורת. יומן לונדון

כשאתה נכנס לסניף דואר קטן, מי שמאחורי הדלפק מכיר אותך כמו מלצר במסעדה שבה אתה לקוח קבוע, ויודע בדיוק מה תרצה עוד לפני שתזמין. אתה עובר בדלת והאיש מאחורי הדלפק יודע למה באת לפי היום והשעה. אם אתה קשיש הוא גם מוציא מיד את המעטפה עם הפנסיה שלך. בסניף הקטן והכפרי יש אווירה של פעם, עטים ופנקסים כמו בימים שלפני המחשבים. זה מקום המפגש עבור השכנים, לשמוע את כל הסיפורים הטריים ולנהל שיחות קטנות.

אבל אולי בקרוב הכל ישתנה. הממשלה צפויה לסגור רבים מהסניפים הקטנים ברחבי הממלכה שרושמים הפסדים של 200 מיליון ליש"ט בשנה, אחרי שבשש השנים האחרונות כבר נסגרו 4,000 סניפים. הממשלה טוענת ש-800 מסניפי הדואר הקטנים ביותר משרתים בממוצע 16 איש בשבוע בלבד ושהסניפים הכפריים נתמכים בכ-150 מיליון ליש"ט בשנה.

"לעשות שום דבר זה לא קביל ועל סניפי הדואר להסתגל", אמר שר המסחר והתעשייה, אליסטר דרלינג, שהדגיש שפעולות רבות, שהיו יכולות להיות מבוצעות רק בדואר, עכשיו יכולות להתבצע אפילו דרך האינטרנט. "אני רוצה להמשיך את הרשת הארצית, אבל אני רוצה לעשות זאת בדרך שתישאר לאורך זמן, ושלא נצטרך לחזור לטפל בבעיות שעלו בשנים האחרונות".

עובדי רשת הדואר הארצית אינם יושבים בשקט, על הצעד שלדבריהם יגרום לקריסת רשת הדואר בעתיד. הם יערכו מצעד בלונדון ויגישו לראש הממשלה, טוני בלייר, עצומה שחתומה על ידי ארבעה מיליון איש, בהם גם 400 חברי פרלמנט, שלדבריהם היא העצומה האזרחית הגדולה ביותר בתולדות בריטניה. בלייר עצמו אמר היום כי "הסיבה לבעיה היא שיותר ויותר אנשים משתמשים בחשבונות בנק ולא במשרדי דואר. לכן חשוב להכיר בכך שיש תהליך של שינוי שכל ממשלה הייתה צריכה לטפל בו".

"28 מיליון הלקוחות שמשתמשים בסניפי הדואר כל שבוע מבולבלים ממה שהממשלה רוצה מהרשת וממי שמריץ אותה", אמר קולין בייקר, מזכ"ל האגודה של זכייני סניפי הדואר הארציים. "אנחנו מאמינים שעבר הזמן של השרים להחליט".

צילום: גל שולדמן

סניף דואר בלונדון. צילום: גל שולדמן
"כל דרך החיים תשתנה"

אם אכן תיושם סגירה הסניפים, הדבר ישבור מסורת של שנים, אך בעיקר יבודד את מי שחי בכפרים קטנים ומבודדים הפזורים על בריטניה כולה. איך יקבל פנסיונר בו 80 את השיק שלו? איפה הוא יקנה בולים? יש מקומות שיכריחו אותו לנסוע עשרות

מיילים כדי להגיע לסניף דואר בעיר הקרובה ביותר.

סיירנסטיין, עיירה בת מאות שנים בצפון אנגליה, שבה גם נכתב הספר "אליס בארץ הנפלאות", גרים כ-500 איש בלבד שתלויים בשרותי  הדואר. "אם יסגרו את הסניף זה יהיה נורא", אומר ל-nrg מעריב אלכס תומסון, בן 31. "העיר הגדולה הקרובה היא אוקספורד וזה במרחק שלוש שעות נסיעה מכאן. את יכולה לתאר לעצמך את העיירה מנותקת לגמרי? יש אוכלוסיה של מבוגרים ויש צעירים שמטפלים בהם. אנחנו חיים בקהילה שדואגת לעצמה".

תומסון מספר כי את הסניף המקומי מפעילה משפחה שגם מחזיקה חנות במקום. "הם יאבדו את פרנסתם, הבן, האמא והאבא. זו הפרנסה שלהם כבר עשרות שנים. הוא אומר. "כל דרך החיים תשתנה. נצטרך לתכנן מתי לשלוח מכתב לפי הנסיעות מחוץ לעיירה".

 

צילום: גל שולדמן

תור בדואר צילום: גל שולדמן
המקום שבו פוגשים אנשים

אבל לא צריך לנסוע כדי לראות את ההשפעה. אפילו ביקור בסניף הדואר בפרבר הלונדוני אדד'וור מלמד על רוח הדברים. "זה מסכן את הפרנסה שלנו", אומרת לורנה, מנהלת הסניף. "זה יקשה מאוד על הקהילה הקטנה שתלויה בשירותים שלנו. הנפגעים העיקריים יהיו בעיקר המבוגרים ואמהות עם ילדים".

ליד סניף הדואר פגשנו את טוני פולקנר, שאומר בחיוך אך בנחרצות, כי "אני מתנגד לסגירת סניפי דואר". כשהוא נשאל למה, הוא עונה בחיוך: "כי זה לסגור את לב הקהילה, זה המקום בו אתה מקבל את הפנסיה שלך, יש שם את המוצרים הכי נחוצים. והעיקר, זה המקום שבו אתה פוגש אנשים".

שתי דקות אחר כך נכנסה ג'יין קיי לסניף. "זה יהיה נורא אם יסגרו את סניפי הדואר", היא אומרת. "לצעירים זה אולי לא משנה כי יש להם דרכים אחרות לתקשר, דרך המחשבים, אבל בשבילנו, האוכלוסייה הבוגרת, זה יהיה נורא. זה נותן לנו המבוגרים מקום ללכת אליו לפגוש אנשים".

את ההתייעלות היא לא ממש אוהבת. "כשאתה מצלצל לשאול שאלות, נותנים לך לדבר עם מזכירות אלקטרוניות ללא אנשים ומבוגרים כמונו כבר לא יכולים להתרגל לכך. אולי הצעירים כן".

על "יומן לונדון"

"יומן לונדון" הוא מדור שבועי, שבו תביא כתבת­nrg מעריב­בבירה הבריטית הצצה לסיפורים נבחרים מהממלכה – החל משערוריות בית המלוכה, הצרות של ראש הממשלה, יחסי יהודים ומוסלמים ועד הסיפורים שמאחורי הכותרות.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


3 × תשע =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com