יום חמישי , 28 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> משבר חדש בצפון אירלנד

משבר חדש בצפון אירלנד

משבר חדש בצפון אירלנד רה"מ בלייר קיצר את חופשתו ביום ושב ללונדון לנוכח קשיים בתהליך העברת הסמכויות בצפון אירלנד החשש מקריסה מחודשת של תהליך השלום בצפון אירלנד גרם לראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, לקצר את חופשת החורף שלו במיאמי ולחזור כבר היום לממלכה. הגורם המרכזי לחזרתו של בלייר לבריטניה, יממה לפני המועד המתוכנן, היה הודעתו של השין-פיין, הזרוע הפוליטית של ...

משבר חדש בצפון אירלנד

רה"מ בלייר קיצר את חופשתו ביום ושב ללונדון לנוכח קשיים בתהליך העברת הסמכויות בצפון אירלנד

החשש מקריסה מחודשת של תהליך השלום בצפון אירלנד גרם לראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, לקצר את חופשת החורף שלו במיאמי ולחזור כבר היום לממלכה.

הגורם המרכזי לחזרתו של בלייר לבריטניה, יממה לפני המועד המתוכנן, היה הודעתו של השין-פיין, הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית, כי קיום הוועידה של הארגון בסוף החודש בדבר העברת סמכויות בצפון אירלנד מוטל בספק. אם אכן תתבטל הוועידה, יתבטלו הבחירות הצפויות בחבל בעוד חודשיים ולא יועברו סמכויות השלטון למקומיים.

בסוף החודש שעבר החליטה הנהגת השין-פיין ברוב של יותר משני שלישים לקיים את הוועידה כדי לדון בהעברת סמכויות השיטור. עם זאת, ראש המפלגה, גרי אדמס, הודיע כי הוועידה תתכנס רק אם ממשלות בריטניה ואירלנד ומפלגת האיגוד הפרוטסטנטית יגיבו בחיוב לצעד.

אך התגובה של הפרוטסטנטים לא בישרה טובות. בהודעת ראש השנה שלו אמר מנהיג המפלגה, איאן פייזלי, כי עמדתו של השין-פיין בסוגית השיטור מקטינה את התקווה להחזרת הסמכויות, אך אם השין-פיין יגבה את הצהרותיו במעשים, מפלגתו לא תעמוד מנגד.

תגובתו של פייזלי לא התקבלה בהתלהבות בקרב הנהגת השין-פיין שרמזה כי קיום הוועידה מוטל בספק וכך גם המשך התקדמות תהליך העברת הסמכויות בחבל המסוכסך.

"משוכנע ששתי המפלגות רוצות התקדמות"

טוני בלייר עצמו היה מעורב לכל אורך חופשת חג המולד וחופשת תחילת השנה החדשה בשיחות אינטנסיביות עם הפוליטיקאים מצפון אירלנד. אולם רמיזות השין-פיין בדבר הוועידה גרמו לראש הממשלה לקצר את חופשתו ולמהר חזרה לדאונינג 10 כדי לקיים סדרת שיחות דחופות עם אדמס ועם פייזלי.

בלייר אמר אחרי חזרתו כי זה אפשרי להעביר את סמכויות השיטור והצדק

מבריטניה למפלגות בצפון אירלנד עד מאי השנה, אם שין-פיין יחתמו על תמיכה בשיטור בצפון אירלנד והפרוטסטנטים יסייעו בשיתוף סמכויות השלטון.

עם זאת הזהיר בלייר כי "רק על בסיס זה נוכל להתקדם עם הבחירות. אני משוכנע כי שתי המפלגות מעוניינות לראות התקדמות ויכבדו את ההתחייבויות שלהן. אבל אין טעם להמשיך אלא אם יש בהירות כזאת".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


8 × = שש עשרה

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com