שבת , 20 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> מצפון-אירלנד לישראל: אדאמס מציג שלום

מצפון-אירלנד לישראל: אדאמס מציג שלום

מצפון-אירלנד לישראל: אדאמס מציג שלום נשיא ה"שין פיין" שהיה בעבר חבר במחתרת האירית, קורא לישראל ולפלשתינים להניח את הנשק. "לחימה היא לא האופציה היחידה", אמר ל-nrg. יומן לונדון הסכם השלום בצפון-אירלנד, ששם קץ ל-40 שנה של שפיכות דמים, גרם גם לציניקנים והסקפטים הגדולים ביותר לשמוט הסנטר מול מה שכונה הנס ההיסטורי. היום, ממבט מושכל יותר, מביט נשיא מפלגת ה"שין פיין", ג'רי ...

מצפון-אירלנד לישראל: אדאמס מציג שלום

נשיא ה"שין פיין" שהיה בעבר חבר במחתרת האירית, קורא לישראל ולפלשתינים להניח את הנשק. "לחימה היא לא האופציה היחידה", אמר ל-nrg. יומן לונדון

הסכם השלום בצפון-אירלנד, ששם קץ ל-40 שנה של שפיכות דמים, גרם גם לציניקנים והסקפטים הגדולים ביותר לשמוט הסנטר מול מה שכונה הנס ההיסטורי. היום, ממבט מושכל יותר, מביט נשיא מפלגת ה"שין פיין", ג'רי אדאמס, לעבר המזרח התיכון הבוער ושולח מסר לישראלים ולפלשתינים. "מלחמה היא לא האופציה היחידה", אמר ל-nrg מעריב. ואם הוא יכול להיות חלק מהסכם שלום, אולי גם אנחנו יכולים.

ג'רי אדאמס, בן 59, נולד למשפחה ממעמד הפועלים בצפון-אירלנד והפך כבר בגיל 16 לפעיל במחתרת האירית ה-IRA. יש מי שיגדירו אותו כטרוריסט, אך יש שטוענים כי אדאמס היה הדמות הבכירה ביותר במחתרת, שאחראית למותם של אזרחים רבים בפעולות טרור וכי הוא פעל על בסיס ההתנגדות המוחלטת לכל דבר פרט למחאה צבאית. במשך הזמן שריצה בכלא הבריטי אדאמס בחן מחדש את הגישה הזו והפך לפוליטי יותר.

היום אומר אדאמס ל-nrg מעריב כי מלחמה היא לא האופציה היחידה, ומעודד את הפסקת הלוחמה בין הצד הישראלי לפלשתיני. "הרפובליקנים האירים לא מניחים שמה שעבד בשביל אירלנד רלוונטי לכל סיטואציה אחרת, אבל למדנו שיש עקרונות מפתח אשר ניתן ליישם בכל תהליך של פתירת סכסוכים", הבהיר. "אלה כוללים דיאלוג, כבוד לכוח אלקוטרלי וכבוד לזכויות אדם ולחוק הבינלאומי. בניית אלטרנטיבה פוליטית, בניית תהליך שלום שיכול לטפל בגורמי הסכסוך ושיכול לספק יציבות, צדק ודמוקרטיה, הן גם אופציות".

"אחרי עשורים של קונפליקט ברור לי שפתרון צבאי אינו אפשרי לדבר שהוא למעשה באופן מהותי בעיה פוליטית", התייחס אדאמס לסוגיה באזורנו. "לעם בפלשתין ובישראל מגיע שלום. מגיע להם שהמנהיגים הפוליטיים שלהם יצרו מצב שבו יתאפשרו חיים של דו-קיום ביחד. רוב האנשים מסכימים על התוצאה, ומה שצריך לראות עכשיו הוא את התהליך מתקדם בתאוצה שתוביל אותנו לנקודה הזו".

ג'רי אדאמס. צילום ארכיון: רויטרס

ג'רי אדאמס. צילום ארכיון: רויטרס רויטרס
"נשנה את הנוף הפוליטי"

לאדאמס, שפעל להשגת הסכם השלום בצפון-אירלנד מזה כעשור, ברור שהתהליך חובק בתוכו קשיים. "ברור שהקשיים הם עצומים, אבל לישראלים ולפלשתינים יש יותר להרוויח משלום מאשר מהמשך הקונפליקט", אמר.

מנהיג ה"שין פיין" אמר כי חלוקת הסמכויות בממשלה החדשה שהוקמה בצפון- אירלנד מהווה הוכחה לכך שדו-שיח והתמדה מביאים בסופו של דבר לתוצאות. "אנו עומדים לשנות את הנוף הפוליטי מעתה ואילך", אמר. "אנחנו גם נצליח".

כשנשאל איך הוא רואה את צפון-אירלנד בתוך שנה אמר: "אנחנו חיים בזמנים היסטוריים. תחילתה של ממשלה משותפת חדשה בצפון-אירלנד, כשמרתין מקגינס הרפובליקני ואיאן פייזלי היוניוניסט מנהיגים אותה, זה דבר שלא היה כמותו והגיע לאחר מגעים ארוכים וקשים".

אדאמס אינו מתכחש לאתגרים שעוד עומדים בפניהם. "ברור שנשארו אתגרים, אנחנו אירים רפובליקנים, ואנחנו רוצים לראות סוף למעורבות הבריטית בעניינים שלנו, והיוניוניסטים

מחזיקים בדעה לגמרי אחרת, זה בסדר", אמר. "מה שיש לנו עכשיו הוא סט של הסדרים פוליטיים, שמאפשרים לכבד את הדעות הפוליטיות השונות שלנו, ובאותו זמן לאפשר לנו לספק לאנשים פתרונות בטווח הקשת הכללית והחברתית".

את הקשיים יפתרו בעזרת מכניזם שנקבע במטרה להבטיח שכל קושי ואתגר "ייפתרו דרך דיאלוג ומעורבות בין הצדדים". אדאמס אמר כי בשבועות הקרובים "השין פיין" תקיים בחירות כלליות בדרום אירלנד, וכי מטרתם היא להיכנס לממשלה בצפון ובדרום "בשביל לשרת את העם האירי".

אדאמס מקווה שהפתרון שהושג בצפון-אירלנד יהווה השראה לסכסוכים אחרים מסביב לגלובוס. "הצטרפו אלינו בבלפסט אנשים מהמזרח התיכון, מדרום-אפריקה, מסרי-לנקה ומהארצות הבאסקיות", אמר. "תקוותי הכנה היא שההתקדמות שהושגה בתהליך השלום באירלנד במשך 15 השנים האחרונות, תדרבן ארצות אחרות, ואנשים שעדיין נעולים במה שנראה קונפליקט לא פתיר".

ג'רי אדמס ופייזלי אחרי פגישתם. צילום ארכיון: רויטרס

ג'רי אדמס ופייזלי אחרי פגישתם. צילום ארכיון: רויטרס רויטרס

 

ממחתרת לפוליטיקה

ג'רי אדאמס עומד בראש המפלגה שכונתה הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית, ואולי דבריו בראיון מלמדים שאבולוציה פוליטית אפשרית ואולי אף הכרחית כדי לקדם אתגרים, גם אם מנוגדים.

בספטמבר 2006 ביקר אדאמס בישראל ובשטחי הרשות הפלשתינית. הוא נפגש עם יו"ר הרשות, אבו-מאזן, ונאם במרכז פרס לשלום. במסגרת הביקור נפגש גם עם בכירים בחמאס, ובאותם ימים אמר כי הוא מקווה שהביקור יתרום ליחסים בין ישראל לבין ממשלת החמאס. הוא הדגיש כי המציאות מחייבת שיתחדש משא ומתן בין הנציגים הפלשתינים לישראלים בהקדם.

מפלגת ה"שין פיין", שמייצגת את האירים הקתולים בצפון-אירלנד המתנגדים לנוכחות הבריטית שם ושואפים לאיחוד עם אירלנד, צברה תחת הנהגתו של אדאמס כוח פוליטי רב שגרם לו לעבור מטמורפוזה ולהפוך למנהיג אחראי. אדאמס נחשב לוחמני, ועל אף שמעולם לא הודה בכך, יש שטוענים כי לקח חלק בפעולות הטרור של ה-IRA.

בשיא פעילותו קיים ה-IRA קשרים עם ארגוני טרור בעולם, ולא אחת אמרו שהוא היווה השראה לפעילות הטרור הפלשתיניות נגד ישראל. ב-2005 הודיעה המחתרת האירית בדרמטיות כי היא מתפרקת מנשקה, זונחת את המאבק האלים ותמשיך את מאמציה להשתחרר מהממשל הבריטי בדרכים פוליטיות. אדאמס היה זה שהוביל את המהלך.

ג'ר אדמס בביקורו בישראל, נפגש עם אחמד טיבי. צילום ארכיון: פלאש 90

ג'ר אדמס בביקורו בישראל, נפגש עם אחמד טיבי. צילום ארכיון: פלאש 90 פלאש 90

 

דמיון או מציאות ניתנת לפתרון?

ואי אפשר להתעלם מהדמיון במהות הסכסוך הצפון-אירי לישראלי-פלשתיני. גם שם ביסוד הסכסוך קיים המאבק לעצמאות, סכסוך דמים מתמשך על רקע דתי אתני ועל שליטה דמוגרפית. גם שם פעילים הפעילו טרור, וגם בצפון אירלנד כמו אצלנו, אלמנטים מחתרתיים או טרוריסטים הופכים לפוליטיקאים לגיטימיים בבחירות הציבור שלהם.

בטקס הסמכת הממשלה קיבלו איאן פייזלי ומקגינס על עצמם שבועה הכוללת מחויבות לאי-אלימות ולפיקוח בחבל הבריטי. הטקס התקיים במושב האסיפה של צפון-אירלנד בבניין סטורמונט בבלפסט.

ה-IRA, ממש כמו החמאס, מופיע ברשימת ארגוני הטרור הלא-חוקיים בבריטניה. המחתרת שאפה לעצמאות צפון-אירלנד ולאיחוד עם אירלנד ללא הכרה בבריטניה, ממש כמו שהחמאס הוא ארגון טרור לא חוקי, ששואף לעצמאות ללא הכרה בישראל. היום ישראל נמנעת מלדבר עם מנהיגיו בשל כך, ממש כמו שפייזלי נמנע מלדבר עם אדאמס עדמרס האחרון ואמר לפני עשור כי "לעולם לא ידבר אתו".

גם החמאס וגם ה-IRA זכו לתמיכה רבה מהתושבים באזורי הקונפליקט, ראשיהם הפכו למנהיגים פוליטיים, ג'רי אדאמס ב"שין פיין", ואיסמעיל הנייה בחמאס. ועם כל התקווה להתפרקות מנשק ולפתרונות צבאיים, העובדה שארגוני טרור הופכים ללגיטימיים בפוליטיקה מעוררת חשש כבד במערב.

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


× שלוש = 6

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com