יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> מפת הדרכים האירית יצאה לדרך

מפת הדרכים האירית יצאה לדרך

מפת הדרכים האירית יצאה לדרך רה"מ הבריטי ועמיתו האירי סיכמו על תוכנית לפיה יעבירו במרס את השליטה בצפון אירלנד אל האירים גם לאירים יש מפת דרכים: בתום שלושה ימים של דיונים אינטנסיביים במטרה ליישב את הסכסוך בצפון אירלנד, הגיעו אתמול הצדדים להסכמה. ממשלת בריטניה וממשלת אירלנד החליטו להעביר את השליטה בצפון אירלנד לידי האירים, ואף קבעו תאריך לביצוע התוכנית: סוף ...

מפת הדרכים האירית יצאה לדרך

רה"מ הבריטי ועמיתו האירי סיכמו על תוכנית לפיה יעבירו במרס את השליטה בצפון אירלנד אל האירים

גם לאירים יש מפת דרכים: בתום שלושה ימים של דיונים אינטנסיביים במטרה ליישב את הסכסוך בצפון אירלנד, הגיעו אתמול הצדדים להסכמה. ממשלת בריטניה וממשלת אירלנד החליטו להעביר את השליטה בצפון אירלנד לידי האירים, ואף קבעו תאריך לביצוע התוכנית: סוף חודש מרס.

מטרת התוכנית שנרקמה בין הצדדים היא לבצע חילופי שלטון וליצור שלטון משותף בצפון אירלנד.  שני ראשי הממשלה, ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, וראש ממשלת אירלנד, ברטי אהרן, חשפו אמש את התוכנית וציינו כי אם הכל יתנהל כשורה היא תצא לפועל ב-26 למרס 2007.

עתה, משהוגשה התוכנית, כל שנשאר הוא לקוות כי המפלגות תאשרנה את היוזמה. אם לא יתגלו התנגדויות, שר ראשון וסגנו ימונו כבר ב-24 בנובמבר.

התוכנית המדוברת הושגה לאחר שלושה ימי שיחות בין המפלגות השונות בסנט אנדרו, שבסקוטלנד. ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, אמר כי לקיים הצבעה ביחס לתוכנית, בצורה של בחירות או משאל עם. לדבריו לתוכנית יש שני חלקים עיקריים: הראשון – הסכמת המפלגות בנושאי המשטרה ובתי המשפט, והשני – השגת הסכם ברור לגבי השלטון המשותף. "אלה שני עיקריים חיוניים", אמר בלייר. "עברנו מחלוקות בתהליך הזה פעמים רבות במשך השנים האחרונות, אבל אני חושב שזה בסיס חזק להמשיך ממנו", סיכם.

"הישג בעל ערך עצום"

תוכנית שילוב הממשלות עוסקת, בין השאר, בהעברת השליטה על השיטור ומערכת המשפט בתוך שנתיים מיום הקמת ההנהלה. התוכנית, הכוללת גם מענק כספי, תובא להכרעה בכל הקהילות על ידי הצבעה.

לאחר חשיפת התוכנית על ידי הממשלות, אמר איאן פייסלי ממפלגת האיגוד הדמוקרטי כי צפון אירלנד היתה הצומת ולרפובליקנים יש עתה את הבחירה. "נציגי המו"מ טיפלו בכמה

נושאים במשך השיחות, במטרה לספק חבילה כללית", אמר פייסלי. נשיא שיין פיין, גארי אדאמס, אמר כי יש לדון בתוכנית, אך שיקום המוסדות הפוליטים הוא "הישג בעל ערך עצום".

מרק דוקן, מנהיג המפלגה הדמוקרטית והסוציאלית, בירך על ההתקדמות לעבר שיקום מוסדות שלטון משותפים. "אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לעבור מפוליטיקה תקועה לממריאה" אמר דוקן.

 

"הסכם בלפסט לתלמידים איטיים"

דיויד פורם ממפלגת הברית הגדיר את ההסכם שנחתם כ"שעת כושר ואתגר". לדבריו, "למרות כל מה שנותר עוד לעשות, יש עכשיו לפחות תחושה של תקוה לעתיד משותף".

אך לא כולם מרוצים מההסכם. סר רג אמפי, מנהיג מפלגת השמרנים במחוז אלסטר, הגדיר את ההסכם שהושג כ"הסכם בלפסט לתלמידים איטיים". לדבריו "שין פיין יחתמו כדי שכוחות המשטרה בצפון אירלנד, יהיו כוח החוק והסדר היחיד. ואיאן פייסלי, ראש המפלגה הדמוקרטית, או עמית שלו, יחלקו איתם משרד משותף, בהסכם קואליציוני מחייב",  אמר אמפי.

אם תיכנס מפת הדרכים לתוקפה, היא תביא לסיום השלטון הבריטי באזור שהחל באוקטובר 2002. הבריטים שלטו בצפון אירלנד לאחר שטענו כי הרפובלקינים באירלנד מפעילים בשטחם. בבית המשפט הטענות נפלו, ומאוחר יותר, אחד המואשמים בריגול למען בריטניה, דניס דונאלדסון, אף הודה שהיה סוכן ריגול בריטי.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


חמש × 9 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com