יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> מסתמן משבר בין רוסיה לבריטניה?

מסתמן משבר בין רוסיה לבריטניה?

מסתמן משבר בין רוסיה לבריטניה? פרשת מותו של סוכן הביון הרוסי לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו, מעלה חשש כי סירובה של רוסיה להסגיר הנאשמים ברצח תגרום נזק ליחסים עם בריטניה פרשת מותו של סוכן הביון הרוסי לשעבר, שנרצח בהרעלת פולוניום 210 בלונדון בנובמבר האחרון, עוררה לא מעט חרדה בבריטניה, וכעת ייתכן כי היא תגרום נזק ליחסים הדיפלומטיים בין בריטניה לרוסיה, לאחר שהאחרונה מסרבת ...

מסתמן משבר בין רוסיה לבריטניה?

פרשת מותו של סוכן הביון הרוסי לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו, מעלה חשש כי סירובה של רוסיה להסגיר הנאשמים ברצח תגרום נזק ליחסים עם בריטניה

פרשת מותו של סוכן הביון הרוסי לשעבר, שנרצח בהרעלת פולוניום 210 בלונדון בנובמבר האחרון, עוררה לא מעט חרדה בבריטניה, וכעת ייתכן כי היא תגרום נזק ליחסים הדיפלומטיים בין בריטניה לרוסיה, לאחר שהאחרונה מסרבת להסגיר את הנאשם ברצח לידי הממלכה. "הסגרת הנאשם לידי בריטניה הוא בניגוד לחוקה הרוסית", אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. אלמנתו של הנרצח, שהשיקה לאחרונה קרן צדקה עבורו הבהירה: "לא אשקוט ולא אנוח עד שרוצחי בעלי יוסגרו".

הסוכן לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו נרצח כתוצאה מהרעלת החומר הרדיואקטיבי בנובמבר שעבר בלונדון, קבעה החקירה, שעוררה ספקולציות רבות מאז פרסומה וגרמה לחשש רב בקרב האזרחים.

צוות חוקרים בריטים יצא לבדוק את מקרה הרצח גם במוסקבה, והיום בתום חקירה מקיפה  שהתנהלה, הודיע התובע הראשי בבריטניה כי יש בידו מספיק ראיות כדי להגיש כתב אישום נגד סוכן ה-ק.ג.ב לשעבר, אנדריי לוגובוי, באשמת רצח ליטוויננקו.

צו מעצר נגד אנדריי לוגובוי הרוסי הוגש, ובקשה להסגרתו מרוסיה לבריטניה הועברה דרך הצינורות הרשמיים, זאת  למרות היעדר הסכם הסגרה בין המדינות. אולם רוסיה שהודיעה כבר בשלבים ראשוניים של החקירה, כי "אין סיכוי שלוגובוי יוסגר לבריטניה", הודיעה היום כי היא מצפה לפרטים נוספים בנוגע לכתב האישום שהוגש וכי הסגרת לוגובוי היא בלתי אפשרית. "הבהרנו את נכונותנו לשתף פעולה עם בריטניה בנושא ואנו מעוניינים בחקירה אובייקטיבית וחסרת פניות, אולם הסגרת לוגובוי לידי בריטניה היא בניגוד לחוקה של רוסיה", אמר לברוב.

אלכסנדר ליטוויננקו בבית החולים. צילום: רויטרס

אלכסנדר ליטוויננקו בבית החולים. צילום: רויטרס רויטרס
"ראיות מספיקות להרשעה"

אולם סר קן מקדונלד, התובע הציבורי בבריטניה שדורש את הסגרתו של לוגובוי, אמר מוקדם יותר היום כי החקירה היא "אינטרס ציבורי ברור", ותיאר את הרצח כ "כפשע  חמור באופן יוצא דופן". מקדונלד אף הבהיר כי בידי התביעה ראיות חזקות מאוד המעידות על מעורבותו של לוגובוי. "היום הגעתי למסקנה שהראיות שנשלחו אלינו על ידי המשטרה הן מספקות כדי להרשיע את אנדרי לוגובי ברצח של לליטוונקו, על ידי הרעלה מכוונת", אמר.

התובע הציבורי הבהיר כי אינו מתכוון לוותר בנושא. "הוריתי לפרקליטי המשטרה לנקוט בפעולות מיידיות להשיג את הסגרתו של אנדריי לוגבוי מרוסיה לבריטניה, כך שאפשר יהיה להוציא נגדו כתב אישום באשמת רצח – והוא יובא במהירות בפני בית המשפט בלונדון להישפט בעוון הפשע החמור

הזה", הוסיף.

הפרשה עוררה הדים לא רק בקרב תושבי בריטניה המודאגים, אלא גם בקרב משרדי הממשלה השונים, שקשורים לנושא בצורה ישירה או עקיפה: רפואה ציבורית, יחסי חוץ ודיפלומטיה, שירותי המודיעין וניהול חקירות משטרתיות.

במקביל, אלמנתו של ליטוננקו, מרינה, השיקה קרן "צדק למען לליטוויננקו" בלונדון. האלמנה ועורכי הדין שלה, ביחד עם תומכים וחברים טוענים שמי שבצע את הרצח היא  "מדינת בחסות הטרור,שנשלט על ידי הוראותיו של פוטין".

מרינה הוסיפה: "זה לא רק רגע אחד, אני ראיתי אותו גוסס במשך חודש, אני לא יכולה להביע מה אני מרגישה ביחס לאנשים שעשו את זה כיוון שאני לא יודעת בדיוק מי עשה את זה", אמרה. "אני לא אשקוט עד שיימצאו ויובאו לצדק הרוצחים".

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


2 + שלוש =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com