יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> למה בלייר ממשיך לטוס?

למה בלייר ממשיך לטוס?

למה בלייר ממשיך לטוס? זו השאלה שהטרידה רבים בשבוע איכות הסביבה בבריטניה. חוץ מזה, דיברו גם על בניה ירוקה, מיחזור ודרכים להילחם בהתחממות העולמית גם שבוע איכות הסביבה שמתקיים השבוע בבריטניה, וטומן בחובו אינספור הצהרות על פרויקטים ירוקים, לא עובר מבלי סיבות להתנגח בראש הממשלה, טוני בלייר. למרות שהוא דווקא רתם את עצמו להובלת קמפיין בינלאומי והביא להעלאת המודעות בנושא איכות הסביבה ...

למה בלייר ממשיך לטוס?

זו השאלה שהטרידה רבים בשבוע איכות הסביבה בבריטניה. חוץ מזה, דיברו גם על בניה ירוקה, מיחזור ודרכים להילחם בהתחממות העולמית

גם שבוע איכות הסביבה שמתקיים השבוע בבריטניה, וטומן בחובו אינספור הצהרות על פרויקטים ירוקים, לא עובר מבלי סיבות להתנגח בראש הממשלה, טוני בלייר. למרות שהוא דווקא רתם את עצמו להובלת קמפיין בינלאומי והביא להעלאת המודעות בנושא איכות הסביבה ופעולות לעצירת ההתחממות הגלובלית.

הפעם הביקורת מגיעה גם מיועציו שלו. ג'ון פורריט, יו"ר 'ועדת הממשלה- לצמיחה כלכלית מבלי לפגוע במשאבים טבעיים' , האשים את בלייר כי הוא  מוביל דרך לא אחידה באפיק הירוק ומדיניות של "בלבולי- מוח" ביחס להתחממות הגלובלית. עוד טען כי ראייתו הירוקה של בלייר "מוטעית לגמרי".

הדברים הקשים נאמרו לאחר שבלייר נשאל אם יסכים להימנע מטיסות ארוכות לחופשותיו,  כדי להפגין דוגמא אישית בהפחתת זיהום האוויר וענה כי "לנסות להמנע מטיסות ארוכות זה 'לא מעשי'".  הוא הוסיף כי לא יוותר על חופשותיו מחוץ לבריטניה, למרות שטיסות ארוכות הם אחד הגורמים העיקריים לפליטת דו תחמוצת פחמן המזיק לסביבה. "אם להיות כן, אני אתנגד לוותר על חופשותי בחו"ל", אמר לרשת סקיי וטען שהמפתח לטיפול בבעיית ההתחממות הגלובלית נמצא בידי המדע.

בלייר טען שזה "קצת לא מעשי" לצפות מאנשים לוותר על נסיעות לחו"ל ולבלות את חופשותיהם קרוב לבית. "אני חושב שמה שעלינו לעשות הוא לבדוק איך הופכים נסיעות ליותר יעילות מבחינת אנרגיה, לנסות לפתח דלק שישרוף פחות אנרגיה ויפחית פליטה. לא ניתן להגיד לאנשים שאסור להם לנסוע  למקום כלשהו".

בצד הדיון על כמות המיילים שצובר בלייר, יצאו לדרך ביום שלישי שישה פרוייקטים חדשים לבחינת ההשפעה של שינויי האקלים על המים. "אנחנו לא יכולים להסתתר מההשלכות של ההתחממות הגלובלית", אמר השר לענייני שינוי אקלים וסביבה איאן פרסון והודיע על  מימון ששת הפרויקטים  החדשים בעלות מיליון וחצי פאונד. "כשאנחנו שוקלים את האפשרויות של עליית גובה פני הים וסופות מתגברות בעוצמה גבוהה, עלינו להתחיל לחשוב  אחרת, כיצד להתמודד עם הצפות בקו החוף והסחף". השר הבהיר שהשקת הפרויקטים מצביעה על הסתגלות לשינויים ופיתוח גמישות.

מיחזור: מה שתושבי בריטניה הממחזרים לא ידעו. צילום: אי-פי-איי

מיחזור: מה שתושבי בריטניה הממחזרים לא ידעו. צילום: אי-פי-איי EPA
האשפה מיובאת לסין

ששת הפרויקטים הם חלק מהאסטרטגיה הממשלתית לתוכניות ארוכות טווח להשלכות שינויי האקלים על מים וחופי המדינה, שהחלו ב2005. האסטרטגיה, שנמצאת בעדיפות לאומית ומקומית עליונה, מנסה בדרכים שונות לשלב בין הפחתת איום ההצפות והסיכונים לאנשים ובתיהם מצד אחד, והבאת תועלת כלכלית וחברתית לסביבה מהשינויים שייעשו, מאידך.

גם את פרוייקט הבתים הירוקים קדמו השבוע וקבלני הבתים בבריטניה גויסו לחשיבה ירוקה, לאחר שהממשלה החליטה בדצמבר להביא לכך שכל הבתים החדשים יהיו מנוטרלים מפחמן עד שנת 2016. בנאים, חברות אנרגיה וקבוצות ירוקות נפגשו עם שר השיכון, איווט קופר, ודנו אתו בדרכים האפשריות להפוך את הבתים לירוקים יותר, במטרות שיש להשיג על מנת לקדם את יעדי הממשלה ובמכשולים העומדים בפני קבלני הפיתוח להשגת היעד.

ויש גם את עניין המיחזור המזהם. השיטה היא העברת הזיהום הרחק מעבר לים, עד לסין. שם זול יותר למחזר מאשר בבריטניה. הסינים העניים שעובדים במזבלות, הם אלה שמשלמים את המחיר, כשהם חשופים לחומרים רעילים, ללא ביגוד מתאים ובלי אמצעי הגנה. רבים מאזרחי בריטניה

נענו להנחיות המיחזור והם ממלאים אחר הוראות מיון האשפה שלהם בהקפדה, על מנת לתרום את חלקם הצנוע לשמירה על הסביבה ולמניעת ההתחממות הגלובלית.

הם נדהמו לגלות, מפירסומים ברשת סקיי, שהפלסטיק אותו הם מקפידים לזרוק לפח המתאים למיחזור, מוצא את דרכו למיזבלה קטנה בסין, שם עובדי המיזבלה, המרוויחים רק 50 פאונד בחודש, גורסים את שקיות הפלסטיק, וממיסים אותו  לצ'יפים קטנים, כדי שניתן יהיה להשתמש בו שוב. לחוואים העניים העבודה בעיר היא צורך קיומי. אלא שעם המשכורת שהם מביאים הביתה, הם גם לוקחים אתם את זיהום .

אשפת הפלסטיק היא ענף היצוא הגדול ביותר מבריטניה לסין, בעוד שבבריטניה קיים מפעל למיחזור פלסטיק, העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. ליית' אתלי, בעל המפעל בקוטסוולד, מפסיד מיליונים מההכנסה הפוטנציאלית שלו וגם את האפשרות לקדם את העסק, כי הוא אינו יכול להתחרות במחירי המזבלות הסיניות. "צריך שתהיה לנו התשתית במדינה שלנו. אנחנו מסוגלים למחזר כל מה שמיוצר כאן", אמר. "אך  זול יותר להעביר את האשפה לסין ומי שמשלם את המחיר הם עובדי המזבלות שם".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


ארבע + 1 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com