יום שישי , 19 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> לונדון מציינת שנה לפיגועים

לונדון מציינת שנה לפיגועים

לונדון מציינת שנה לפיגועים בבירה הבריטית תיערך שורה של טקסים לציון שנה לפיגועי הטרור, שגרמו למותם של יותר מ-50 איש אזרחי לונדון ובריטניה יציינו היום בשורה של אירועים את יום הזיכרון הראשון להרוגי מתקפת הטרור בתחבורה הציבורית, שהביאה למותם של 52 בני אדם ולפציעתם של מאות. את אירועי הזיכרון מארגן משרד התרבות הבריטי והם יחלו ב-8:50 בבוקר (שעון לונדון. 10:50 שעון ישראל), ...

לונדון מציינת שנה לפיגועים

בבירה הבריטית תיערך שורה של טקסים לציון שנה לפיגועי הטרור, שגרמו למותם של יותר מ-50 איש

אזרחי לונדון ובריטניה יציינו היום בשורה של אירועים את יום הזיכרון הראשון להרוגי מתקפת הטרור בתחבורה הציבורית, שהביאה למותם של 52 בני אדם ולפציעתם של מאות.

את אירועי הזיכרון מארגן משרד התרבות הבריטי והם יחלו ב-8:50 בבוקר (שעון לונדון. 10:50 שעון ישראל), השעה שבה התרחש הפיצוץ הראשון. טקסי זיכרון מקבילים ייערכו בארבע זירות הפיגועים – בקינג קרוס, בראסל סקוור, אדג'וואר רואד, בתחנת הרכבת התחתית אלדגייט ובטביסטוק סקוור. במהלך הטקסים יוקראו שמות הנרצחים וזרי זיכרון יונחו על ידי ראש העיר, קן ליוויגסטון, שרת התרבות, טסה ג'ואל, והמפקח על התחבורה פטר הנדי.

בשעה 12 בצהריים תיעצר הממלכה לשתי דקות דומייה, אשר, לדברי שרת התרבות, "תאחד את כל תושבי הממלכה עם זכרם של המשפחות השכולות, עם אלה שסובלים מפגיעות ועם אלה שנרתמו לעזור להם".

בני משפחות ההרוגים הוזמנו למספר אירועים פרטיים שכוללים ארוחת צהריים ושאורגנו על ידי "תחבורת לונדון". טקסים נוספים יתקיימו גם בקתדרלת סנט פול, בכנסיית סנט אתלבורג ובמוזיאון של לונדון .

האירוע המסכם ייערך בטקס ציבורי ב-18:00 בערב בריג'נט פארק, ואשר אליו הוזמנו כל אלף הניצולים ומשפחות ההרוגים. גם בטקס זה יוקראו שמות כל 52 הרוגי הפיגועים על ידי בני משפחותיהם.  שרת התרבות תנאם ואת הטקס תלווה בשירת גוספל מקהלת "טריטייד" של לונדון, שתשיר גם שיר שנכתב על ידי הלן ג'ונס, קרובת משפחה של אחד ההרוגים.

פצועה מפונה ממקום הפיגוע. צילום: אי-פי-איי

פצועה מפונה ממקום הפיגוע. צילום: אי-פי-איי אי-פי-איי
פיצוצים בתחנות רכבת ובאוטובוס

יום חמישי, ה-7 ביולי 2005, החל כעוד יום שגרתי, כאשר כ-3 מיליון מתושבי העיר מילאו את התחבורה הציבורית, ובעיקר ברכבת התחתית, בדרכם לעבודה וללימודים. אולם בשעה 8:50 בבוקר המציאות השתנתה.

בתוך 50 שניות התפוצצו מטעני חבלה בשלושה מוקדים שונים – ברכבת בתחנת אלדגייט, ברכבת שנסעה בין קינג קרוס לראסל סקוור ובתחנת אדג'וור רואד. כשעה

לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה על אוטובוס קו 30 בתחנה ליד טביסטוק סקוור. 52 איש קיפחו את חייהם בפיגועים וכ-700 איש נפצעו. רבים, בהם גם פצועי הלם וחרדה, נמלטו ממנהרות הרכבת.

את הפיגועים ביצעו ארבעה מחבלים מוסלמים ילידי בריטניה שפעלו בהשראת ארגון אל-קאעידה. שבועיים לאחר הפיגועים ניסתה קבוצה נוספת לבצע מתקפה דומה, אך נכשלה.

האוטובוס המפוצץ. צילום: אי-פי

האוטובוס המפוצץ. צילום: אי-פי אי-פי

 

ועדה: היו ליקויים בטיפול באסון

כמה ועדות חקירה הוקמו לחקור את האירועים. ועדה של משרד הפנים הבריטיקבעה כי מנהיג תא הטרור, מוחמד סידיק חאן, היה מוכר לשירות הביטחון MI-5, אך הסוכנים שהיו אמורים לחקור אותו הועברו לטיפול במבצע אחר נגד טרור, לאחר שהתקבל מידע על כוונה לבצע פיגוע. רק לאחר הפיגועים בלונדון הובהר סופית עד כמה חאן היווה סיכון.

מדוח של ועדה שבדקה את המוכנות לפיגועים, ושפורסם לאחרונה, עולה כי היו ליקויים בטיפול באסון. לכוחות ההצלה לקח יותר מ-40 דקות להגיע אל הלכודים בקרונות, שהיו חשוכים ולוהטים עם גופות ופצועים ועשן וריח של מוות.

עוד עולה מהדוח שהיו בעיות תקשורת בין כוחות הביטחון, כוחות ההצלה והאמבולנסים ולא היה מערך אסטרטגי שנתן הוראות משולבות, אלא כל צוות לקח החלטות בשטח דבר שגרם לעיכובים בפינוי. יחד עם זאת, הדוח שיבח את האנשים שעמלו בשטח והצילו חיים.

בינתיים ממשיך החשש מטרור ללוות את תושבי הבירה הבריטית. יש כאלה שלא עולים על הרכבת התחתית בימי חמישי, יש שלא חזרו לנסוע בתחבורה הציבורית בכלל ויש מי ששעה אחרי הפיגועים כבר חזרו לרכבות והביטו בחשדנות מאופקת ביושבים לצדם.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


+ שתיים = 3

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com