יום חמישי , 25 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> לונדון לא מחכה להם

לונדון לא מחכה להם

לונדון לא מחכה להם שנה לאחר פיגועי הטרור בלונדון תושביה המוסלמים של הבירה מספרים על הקושי וההתמודדות החיים שאחרי הפיצוץ: שנה לאחר סדרת הפיגועים הקטלנית ברכבת התחתית בלונדון, בהם איבדו יותר מ-50 איש את חייהם, מספרים תושביה המוסלמים של הבירה הבריטית כיצד שינו המאורעות את חייהם מהקצה אל הקצה. "עוד מאז הפיגוע במגדלי התאומים בארצות הברית, מסתכלים עלינו המוסלמים כעל טרוריסטים", ...

לונדון לא מחכה להם

שנה לאחר פיגועי הטרור בלונדון תושביה המוסלמים של הבירה מספרים על הקושי וההתמודדות

החיים שאחרי הפיצוץ: שנה לאחר סדרת הפיגועים הקטלנית ברכבת התחתית בלונדון, בהם איבדו יותר מ-50 איש את חייהם, מספרים תושביה המוסלמים של הבירה הבריטית כיצד שינו המאורעות את חייהם מהקצה אל הקצה.

"עוד מאז הפיגוע במגדלי התאומים בארצות הברית, מסתכלים עלינו המוסלמים כעל טרוריסטים", סיפר בצער איסמעיל אמאן, הצלע המוסלמית של הפורום המוסלמי-יהודי בלונדון. "אבל אחרי הפיגועים ברכבת התחתית, האיסלאמופוביה הגיעה לשיאים חדשים".

אמאן סיכם את חוויותיו בלונדון שאחרי התקפות הטרור, בתחושה שמוכרת ליהודים רבים ברחבי העולם: "אשתי לא יצאה שבועיים מהבית. היא פחדה לצאת לרחוב בלבוש מסורתי".

הנושא קרוב לנפשו של אמאן. המלים שוצפות מפיו כששואלים אותו בקשר לחייו כמוסלמי בלונדון שאחרי ההתקפה, ובקלות רואים שזו נקודה רגישה בחייו. "חבר שלי ישב ברכבת התחתית יומיים אחרי הפיגועים, וכל העיניים ננעצו בו", הוא מספר. "בסוף נשבר לו, והוא שאל את האנשים בקרון אם הם רוצים לעשות עליו חיפוש".

כמוסלמי, אמאן קשוב מאוד למה שאומרים על המוסלמים ברחוב הלונדוני. "קוראים לטרוריסטים פונדמנטליסטים. אבל פונדמנטליסטים אמיתיים לעולם לא יבצעו פיגועים, לא הסונים ולא השיעים. זה מנוגד לדת שלנו. במערב, פונדמנטליסט הוא קיצוני שמעודד טרור. זו הטבעה של קונספציה מוטעית".

כששאלתי אותו על תחושת המוסלמים שטף המילים נהר. "אחרי הפיגועים ציפו מאתנו, מכל המוסלמים החפים מפשע לפעול, לעשות דברים בקהילה. להוכיח לעולם שאנחנו לא טרוריסטים. אני לא מרגיש שחלה עלינו  חובת ההוכחה. אני לא קשור למיעוט של קיצונים שמפעיל את הטרור אנחנו קורבנות של הטרור בדיוק כמו כל אחד אחר ומגנים אותו. למה עלי להתנצל על משהו שאין לי קשר אליו? האם נוצרי לבן יתנצל?".

פצועה מפונה מאיזור הפיצוץ בלונדון. צילום: אי-פי-איי

פצועה מפונה מאיזור הפיצוץ בלונדון. צילום: אי-פי-איי אי-פי-איי
הקרע מעמיק

תפיסת האיסלאם על ידי המערב היא בעייתית, סטריאוטיפית ושגויה מיסודה, כך מרגישים רוב המוסלמים שדיברתי אתם. לאחר פגועי ה-7/7 בלונדון, בוצעו תוך יומיים מעל ל-100 תקיפות שכוונו נגד מסגדים ומוסלמים בבריטניה.

הדבר גרם להעמקת הקרע בין החברה למוסלמים. אך מנגד, בצפון לונדון, בין האקני לסטמפורד היל, באיזור שבו פועל הפורום המוסלמי–יהודי, כמעט ולא היו תקיפות. מהמשטרה באו לשאול שאלות ולגשש. הם גילו כי למרכז המוסלמי-יהודי הגיעו תושבי הקהילה לדבר על המצב, בהם יהודים, נוצרים ומוסלמים.

במשטרה החליטו

ללמוד מההצלחה. הרב הרשל גלוק מהפורום הוזמן למפגשים במשרד הפנים, ומספר החלטות, הקשורות בשיטור קהילתי ובקשר עם הקהילה, נולדו מהמודל שעובד במרכז המוסלמי-יהודי כבר שמונה שנים. הרב גלוק סיפר כי המוסלמים הם עכשיו קורבנות כפולים: קורבנות של הטרור וקורבנות של היחס אליהם כטרוריסטים.

כיום, מנסים במשטרה ובממשלה, למצוא נוסחה שתשמור על יחסים של שיתוף פעולה בין הרשויות לקהילה המוסלמית. בקהילה מבינים את הצורך בפעולות נגד טרור, אך עדיין יש תחושה לא טובה כלפי הנושא. קשה היום להיות מוסלמי בבריטניה.

 

מדיניות החוץ היא רק תירוץ

בשנת 2001, לאחר פיגועי ה-11/9 בבנייני התאומים בניו-יורק, נקבעו חוקי חירום הנוגעים ללוחמה בטרור. חוקים אלו מאפשרים למשטרה חופש פעולה גדול יותר: מעצר ללא שיפוט, החזקה ללא הרשאה, ופשיטות על חשודים. אך העיקר הוא בכך שהם מאפשרים גירוש מהמדינה, של כל חשוד באיום פוטנציאלי בטרור.

ארגוני זכויות האדם טענו כי החוקים מהווים פגיעה בחירות האדם, והפרה בוטה של זכויות אדם בחסות המלחמה בטרור. לטענתם, המוסלמים מרגישים אפליה. רק לא מזמן התקיימה הפשיטה מעוררת המבוכה מטעם המשטרה, ומעוררת שאט הנפש מצד גופים מוסלמיים מהצד השני. הרשויות טענו כי עליהן לפעול על פי המודיעין שמגיע אליהם ועדיפה פשיטה שמתבררת כלא נחוצה, מאשר שלא יתבצעו מעצרים כלל.

רה"מ הבריטי, טוני בלייר, אמר בעבר כי את איום הטרור מהקיצונים הממשלה אינה יכולה למגר בעצמה. לדבריו המוסלמים מתוך הקהילה, צריכים להסביר לאלה שמזדהים עם רעיונותיהם של אל-קאעידה, לא רק שלהרוג זה לא בסדר, אלא שהאידיאולוגיה שלהם ביחס למערב, מוטעית מיסודה.

דו"ח חברי הפרלמנט לענייני חוץ גילה כי מידת ההזדהות עם הקיצוניים, עם ההרגשה שהמלחמה היא מלחמת מערב באיסלאם, גוברת כשמתקיימים סכסוכים לא פתורים בעולם. כך לדוגמא המצב בעיראק, ותחושת ההשפלה הזו, מעוררת ומעודדת הזדהות עם הרוח של הקיצוניים או האידיאולוגיה של אל-קעידה.

אך מדיניות החוץ הזו היא כנראה רק תירוץ. שרת החוץ הבריטית נאמה אתמול בטקס הזיכרון לנפגעי הטרור בלונדון וחזרה על דברים שאמר בעבר רה"מ הבריטי. השרה תקפה את השימוש שעושים הטרוריסטים במדיניות החוץ של בריטניה, כאשר הם שואבים ממנה לגיטימציה לפועלם. לדבריה, תליית האשם במדיניות החוץ (ובפעילות הצבא בעיראק (י.ע)) היא רק תירוץ לביצוע זוועות אמיתיות, מצידם של הטרוריסטים.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שמונה − 4 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com