יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "ישראל איבדה המצפון המוסרי שלה"

"ישראל איבדה המצפון המוסרי שלה"

"ישראל איבדה המצפון המוסרי שלה" עורכי הדין הבריטיים האחראים לצו המעצר נגד האלוף אלמוג, התייחסו לתקרית בעזה בה נהרגו בני משפחת ראליה. "ההסלמה בפשעי המלחמה היא דוגמה לבוז הישראלי לחיי הפלשתינים" לא מתייאשים: כתשעה חודשים לאחר ניסיון מעצרו של האלוף במיל' דורון אלמוג בלונדון, מבטיחים עורכי הדין האחראים על הוצאת צו המעצר, להמשיך ולפעול בנושא. עורכי הדין התייחסו גם לחקירת הריגתם של בני משפחת ...

"ישראל איבדה המצפון המוסרי שלה"

עורכי הדין הבריטיים האחראים לצו המעצר נגד האלוף אלמוג, התייחסו לתקרית בעזה בה נהרגו בני משפחת ראליה. "ההסלמה בפשעי המלחמה היא דוגמה לבוז הישראלי לחיי הפלשתינים"

לא מתייאשים: כתשעה חודשים לאחר ניסיון מעצרו של האלוף במיל' דורון אלמוג בלונדון, מבטיחים עורכי הדין האחראים על הוצאת צו המעצר, להמשיך ולפעול בנושא. עורכי הדין התייחסו גם לחקירת הריגתם של בני משפחת ראליה בחוף הים בעזה, ואמרו כי "כאשר ישראל חוקרת את עצמה, לא מגיעים לחקר כל העובדות". בנוסף, הודיעו עורכי הדין כי ינסו להוציא צווים נוספים נגד קציני צה"ל המעורבים בתקיפות האחרונות בעזה, אך "רק לאחר שנוודא כי לא נעשה צדק ברמה המקומית".

עורכי הדין קיית' מיינארד ודניאל מקובר, העומדים מאחורי צו המעצר שהוצא בלונדון נגד אלמוג, התייחסו ממקום מושבם בבירה הבריטית לפעולת צה"ל בעזה. "ההסלמה הגוברת של פשעי המלחמה בעזה היא דוגמא לבוז הישראלי כלפי שלטון החוק וחיי הפלשתינים", אמרה עו"ד קיית' מיינארד. "אם המבצעים לא יובאו לצדק בישראל, אני בטוחה שתוך זמן לא רב, הקורבנות יפעילו לחץ להביאם למשפט בתחומי שיפוט אחרים. פעולה משפטית כזו אולי תהווה גורם התרעה לביצוע פשעי מלחמה בעתיד".

עו"ד מקובר הוא שותף במשרד עורכי הדין "היקמן אנד רוז" בלונדון. ביחד עם עו"ד קייט מיינארד הם מייצגים את המרכז הפלשתיני לזכויות אדם, המתעד במשך תקופה ארוכה הפרות של החוק הבינלאומי בשטחים, ומנסה להשיג פיצויים לקרבנות ומיצוי דין עם האחראים. בשיחה עם nrg מעריב התייחס מקובר לביקור אולמרט בבריטניה השבוע. "אני מקווה שהממשלה הבריטית לא תיכנע ללחץ הישראלי שמופעל עליה, ושלא תשנה את החוקים הבריטיים בקשר ליישום החוקים הבינלאומיים", הוא אמר. "זה ישפיע על כל העולם, לא רק על הפלשתינים. רשימת הזוועות העולמית ארוכה, ואסור לשנות את החוק כך שיפגע בקורבנות וימנע עשיית צדק עבורם בבריטניה".

מקובר הוסיף כי הוא ושותפתו מקווים שלא יקרו שוב מקרים כמו מקרה אלמוג, שנמלט ממעצר לאחר שהוזהר על ידי גורמים בשגרירות. מאז, טוען מקובר, פוסחים אלופים אחרים בצה"ל על ביקור בבירה הבריטית, מחשש שייעצרו בגין פשעי מלחמה.

"ישראל מתעלמת מלקחי מלחמת העולם השנייה"

עו"ד מקובר אף הציג מודל לפיו יפעל בעתיד. "בנוגע למקרה עזה, אנו מחכים לראות מה תהיינה תוצאות החקירה המקומית", אמר. "לא רק החקירה הישראלית, מפני שיש דוגמאות רבות המוכיחות שכשישראל חוקרת את עצמה לא מגיעים לחקר כל העובדות. צריך לבצע חקירות בלתי תלויות, שיאספו את כל העדויות גם מן הצד של הקורבנות הפלשתינים.

"רק אם ייכשלו בניסיון לעשות צדק שם, אנו ניכנס לפעולה ונפעיל את החוקים הבינלאומיים, כדי לחשוף את האשמים", הוסיף מקובר. "המודל ברור במצבים כאלה. אין התערבות בינלאומית אם צדק נעשה ברמה המקומית. אם הוא ייכשל במקרה הזה, נפנה אל המשטרה הבריטית עם חשדות לאשמה וטיפול משפטי".

השניים פועלים בעיקר במקום בו מתקיים כיבוש, כהגדרתם. "האמנות

הבינלאומיות, כמו אמנת ז'נבה, הן לקח מתקופת הכיבוש הנאצי", הם מסבירים. "במלחמת העולם השנייה, העולם הבין שכאשר יש כובש ונכבש, הוא חייב להתערב כדי לעזור לנכבשים. מכאן הרעיון של שיפוט אוניברסלי".

מקובר הוסיף כי ישראל, שצמחה מתוך זוועות מלחמת העולם השנייה, מתעלמת עכשיו מהלקחים שהיו צריכים להיות מופקים מהמלחמה. "אני לא משווה בין המקרים, למעט בבסיס החוקי", אמר. "אני משווה את הנקודה שהם ככובשים, איבדו את המצפון המוסרי שלהם בעיני. למעשה, זה לא משנה אם הכיבוש חוקי או לא חוקי. האם על העולם לעמוד ולשתוק? כוחו של הכיבוש משכיח לפעמים את מצפונו של הכובש כי הוא כל כך חזק. הדרך היחידה לקרוא לאנשים לסדר, היא בעזרת מערכת משפט בינלאומית".

"צריך לבצע חקירות בלתי תלויות". עו"ד דניאל מקובר. צילום: יעל ערבה יעל ערבה

 

צה"ל נגד התקשורת הבריטית

דבריהם של עורכי הדין הבריטיים מגיעים על רקע העימות המילולי בין ראשי מערכת הביטחון ובין התקשורת הבריטית, שיצאה נגד התחקיר שפרסם צה"ל השבוע על נסיבות מותם של שבעת הפלשתינים בעזה. העיתון "לונדון טיימס" פרסם אתמול כי צה"ל מודה שממצאי התחקיר שהציג על נסיבות מותם של הפלשתינים בחוף עזה לא היו נכונים. על פי הדיווח, צה"ל לא לקח בחשבון, בתחקיר שביצע, שני פגזים שירה חיל הים לאזור הפגיעה סמוך לשעת האירוע שבו מתו בני משפחת ראליה.

העיתון הציג בכתבה קלטת שתועדה על ידי אנשי הקשר של האו"ם, לפיה ההפגזות חודשו כעשרים דקות לפני שצה"ל טען שירה את הפגז האחרון. "נורו שני פגזים עד כה. אחד מהם נפל בחוף, מערבית להתנחלות המפונה דוגית. יש מספר פגיעות בקרב פלשתינים שבילו שם", צוטט בעיתון מתוך קלטת הקשר.

העיתונות הבריטית עסקה אתמול בהרחבה בנושא, והעיתונים "הגרדיאן" ו"האינדיפנדנט" פרסמו תחקירים עצמאיים שקבעו כי גרסת צה"ל לא אמינה. על פי הדיווחים בעיתונות הבריטית, עדויות שמגיעות מעזה, של ניצולים ואנשי רפואה, סותרות את טענת צה"ל כי ירי הפגזים על עזה נפסק 9 דקות לפני שמשפחת ראליה נפגעה.

דובר צה"ל הכחיש בתוקף את תחקירי העיתונים הבריטיים. "האלוף מאיר כליפי דיווח על כלל המטחים שבוצעו באותו יום, וביניהם ירי חיל הים שבוצע כמה שעות לפני האירוע, כשלגבי כל אחד מהפגזים קיים צילום לגבי מקום נפילתו", נכתב בהודעת דובר צה"ל. "העיתון בחר להשתמש בעיקרי דברים ובחלקי מידע, ולהציג זאת כתחקיר המלא. צר לנו שעיתון כה רציני וחשוב בוחר לפרסם כותרת מעוותת ולא נכונה במקום לדבוק בעובדות שהוצגו להם".

כליפי עצמו התייחס אף הוא לטענות. בשיחה עם nrg מעריב, אמר סגן מפקד זרוע היבשה, שעמד בראש ועדת החקירה של צה"ל בפרשת שבעת ההרוגים בחוף עזה, כי הוועדה בדקה כל פגז פגז "ולא מצאנו קשר בין האירוע לבין הירי של צה"ל". לדבריו, הירי של חיל הים הופסק בשעה 11:45, בעוד הפרמדיק הפלשתיני שהוזעק למקום האירוע הוקפץ בשעה 16:30. בנוסף לכך, כל ירי פגז של חיל הים תועד על ידי מצלמות משתי זוויות, ולכן נשלל באופן חד משמעי שהוא זה שפגע במשפחה. מה שמטריד אותי, זה לא הביקורת מבחוץ, אלא הביקורת מבפנים. אנחנו יודעים איפה אנחנו חיים".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


+ 3 = שמונה

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com