יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "האיראנים לא מטעים איש"

"האיראנים לא מטעים איש"

"האיראנים לא מטעים איש" בבריטניה רואים בפרסום מכתב שלישי שכתבה לכאורה החיילת השבויה באיראן – ניסיון להשפלה שגרירות איראן בלונדון פרסמה אמש מכתב נוסף, שלטענת האיראנים נכתב בידי החיילת הבריטית השבויה, הסמלת פיי טורניי. במכתב, השלישי במספר, שטהרן מפרסמת ומייחסת לטורניי, כותבת לכאורה החיילת כי היא ו-14 חבריה החטופים "הוקרבו על מזבח מדיניות ההתערבות של ממשלי בוש ובלייר". בבריטניה מעריכים ...

"האיראנים לא מטעים איש"

בבריטניה רואים בפרסום מכתב שלישי שכתבה לכאורה החיילת השבויה באיראן – ניסיון להשפלה

שגרירות איראן בלונדון פרסמה אמש מכתב נוסף, שלטענת האיראנים נכתב בידי החיילת הבריטית השבויה, הסמלת פיי טורניי. במכתב, השלישי במספר, שטהרן מפרסמת ומייחסת לטורניי, כותבת לכאורה החיילת כי היא ו-14 חבריה החטופים "הוקרבו על מזבח מדיניות ההתערבות של ממשלי בוש ובלייר". בבריטניה מעריכים כי האיראנים הכתיבו לטורניי את הנוסח, שהתקבל על-ידי הממשלה הבריטית כהתגרות גמורה כלפיה, ואף ליבה את זעמה, שהתעורר כבר עם פרסום המכתב הראשון.

המכתב נכתב ככל הנראה על ידי החיילת, שנחטפה בידי איראן לפני שבוע עם 14 חיילים נוספים. עם זאת, נמצאו בו שגיאות תחביר ואף טעויות כתיב המעידים, על פי ההערכות, כי לא היא שעומדת מאחורי הניסוח. כך נאמר בו, למשל, כי "זהו הזמן לבקש ממשלתנו להכניס שינוי בהתנהגותה התוקפנית כלפי עמים אחרים", אמירה שככל הנראה הוכתבה לה.

עוד נכתב בו כי הסמלת טורניי זוכה ליחס טוב מהאיראנים, "שלא כמו האסירים המוחזקים בכלא אבו-גריב בעיראק ובבתי כלא עיראקים אחרים בידי הבריטים והאמריקנים". "אני", היא כותבת לכאורה, "קיבלתי טיפול מכובד, ולא פגעו בי". המכתב אינו מכיל דרישה להתנצלות מצד ממשלת בריטניה, אלא רק הבטחה ש"מקרים כאלה לא יישנו". בנוסף, לא מוצעת בו דרך שתבטיח פיתרון לעימות שנוצר.

בבריטניה מטלטלים המכתבים את המערכת הפוליטית: הפרשנים המקומיים מנתחים כל מילה, ומצביעים, בין היתר, על כך שבעוד שהמכתב הראשון שפורסם מופנה לכאורה להוריה של טורניי, מכילים שני המכתבים הנוספים משפטים טעונים באג'נדות פוליטיות ברורות. במכתב השלישי, המופנה אל העם הבריטי, וכמו גם בזה שקדם לו והופנה לפרלמנט, התנצלה טורניי, כביכול, בפני איראן על שהיא ואנשי צוותה שהו בשטח הטריטוריאלי שלה.

חצו או לא חצו את הגבול?

מוקדם יותר אתמול התבטאה בחריפות שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט, בעניין המכתב והראיון ששידרה הטלוויזיה האיראנית עם חייל נוסף מבין 15 החטופים. בקט התייחסה למשדר שבו הופיעו תמונות החייל אדם ספריי, והמלח נייתן תומאס, שאף נראה כשהוא מתנצל "על שנכנסנו למים שלכם ללא אישור". על כך אמרה בקט כי "התמונות החדשות דוחות".

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, אמר גם הוא כי הוא "נגעל מהתמונות", ש"לא מטעות אף אחד". בלייר פנה לציבור הבריטי וביקש כי יגלו סבלנות, לאחר שמוקדם יותר השבוע הבהיר שלא ייכנס למשא ומתן על שחרור החיילים.

לפי

שעה, לא ברור אלו מגעים ישירים מתקיימים בין איראן ובין בריטניה, ש"דיסקרטיות" היא מילת מפתח בדיפלומטיה שלה, ודאי ברגעי משבר. האפקט המרגיע שעשוי להתלוות לשחרור התמונות ומכתבי השבויים, כאותות חיים, מתבטל בעיני הממשלה והציבור הרחב, שרואים בכך ניסיון השפלה מצד הממשלה האיראנית, ושימוש בחיילים הבריטים להפצת התעמולה האיראנית.

מאז החטיפה פרסם משרד ההגנה הבריטי את פרטי מקום האירוע, כהוכחה ניצחת לכך שבניגוד לטענה האיראנית, החיילים נחטפו במימיה הטריטוריאליים של עיראק. עם זאת, טהרן ממשיכה להתעקש כי הבריטים נתפסו בשטחה.

 

צילום: אי-פי

נייתן תומאס צילום: אי-פי
הפתרון: בידוד איראן?

הדיפלומט הבריטי קריג מארי, שגריר בריטניה באוזבקיסטן לשעבר, טען השבוע כי הבריטים אינם יכולים לקבוע בוודאות שהמלחים אמנם שהו במים הטריטוריאליים של עיראק, מאחר שזו מצויה בסכסוך מתמשך עם איראן בשאלת מיקומו של קו הגבול ביניהן. קו הגבול שנראה על גבי המפות הבריטיות, טוען מארי, אינו מוכר או מאושר.

בשלב זה, הנשק שעליו מדברים הפוליטיקאים בבריטניה הוא בידוד איראן. ואכן, המדינה הקפיאה את כל קשריה הכלכליים עם איראן כבר לפני מספר ימים. אתמול אף קיבלה את תמיכת האיחוד האירופי והאו"ם להצהרתה, גם אם נמנע גינוי רשמי של טהראן.

כעת תולים הבריטים את תקוותיהם באיש אחד: השגריר הבריטי ג'פרי אדאמס, שנשלח לאיראן. לאדאמס ניסיון רב בענייני המזרח התיכון, ובממשל סומכים עליו שיידע למצוא את הדרך להביא לשחרור החטופים באמצעות לחץ בינלאומי על איראן. עם זאת, במשרד החוץ ניכרת גם פסימיות, ושרת החוץ בקט אף הצביעה על כך שבידוד כלכלי מוחלט של איראן, עלול לפגוע גם בבעלות הברית של בריטניה, שלהן אינטרסים כלכליים באיראן.

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


× 4 = שש עשרה

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com