יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> בריטניה: בלייר צפוי לנקוב בתאריך פרישה

בריטניה: בלייר צפוי לנקוב בתאריך פרישה

בריטניה: בלייר צפוי לנקוב בתאריך פרישה הממלכה הבריטית כמרקחה, לקראת הודעתו הצפויה הבוקר של בלייר, בה הוא אמור להודיע על מועד פרישתו. "רה"מ ימסור את ההודעה לקבינט", סיפר דוברו, ופתח גל ספקולציות לגבי תוכנה מדובר במהלך צפוי, ובכל זאת הממלכה הבריטית עומדת דרוכה, לקראת הודעתו של טוני בלייר. בשעה 11:00 (שעון ישראל) צפוי ראש הממשלה הבריטי למסור לקבינט מכתב רשמי, ...

בריטניה: בלייר צפוי לנקוב בתאריך פרישה

הממלכה הבריטית כמרקחה, לקראת הודעתו הצפויה הבוקר של בלייר, בה הוא אמור להודיע על מועד פרישתו. "רה"מ ימסור את ההודעה לקבינט", סיפר דוברו, ופתח גל ספקולציות לגבי תוכנה

מדובר במהלך צפוי, ובכל זאת הממלכה הבריטית עומדת דרוכה, לקראת הודעתו של טוני בלייר. בשעה 11:00 (שעון ישראל) צפוי ראש הממשלה הבריטי למסור לקבינט מכתב רשמי, בו יודיע על המועד בו הוא פורש מתפקידו. מאוחר יותר ייסע בלייר למחוז סגדפילד, בו נבחר לראשונה לחבר פרלמנט, למלא אחר הבטחה שהעניק, בה טען כי אלו שתמכו בו בתחילת דרכו יהיו הראשונים שישמעו על תוכניותיו לעתיד. על פי ההערכות, בלייר צפוי למסור שם הודעה פומבית בנאום אישי. לאחר מהלך זה יוכלו הסקרנים לדון בשאלות אחרות כמו מי יהיה ראש הממשלה הבא, ולאן מועדות של ראש הממשלה היוצא.

חרושת השמועות על מועד התפטרותו של בלייר החלו לתפוס תאוצה מיום השנה העשירי שלו בתפקיד שחל ב-1 במאי, אך למעשה כדור השלג החל להתגלגל כבר בספטמבר האחרון, בוועידת מפלגת הלייבור השנתית, בה אמר בלייר כי זו תהיה הוועידה האחרונה בה ישתתף כראש המפלגה, וכי תוך שנה יפרוש מתפקיד ראש הממשלה.

מאז השעון מתקתק. ראש הממשלה הבריטי נמנע מלנקוב בתאריך, והשאלות עלו בכל מסיבת עיתונאים. אולם תשובותיו היו חמקניות, והוא גם סירב להגיב לשאלה למי נתונה תמיכתו כיורש. הבוקר יגיע הרגע הגדול לראש הממשלה, וגם לנתיני הממלכה.

"ראש הממשלה צפוי למסור את ההודעה לחברי הקבינט על פרישתו ביום חמישי בבוקר", אמר דוברו של בלייר. לאחר מכן צפוי בלייר לנסוע בלוויית רעייתו שרי למקום הקרוב ללבו, מחוז הבחירה שלו בצפון אנגליה, שם ימסור הצהרה פומבית הן על התפטרותו והן על תוכניותיו לעתיד.

אולם, דוברו של בלייר הבהיר כי אין מדובר בהתפטרות מיידית, וכי ראש הממשלה ימשיך לפעול בכל חזיתות הממשלה. ההודעה היא למעשה תחילתו של תהליך שיימשך כשבעה שבועות, בהם ימולאו תקנוני המפלגה והבחירות הפנימיות עד שייבחר היורש.

לאן מועדות פניו?

בפוליטיקה הבריטית אין חוקה, והיא מבוססת על הסכמים מסורתיים שנשמרים. לפי המסורת, מנהיגה של המפלגה הגדולה ביותר בבית הנבחרים הוא המכהן כראש הממשלה. לאחר הצהרת הפרישה, תחל תחרות פנים מפלגתית, ממש סדרת ראליטי קלאסית, בה ייבחר מחליפו של בלייר בהנהגת המפלגה.

למרות שכמה חברי מפלגה מהספסלים האחוריים בפרלמנט הביעו את רצונם להתמודד, מסתמן כי מי שיזכה בתפקיד יהיה גורדון בראון, שר האוצר הבריטי. אישוש נוסף להשערה ניתן לאחרונה, לאחר שמספר חברי מפלגה בכירים, בהם שר הפנים ג'ון ריד, הודיעו כי לא יתמודדו מול בראון על התפקיד הנכסף.

אתמול, במסגרת "שאלות לראש הממשלה", הקניט מנהיג האופוזיציה דויד קמרון את ראש הממשלה על שנשאר בתפקיד עד עתה. "הממשלה היא ממשלת חיים-מתים", אמר. הוא האשים את הממשלה על היותה משותקת, וטען כי שרי מפתח מנאמני בלייר מחכים להתפטר או שבראון יפטר אותם כשיקבל לידיו את התפקיד. "יש לנו ראש ממשלה שאפילו לאחר התבוסה שלו בשבוע האחרון, פשוט לא מבין שזה נגמר", הכריז.

בלייר לא נשאר חייב, והזהיר את קמרון

שלא יתחצף. לדברי בלייר, מה שחשוב היא המדיניות, "ובנושא המדיניות אנחנו מנצחים ואתה מפסיד", אמר. "זו הממשלה שמנהלת את הכלכלה החזקה ביותר שהיתה בעשור האחרון, ואפילו בשבוע האחרון השתפרו שירותי הבריאות והתוצאות בבתי הספר, וגם רמת החיים של כל חלקי האוכלוסייה עלתה".

עכשיו, גל הספקולציות מתמקד בכיוון חדש: האם בהצהרה יודיע בלייר כי הוא תומך בגורדון בראון כיורשו, האם יעזוב את התפקיד בפועל בסוף יוני או בתחילת יולי, וכמובן, לאן מועדות פניו.

 

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


4 − אחד =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com