יום רביעי , 24 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "אסור שהרדיקלים יחבלו באזור"

"אסור שהרדיקלים יחבלו באזור"

"אסור שהרדיקלים יחבלו באזור" 'מתינות' – היה המסר במרכז נאום לבני בלונדון, שהזהירה מהאנמיות מול איראן ומקיצוניים מול אבו-מאזן "עלינו לדאוג שהרדיקלים והפונדמנטליסטים לא יוכלו לטרפד ולחבל במאמצים לייצב את האזור" – כך אמרה אמש שרת החוץ, ציפי לבני, במהלך ביקור רשמי בבריטניה, בעת שנשאה דברים בפני כ-100 מחברי פורום המרכז ללימודים אסטרטגיים הבינלאומי בלונדון. עוד התייחסה לבני לאיראן וכינתה ...

"אסור שהרדיקלים יחבלו באזור"

'מתינות' – היה המסר במרכז נאום לבני בלונדון, שהזהירה מהאנמיות מול איראן ומקיצוניים מול אבו-מאזן

"עלינו לדאוג שהרדיקלים והפונדמנטליסטים לא יוכלו לטרפד ולחבל במאמצים לייצב את האזור" – כך אמרה אמש שרת החוץ, ציפי לבני, במהלך ביקור רשמי בבריטניה, בעת שנשאה דברים בפני כ-100 מחברי פורום המרכז ללימודים אסטרטגיים הבינלאומי בלונדון. עוד התייחסה לבני לאיראן וכינתה אותה "מדינת זדון, מכחישת שואה, השואפת לנשק גרעיני", וציינה כי "מאחר שעברו מספר חודשיים מאז הדד-ליין שניתן לאיראן על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, בדבר הפסקת תוכניות העשרת האורניום שלה, וכלום לא נעשה – אנחנו שולחים מסר מוטעה למשטר האיראני".

בנאומה דיברה השרה לבני גם על המצב הפוליטי ברשות הפלשתינית, ועל השפעתו על היחסים עם ישראל. "לנו ולאבו-מאזן יש אינטרס משותף, אנחנו שואפים להקים מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל וגם הוא", אמרה לבני. "אך הבעיה היא שהקיצונייים הם אלה המכתיבים לפלשתינים את האג'נדה. אנחנו בעד מדינה פלשתינית, אבל שתהיה אחראית, ברת-קיימא, ושתתפקד כהלכה".

"אין לראות בכל אינטרס ישראלי כמנוגד לאינטרסים הפלשתינים", היא הדגישה בדבריה. "אנחנו רוצים שתקום מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל, ולכן כשישראל דורשת שיתקיימו התנאים  שיבטיחו שהמדינה הפלשתינית, כאשר תקום, תהיה מדינה אחראית זה לא אנטי-פלשתיני, כי אם נובע מתוך אינטרס משותף לשני העמים".

"הסכסוך אינו טריטוריאלי, אלא על ערכים בין מתונים לקיצונים", אמרה. "המתונים בעד פתרון שתי מדינות לשני עמים, והקיצוניים עושים ככל יכולתם כדי למוטט את האפשרות הזו. הבעיה איתם, היא שיש כאלה שמדברים על פתרון שתי המדינות, אך באותה נשימה אומרים שהפליטים הפלשתינים צריכים לחזור לבתיהם, קרי לתוך גבולות ישראל. זה לא יכול לקדם את פתרון שתי המדינות, ולא מחזק את המתונים".

המתינות שווה חולשה?

לבני הוסיפה כי "למרבה הצער, מנהיגים מתונים במזרח התיכון נתפסים כחלשים, ולכן חשוב שהקהיליה הבינלאומית תגלה עמדה ברורה ותסייע להם ולא תתפשר עם הקיצוניים". לדבריה קיפאון מדיני אינו אינטרס ישראלי, וההוכחה לכך, לטענת לבני, היא ש"למרות אי קיום התנאים מצד הפלשתינים, ישראל בצעה את הנסיגה מרצועת עזה, בכדי ליצור מומנטום חדש וכדי שלא ייגזר עלינו קיפאון מדיני".

עוד הדגישה לבני את חשיבות התמיכה של ישראל ביו"ר הרשות הפלשתינית. "עלינו לפעול ביחד עם אבו-מאזן, ולפעול לחיזוקו בהיותו מייצג את מחנה המתונים בקרב הפלשתינים", אמרה. "אנו ממתינים לראות את תוצאות השיחות בינו

לבין החמאס. התקווה שלנו וגם החלום שלנו לחיות בשלום, ואגב, זה לא רק החלום שלנו, גם הפלשתינים רוצים לחיות בשלום".

בנוסף פנתה השרה למדינות אירופה בקריאה לצרף את קולם לקריאתו של הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש, שאמר כי הפתרון לבעיית הפליטים הפלשתינים צריכה לעבור דרך הקמת מדינה פלשתינית. לדבריה, קיימת באירופה תפיסה כי שורש הבעיה בעולם הוא הקונפליקט הישראלי-פלשתיני וסכסוך זה הוא גורם לעליית הטרור והאלימות. "אבל אני אומרת להם: אי פתרונו של הסכסוך הישראלי–פלשתיני הוא תוצאה של האלימות והטרור ולא הגורם לו", הדגישה לבני. "לפעמים מבלבלים בין סימפטומים  לגורמים".

 

"שסוריה תפסיק להכתיב לכולם"

לבני הרחיבה גם בנושא האינטרסים המשותפים של ישראל ושל המתונים בכלל עולם הערבי, ואף התייחסה בכך ללבנון. "לפואד סניורה, ראש ממשלה לבנון, ולנו – יש אינטרס משותף. לייצב את לבנון ולהפטר מהחיזבאללה ובמי שתומך בהם, איראן וסוריה".

עוד אמרה השרה כי המזרח התיכון נחלק בין מדינות זדון, למדינות שנתפסות כחלשות. "איראן היא מדינת זדון, מכחישת שואה, שואפת לנשק גרעיני, ומאחר שעברו מספר חודשיים מאז הדד-ליין שניתן לאיראן על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, בדבר הפסקת תוכניות העשרת האורניום שלה, וכלום לא נעשה – אנחנו שולחים מסר מוטעה למשטר באיראן", טענה לבני.

גם בעניין סוריה לא חסכה לבני במילים בוטות וחד-משמעיות. "סוריה מלאה עד עתה תפקיד שלילי ביותר באזור, ואם הם רוצים להיות חלק מהקהיליה הבינלאומית – עליהם לחדול מתמיכתם בטרור, ולהפסיק להכתיב לשני הצדדים, הישראלי והפלשתיני, פתרון כפי שהם רואים אותו".  השרה אמרה שהיא ראתה בחומרה רבה את העובדה שההוראה לא לשחרר את גלעד שליט יצאה מסוריה, בה יושב ח'אלד משעל.

כשנשאלה לבני מה לגבי מנהיגי האזור שיושבים על הגדר, אמרה השרה שהם המתונים וראוי שישמיעו את קולם. "יש לנו גם מכנה משותף ואינטרסים משותפים עם מדינות ערביות מתונות, שגם הן עומדות מול הרדיקליזם והפונדמנטליזם", אמרה. "עלינו לדאוג שהרדיקלים הפונדמנטליסטים לא יוכלו לטרפד ולחבל במאמצים לייצב את האזור".

בתשובה לתהייה האם עכשיו, לאחר המלחמה בלבנון, ישראל נתפסת כמפסידה וחלשה ואולי זה מה שמעכב את השלום, ענתה בחיוך: "ראו את האבסורד. כשאנחנו מנצחים וחזקים מותחים עלינו ביקורת שאנו תוקפנים, ולא עושים אתנו שלום. וכשאנחנו מפסידים וחלשים, אומרים 'ישראל חלשה, בואו נחכה ונראה' – ועדיין לא עושים אתנו שלום".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


7 − = ארבע

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com