שבת , 20 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> good time בזמן שהכיסא עומד ליפול

good time בזמן שהכיסא עומד ליפול

good time בזמן שהכיסא עומד ליפול העורך הפוליטי של ה"טיימס" הלונדוני מסביר בראיון מיוחד ל-nrg, מה באמת עומד מאחורי ביקורו של בלייר באזור: הפוגה ממצב הפנים מפלגתי הבעייתי בסיומו של שבוע דרמטי עבור ראש ממשלת בריטניה, שבמהלכו אף הודיע כי יפרוש בשנה הקרובה מתפקידו, פותח הערב טוני בלייר מסע מדיני קצר בישראל, ברשות הפלשתינית ובלבנון. בראיון מיוחד ל-nrg מעריב, מסביר העורך ...

good time בזמן שהכיסא עומד ליפול

העורך הפוליטי של ה"טיימס" הלונדוני מסביר בראיון מיוחד ל-nrg, מה באמת עומד מאחורי ביקורו של בלייר באזור: הפוגה ממצב הפנים מפלגתי הבעייתי

בסיומו של שבוע דרמטי עבור ראש ממשלת בריטניה, שבמהלכו אף הודיע כי יפרוש בשנה הקרובה מתפקידו, פותח הערב טוני בלייר מסע מדיני קצר בישראל, ברשות הפלשתינית ובלבנון. בראיון מיוחד ל-nrg מעריב, מסביר העורך הפוליטי של "הטיימס" הלונדוני, ריצ'רד ביסטון, מה עומד מאחורי הביקור. "הדרך היחידה של ראש הממשלה טוני בלייר להציל את עצמו מהדרמה בבית ומהבלגן בעיראק ובאפגניסטן, היא לעזור לפתור את הסכסוך עם הפלשתינים – וזו מטרת נסיעתו לישראל", אומר ביסטון.

הביקור המדיני הצפוי פורסם כבר לפני שבוע, אולם עד הרגע האחרון נמנעו במשרדו של בלייר מלאשר את דבר הנסיעה. מדאונינג 10 נמסר כי הדיבורים על נחיתתו בישראל הן "ספקולציות טהורות". בהמשך השתנתה הגרסה והדוברים מסרו כי אינם יכולים למסור פרטים על הביקור "מטעמי ביטחון".

לדברי ביסטון, בלייר, בניסיון נואש, רוצה להראות שהוא עדיין מסוגל להביא לשינוי, וזו הסיבה העיקרית לנסיעה, כאשר משימתו העיקרית תהיה לארגן פגישה בין ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט, לבין יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן, בניסיון לחזור למפת הדרכים.

עם זאת, מבהיר ביסטון, קיים סיכוי לא קטן שהביקור ייכשל, אם המנהיגים הערבים לא יסכימו להיפגש עם ראש הממשלה הבריטי על רקע תמיכתו בישראל. ברשות הפלשתינית כבר פורסמה עצומה הקוראת לבלייר שלא להגיע לגדה המערבית.

"הביקור בישראל, בלבנון ובאזור יכול להיות הימור מסוכן מבחינתו", אומר ביסטון. "העולם הערבי לא מחכה לו בידיים פתוחות. הוא איכזב אותם גם בסוגיה הלבנונית וגם בזירה הפלשתינית, ובמקום קבלת פנים יכולים לקבל אותו בהפגנות או בהחרמה".

ריצ'רד ביסטון

ריצ'רד ביסטון
"נסיעה מטעמים פוליטיים"

לביסטון יש לא מעט ביקורת על בלייר, שלדעתו נוסע למזרח התיכון רק כדי לשפר את מצבו בבית. "בלייר מנהל מסע של יחסי ציבור באזור ולא עבודה רצינית", הוא מאשים. "הוא היה רוצה שיהיה לו תפקיד גדול בזירה הבינלאומית, אבל הוא פספס הרבה הזדמנויות לקדם את השלום מאז הנסיגה שביצעה ישראל".

ביסטון טוען כי "שלום לא מקדמים באמצעות לחיצות ידיים, פעם בחודשיים, וזה מה שהוא עשה. אי אפשר לעשות את זה כעבודה צדדית. או שאתה עושה את זה ברצינות, או שזה לא עובד. מאז הנסיגה מעזה בלייר עשה כלום לקידום אמיתי – מה שהוביל להליכה לאחור

עם עליית החמאס והפסקת השיחות".

הפרשן הפוליטי הבכיר קושר בין האירועים בזירה הבריטית השבוע לבין מדיניות החוץ של בלייר, "שהחלה עם הבלגן באפגניסטן ובעיראק, ועכשיו המשיכה ללבנון. בעיקר בגלל שלא דרש הפסקת אש מיידית, ונתפס שבוי במדיניות האמריקנית".

ביסטון חושב שהמפה הפוליטית הבריטית היא שמאלנית ואנטי-ישראלית, אבל "לציבור הרחב יש יותר סימפטיה לישראל, ואמפתיה למלחמתה בטרור מאז פיגועי ה-7 ביולי".  יחד עם זאת, הוא מבהיר שפעולות ישראל נתפסו כבלתי מדתיות, ועל כן מדיניות החוץ של בלייר היתה בלתי מקובלת.

 

"הדרמה הפוליטית לא מטיבה עם בראון"

ומה יש לביסטון לומר על הדרמה הפוליטית של הימים האחרונים? לדבריו, דווקא שר האוצר, גורדון בראון, שצפוי לרשת את בלייר, הוא המטרה לחצי הביקורת. "המניפולציות שבראון הכניס לסיטואציה, בעיקר בשבוע האחרון, מעוררות הרבה תגובות שליליות כלפיו, ופחות על טוני בלייר", אומר ביסטון.

לדברי הפרשן הבכיר, כרגע בראון נתפס גם כמי שמעביר קולות לשמרנים, וישנם גם מועמדים אחרים לרשת את בלייר, בהם שר החינוך, אלן ג'ונסון, אם כי אינם בעלי רקורד כמו בראון. ביסטון מבקש להזכיר כי גם ג'ון מייג'ור לא היה פופולארי בתקשורת, אך לאחר שירש את מרגרט תאצ'ר בראשות הממשלה הצליח לנצח פעמיים בבחירות.

"יש להבין שהרבה מהפוליטיקה הבריטית מבוססת על כלכלה, וזה אולי משחק לידיו של גורדון בראון, שבכהונתו כשר האוצר בתשע השנים האחרונות אחראי לכלכלה היציבה. אבל כלכלה, כידוע, אינה סטטית, ועליו לקוות שתנודות כלכליות שליליות לא יגיעו בעת כהונתו", מסכם ביסטון.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שש − 1 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com