יום חמישי , 28 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> תחרות אטומית במזרח התיכון?

תחרות אטומית במזרח התיכון?

תחרות אטומית במזרח התיכון? עיתון הטיימס הבריטי מדווח הבוקר כי שש מדינות ערביות במזרח התיכון שואפות לפתח כורים גרעיניים. מדובר בכורים אזרחיים אך קיים חשש שחלקן ינסו ליצור את הפצצה הגרעינית הערבית ה-1 ביום של הפצצה: שש מדינות ערביות, מהמזרח התיכון, שואפות להצטרף אל מרוץ החימוש האטומי, כך מדווח הבוקר העיתון הבריטי טיימס. על פי הפרסום המדינות ששואפות לפתח טכנולוגיה ...

תחרות אטומית במזרח התיכון?

עיתון הטיימס הבריטי מדווח הבוקר כי שש מדינות ערביות במזרח התיכון שואפות לפתח כורים גרעיניים. מדובר בכורים אזרחיים אך קיים חשש שחלקן ינסו ליצור את הפצצה הגרעינית הערבית ה-1

ביום של הפצצה: שש מדינות ערביות, מהמזרח התיכון, שואפות להצטרף אל מרוץ החימוש האטומי, כך מדווח הבוקר העיתון הבריטי טיימס. על פי הפרסום המדינות ששואפות לפתח טכנולוגיה אטומית הן אלג'יריה, מצרים, מרוקו, טוניסיה, איחוד האמירויות וערב הסעודית.

על פי הפרסום בעיתון, ששת המדינות הודיעו על כוונתן לפתח יכולת גרעינית. המירוץ הגרעיני הגיע לאחר הכישלון של המערב לרסן את תוכנית האטום השנויה במחלוקת של איראן. עוד נכתב כי הדבר יכול להוביל להתפשטות מהירה של כורים גרעיניים באחד האזורים הכי פחות יציבים בעולם, בין המפרץ הפרסי במזרח לצפון אפריקה במערב.

על פני השטח, כך מציין ה"טיימס", הכל חוקי. שש המדינות רוצות לבנות תוכניות פיתוח גרעין אזרחית, כפי שהחוק הבינלאומי מאשר להן. אך הבהלה הפתאומית לכוח גרעיני, מעלה חשדות כי כוונותיהן האמיתיות הן לרכוש טכנולוגיה גרעינית,  כזו שתוכל להפוך לפצצה האטומית הערבית הראשונה.

"ארבע מהמדינות, מצרים, מרוקו, אלג'יריה וערב הסעודית, הראו התעניינות ראשונית בשימוש באנרגיה אטומית בעיקר למטרות  התפלה", אמר סגן ראש הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית, טומיהיורו טניגח בראיון לשבועון הכלכלי "Middle East Economic Digest". לדבריו התקיימו מגעים מוקדמים, בעיקר בין הממשלות והיועצים הטכנולוגים של הסוכנות, ולפיהם צפויים בסוכנות הגרעינית להציע לאותן מדינות סיוע בבניית הכורים הגרעיניים.

הכור באיראן. צילום: ארכיון מעריב

הכור באיראן. צילום: ארכיון מעריב ארכיון
"הכל בגלל איראן"

מרק פיצפאטריק, מומחה לענייני גרעין במוסד ללימודי אסטרטגיה בין-לאומית בבריטניה, הסביר כי הרצון הפתאומי למומחיות גרעינית ,נועד בעיקר כדי לספק לערבים "גדר בטחון". "אם איראן לא הייתה בדרך לפתח יכולת לנשק גרעיני, קרוב לוודאי שלא היינו רואים את ההזדרזות הפתאומית בעולם הערבי", אמר.

הצהרת שש המדינות, היא הפוכה באופן מוחלט למדיניות בעולם הערבי, אשר עד לאחרונה לחץ למזרח תיכון ללא נשק גרעיני, כשישראל היא היחידה שיש לה נשק גרעיני.

ומהן טיעוני המדינות? מצרים

ומדינות צפון אפריקאיות אחרות, יוכלו לטעון כי הן זקוקות לאנרגיה זולה. אנרגיה כזו שתהא בטוחה להתרחבות הכלכלית וצמיחת האוכלוסייה, בזמן של מחירי נפט גבוהים. אך לערב הסעודית, שמחזיקה בבעלות את רזרבות הנפט הגדולות בעולם, ככל הנראה יהיה קשה יותר לטעון זאת.

מוקדם יותר השנה, אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל פייסל, כי מדינתו מתנגדת להתפשטות הכח הגרעיני בעולם הערבי. אולם כאמור, מאז השתנו כמה דברים. אחד מהם, הוא האצת התוכנית האיראנית להעשרת הגרעין.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


− שש = 2

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com