יום שישי , 19 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "רשת קורי עכביש בשמי אירופה"

"רשת קורי עכביש בשמי אירופה"

"רשת קורי עכביש בשמי אירופה" דוח שהוגש למועצה האירופית קובע: 14 מדינות סייעו לארה"ב ב"הפרת זכויות אדם ובטרנספר" מדינות באירופה סייעו לארצות-הברית להעביר חשודים בטרור למתקני כליאה סודיים ברשת מיוחדת שפעלה בשמי אירופה – כך עולה מדוח שהוגש אתמול למועצה האירופית על ידי חבר הפרלמנט השוויצרי, דיק מרטי. ב-2005 מונה מרטי, המכהן כיו"ר הוועדה לזכויות אדם וחוק, וחבר בוועדת הביקורת לזכויות אדם, להוביל ...

"רשת קורי עכביש בשמי אירופה"

דוח שהוגש למועצה האירופית קובע: 14 מדינות סייעו לארה"ב ב"הפרת זכויות אדם ובטרנספר"

מדינות באירופה סייעו לארצות-הברית להעביר חשודים בטרור למתקני כליאה סודיים ברשת מיוחדת שפעלה בשמי אירופה – כך עולה מדוח שהוגש אתמול למועצה האירופית על ידי חבר הפרלמנט השוויצרי, דיק מרטי.

ב-2005 מונה מרטי, המכהן כיו"ר הוועדה לזכויות אדם וחוק, וחבר בוועדת הביקורת לזכויות אדם, להוביל חקירה על בסיס חשדות לפיהם ארגון הסי-איי-אי (CIA) מפעיל מתקני חקירה סודיים ובלתי חוקיים. מפרסומים שונים בעיתונות האירופאית עולה כי כ-1,000 בני אדם נעלמו ברחבי היבשת לאחר ש"נלקחו לחקירות במתקנים סודיים". מהדוח שהוגש היום עולה כי 14 מדינות אירופיות עזרו לארגון הביון האמריקני בהפרת זכויות אדם ובביצוע "טרנספר לא חוקי בין מדינות".

עוד עולה מהדוח כי שדה התעופה "פרסטוויק", בסקוטלנד, שימש כנקודת חנייה לטיסות של הסי-איי- אי, כמו גם שמונה שדות תעופה נוספים מחוץ לאירופה, שהיו מתואמים עם "רשת העכביש" שפעלה בשמי אירופה.

בנוסף לרשת שתי וערב שנחשפה בשמי אירופה מציין מרטי את מיקומם של שני מתקני כליאה בלתי חוקיים שפועלים בפולין וברומניה. שתי המדינות הכחישו, אמנם, את קיומם קודם לפרסום הדוח, ומרטי אף הודה כי אין בידיו הוכחות פורמליות לקיומם. יחד עם זאת, הוסיף חבר הפרלמנט השוויצרי כי ברור שמספר רב של אנשים הוחזקו במתקנים בצורה לא חוקית.

"חטיפת אנשים שאין נגדם ראיות"

עוד נטען בדוח, כי הרשויות במספר מדינות אירופאיות "לקחו חלק פעיל עם פעילותו הבלתי-חוקית של הסי-איי-אי". מרטי אף הוסיף כי "בריטניה היא  אחת משבע מדינות שאחראיות במידה זו או אחרת להפרת זכויות של אנשים מסוימים". עוד עולה מהדוח קשר של שיתוף פעולה בין ארגון הביון הבריטי אם-איי-5 למקבילו האמריקני ב"חטיפת אנשים שאין נגדם ראיות להחזקתם במעצר באופן חוקי".

שר החוץ לשעבר, טוני לוייד, התייחס אתמול לדוח. במהלך ראיון

לתחנת רדיו מקומית אמר לויד "שהדוח מוביל לחשדות שבמקרה הטוב מצבעיות על כך שאנו משתמשים בטקטיקות פסולות ואולי אף גרועות כמו  פעולות הטרוריסטים".

במסגרת המסורת המתקיימת בפרלמנט הבריטי של "שאלות לראש-הממשלה", התייחס אתמול ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, לדוח וטען כי אין חדש בדברים. מאז 1998, אמר בלייר, נענתה בריטניה לבקשת הסי-איי-אי פעמיים וסרבה לחלוק עם הסוכנות האמריקאית אינפורמציה בפעמים אחרות.

 

"המון האשמות, מעט ראיות"

חבר הפרלמנט האירופי, צ'רלס טאנוק, שהיה חבר בוועדת החקירה של הפרלמנט לבדיקת טיסות הסי-אי-איי, אמר היום בבריסל כי ועדת החקירה לא היתה צריכה לקום, מכיוון שהפרלמנט איננו בית-משפט. לדבריו, לא היתה מדיניות אמריקנית סיסטמטית של פגיעה בזכויות אדם, אך הוא יודע שהיו מקרים ספורים, אשר לדבריו הם מובנים כאשר מדובר במאבק שמנהלת ארצות-הברית נגד הטרור.

טאנוק הוסיף כי הוא וכמה מחבריו יוסיפו דעת מיעוט לדוח, לפיה הוועדה הוקמה רק כדי להכפיש את ארצות-הברית. "ראיתי המון האשמות נגד האמריקנים, אך מעט ראיות", אמר טאנוק והוסיף כי אין ספק שהמטוסים של הסי-אי-איי היו צריכים לעצור באירופה, אבל לא לצורך עינויים אלא לצורך תדלוק בדרך למחנה המעצר בגוואנטנמו.

עוד אמר טאנוק כי יש לתקן את החוק הבינלאומי כיוון שהוא מתאים למלחמה קונבנציונאלית בין מדינות ולא למלחמה בטרור, ולכן כרגע יש תחומים אפורים רבים שגם המקרים של מטוסי ה-סי-אי-איי נופלים בהם.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


× חמש = 25

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com