יום חמישי , 28 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "רוסיה מסכנת בריטים למען החיסולים שלה"

"רוסיה מסכנת בריטים למען החיסולים שלה"

"רוסיה מסכנת בריטים למען החיסולים שלה" התושבים בבירה הבריטית זועמים על רוסיה בעקבות פרשת חיסול של המרגל ליטוויננקו ומציאת עקבות רדיואקטיביים באתרים שונים רחבי העיר. יומן לונדון פרשת מותו של המרגל הרוסי לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו, מטרידה כבר שבועיים את בריטניה. יותר מ-15 שנה אחרי סיומה של המלחמה הקרה ונראה כי שוב מתרחש סיפור שלעתים נראה כאילו הוא יצא מספרי הריגול ...

"רוסיה מסכנת בריטים למען החיסולים שלה"

התושבים בבירה הבריטית זועמים על רוסיה בעקבות פרשת חיסול של המרגל ליטוויננקו ומציאת עקבות רדיואקטיביים באתרים שונים רחבי העיר. יומן לונדון

פרשת מותו של המרגל הרוסי לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו, מטרידה כבר שבועיים את בריטניה. יותר מ-15 שנה אחרי סיומה של המלחמה הקרה ונראה כי שוב מתרחש סיפור שלעתים נראה כאילו הוא יצא מספרי הריגול של ג'ון לה-קארה או פרדריק פורסייט. אבל הפעם כולל הסיפור גם שימוש בחומר רדיואקטיבי, שבהחלט לא מוסיף לבריאות תושבי לונדון, שמלאים כעס על רוסיה, שלדבריהם שהפכה את העיר למגרש החיסול שלה.

חבריו של ליטוויננקו, אחד ממתנגדיו הבולטים של נשיא רוסיה פוטין, הפנו אצבע מאשימה לעבר הקרמלין, שמיהר להכחיש כל מעורבות. הסקוטלנד יארד פתח בחקירה ובלשים יצאו למוסקבה כדי לחקור עדים. למרות ההבטחה הרוסית לשיתוף פעולה, התובע הכללי הודיע שרוסיה לא תסגיר חשודים לבריטניה. רוסיה אף הזהירה שמות הסוכן מעיב על היחסים בין המדינות.

את החשש הגדול ביותר עורר החומר הרדיואקטיבי פולוניום 210 שגרם למותו של ליטוויננקו. עקבות של החומר נמצאו בכמה אתרים ברחבי לונדון, כולל המלון שבו נפגש ליטוויננקו עם אדם רוסי ב-1 בנובמבר, היום שבו חלה, ומסעדת הסושי שבה סעד באותו יום עם מומחה הביון האיטלקי, מריו סקראמלה. סקראמלה עצמו נמצא כעת תחת מעקב רפואי לאחר שגם בגופו נמצא החומר הקטלני.

עקבות של החומר התגלו גם במגרשה של ארסנל ובמטוסים של חברת בריטיש איירווייז, שאף קראה ל-30 אלף מנוסעיה ליצור קשר כדי לברר אם עליהם לעבור בדיקות רפואיות. בסך הכל נבדקו עד כה מעל 3,000 איש בבריטניה, ו-179 מהם ממשיכים להיות תחת מעקב רפואי.

ליטוויננקו לפני מותו. צילום: רויטרס

ליטוויננקו לפני מותו. צילום: רויטרס רויטרס
"זו פרשה בלתי רגילה, על גבול הדמיון"

במסעדת הסושי "איטסו" שמחו לשמוע היום כי כל העובדים בריאים ולא נפגעו מהקרינה. "אנחנו היינו במצב טוב", אמר ל-nrg מעריב עו"ד גראהם שר, שמטפל בפרשה מטעם המסעדה. "זו מסעדה, ואתה רק צריך לסגור את הדלת, זה לא היה כך, בבתי מלון, מטוסים והאתרים האחרים שנפגעו מהפרשה".

עו"ד שר לא יודע כיצד להתייחס לפרשה המוזרה. "אני מוצא שזה חוסר מזל גדול  לליטוויננקו ולמשפחתו,ועצוב בשבילם. אבל זו פרשה בלתי רגילה, ממש על גבול הדמיון, מעולם הסרטים, וקשה

לייחס אותה לחיים נורמליים".

שר הוסיף שהוא רואה בשיטה החיסול הרוסית הזו תחליף מודרני לצלפים שהיו מבצעים חיסולים בעבר. "הם מתבייתים על מטרה ספציפית, פוגעים בה ומחסלים אותה באופן מדויק", אמר. "אתה שומע את  הירי, אתה רואה את הירי, אתה מרגיש את הדי הירי, אתה נבהל, יש רסיסים אבל אתה לא באמת נפגע, פוגעים רק במטרה".

שוטר ליד מסעדת איטסו. צילום: אי-פי

שוטר ליד מסעדת איטסו. צילום: אי-פי אי-פי

 

"ברוסיה לא מסוגלים לקבל ביקורת"

ג'וני פול, כתב הג'רוזלם פוסט בלונדון, הביע בשיחה עם nrg מעריב את ביטחונו כי הביון הרוסי והממשלה הרוסית נמצאים מאחורי החיסול, שמוכיח את הידרדרותה של רוסיה בהתנהלות שלאחר המלחמה הקרה.

"זה מוכיח ש'האח הגדול' עוד שם והגנה דמוקרטית לא מתקיימת בכל מקום", אמר פול. "זה די מפתיע שרוסיה מבטאת בפעולותיה אלה שהיא אינה רוצה להיות חלק מהעולם התרבותי. הם עדיין לא מסוגלים לקבל ביקורת כפי שנהוג בעולם הדמוקרטי".

פול עצמו לא פוחד שתיספג בו קרינה כשהוא מסתובב ברחובות הבירה הבריטית, אבל בהחלט רואה בשיטת החיסול בחומרים רדיואקטיביים "תקדים מפחיד". "אני פוחד שישתמשו בכך בעתיד. שזהו הכלי החדש לסתימת פיות, האמצעי חדש בו תשתמש רוסיה לחיסול מתנגדיה וסוכניה לשעבר, או מי שמדבר סרה על ממשלתה", אמר.

ג'וני פול. צילום עצמי

ג'וני פול. צילום עצמי עצמי

 

"בריטניה היתה צריכה להגן עליו"

מוריס שטרן, בן 34 הוא איש עסקים בלונדון. הוא לא דואג לבריאותו כי "למזלי לא הייתי במקומות שליטוויננקו היה באותו שבוע".

שטרן מותח ביקורת נוקבת על רוסיה. "למען החיסולים הפרטיים שלה, היא מסכנת את הציבור הבריטי, שאין לו דבר וחצי דבר עם העסק הזה", אמר שטרן שהוסיף כי "זה מרגיז כל בריטי באופן טבעי".

לשטרן ברור כי הממשלה הרוסית מאחורי הפרשה הזו "למרות כל הכחשותיה". "הכל פתוח עכשיו והם פוחדים מהאחריות שיש להם לכך, מול כל העולם. הרי זה די נדיר שחיסולים כאלה מקבלים פרסום".

אבל לשטרן יש ביקורת גם על הממשלה הבריטית, שלדעתו גם אחראית למותו של סוכן לשעבר. "כשבריטניה מקבלת אנשים כמותו כגולים, עליה להבטיח את שלומם ולהגן עליהם. יש להם אחריות עליהם. הם הרי מודעים להשלכות, ויודעים מהו מצבו של סוכן קג"ב לשעבר".

שטרן לא חושב שהרוסים באו לכאן להתערב בענייני בריטניה , אלא לגמור עניין פנימי שלהם עם סוכן שלהם, הבריטים, הוא אומר, היו צריכים לשמור עליו יותר טוב. "אני יכול להבין מאיפה הרוסים באים. מישהו מסור, מתחייב להיות נאמן להם לכל החיים, ואז מפנה את הגב למדינתו", אמר והוסיף כי "אסור להם לסכן אזרחים בריטים חפים מפשע".

מוריס שטרן. צילום עצמי

מוריס שטרן. צילום עצמי עצמי

 

על "יומן לונדון"

"יומן לונדון" הוא מדור שבועי, שבו תביא כתבת­nrg מעריב­בבירה הבריטית הצצה לסיפורים נבחרים מהממלכה – החל משערוריות בית המלוכה, הצרות של ראש הממשלה, יחסי יהודים ומוסלמים ועד הסיפורים שמאחורי הכותרות.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


תשע + = 17

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com