יום שלישי , 23 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> צפון אירלנד: הושבעה ממשלה משותפת

צפון אירלנד: הושבעה ממשלה משותפת

צפון אירלנד: הושבעה ממשלה משותפת בטקס רב רושם בנוכחות טוני בלייר הושבעה הממשלה החדשה בצפון אירלנד, המשותפת למפלגת השין-פיין ומפלגת האיגודים הדמוקרטית. כעת נגלה צוהר חדש לתקווה במדינה המפולגת שחר חדש מפציע בשמי צפון אירלנד – מפת הדרכים הובילה לשלום. עם סיומו של תהליך העברת הסמכויות מלונדון, הושבעה בצהרים ממשלה חדשה בצפון אירלנד, המשותפת למפלגת ה"שין פיין" הקתולית בראשה עומד ...

צפון אירלנד: הושבעה ממשלה משותפת

בטקס רב רושם בנוכחות טוני בלייר הושבעה הממשלה החדשה בצפון אירלנד, המשותפת למפלגת השין-פיין ומפלגת האיגודים הדמוקרטית. כעת נגלה צוהר חדש לתקווה במדינה המפולגת

שחר חדש מפציע בשמי צפון אירלנד – מפת הדרכים הובילה לשלום. עם סיומו של תהליך העברת הסמכויות מלונדון, הושבעה בצהרים ממשלה חדשה בצפון אירלנד, המשותפת למפלגת ה"שין פיין" הקתולית בראשה עומד ג'רי אדאמס, ולמפלגת האיגודים הדמוקרטית שמונהגת על ידי הכומר הפרוטסטנטי איאן פייסלי. המהלכים הללו מבטיחים אופטימיות רבה לתושבי האזור, במטרה לשים קץ לארבעה עשורים של שפיכות דמים בין הצדדים היריבים, שהחלו ב-1966.

לאחר עבודה מאומצת של 10 שנים על במפת הדרכים לשלום אותה הוביל ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, הגיע הרגע ההיסטורי, וצפון אירלנד תנהל את ענייניה באופן עצמאי. פייסלי הפך לשר הראשון שינהיג את הממשלה בצפון אירלנד, יחד עם סגנו מרתין מקגניס.

בשעות הצהריים, לאחר הנאומים ההיסטוריים בהשתתפות בלייר, הפכו השניים להיות מנהיגי המחוז הרשמיים, והגיעה לסיומה הריבונות בת החמש שנים על האזור מלונדון. המעמד והשינוי הביא לסיומה של יריבות מרה, ולסיומו של קונפליקט עקוב מדם בין הפרוטסטנטים לקתולים. "זה מוכיח שדיאלוג והתמדה יכולים להביא לתוצאות", אמר אדמאס.

תהליך השלום תפס תאוצה במרס האחרון, כאשר אדאמס ופייסלי נפגשו לראשונה בפלפסט, ושוחחו ביניהם לאחר שלושה עשורים של נתק. באותה הפגישה הם הגיעו להסכם על תאריך העברת הסמכויות ועל מבנה ההנהגה, ומאז התהליך תפס תאוצה. עד לאותו יום נחשב אדאמס כמוקצה וכפרסונה נון-גרטה על ידי פייסלי.

במאמץ ובנחישות

מקגינס, חבר הפרלמנט ממפלגת השין-פיין צפוי להתמנות כסגנו של פייסלי בשלטון החדש בצפון אירלנד. מקגינס מילא תפקיד חיוני בהפיכת ארגון הטרור אי-אר-אי למפלגה הפוליטית שין פיין, שהייתה שולית בתחילת דרכה והפכה להיות המפלגה הנציונליסטית החזקה בצפון אירלנד.

בשנות ה-90' עמד מקגינס בראש המשא-ומתן של המפלגה בשיחות שהתקיימו, ובחתימה על הסכם "יום שישי הטוב" בשנת 1998, שהביאו להחלטה על סיום הקונפליקט מול הפרוטסטנטים, שהתחייבו לעבוד עם הקתולים למען "אירלנד מאוחדת".

הכימיה בין מקגינס לפייסלי טובה יותר מאשר הכימיה בין פייסלי לאדאמס, ונראה ששיתוף הפעולה ביניהם יהיה מזהיר. השניים יובלו את ההנהגה בת עשרת השרים ובתוספת שני שרים זוטרים ממפלגות צפון

אירלנד: מפלגת האיגודים הדמוקרטים, שין-פיין, איגוד אולסטר, המפלגה הנציונל-סוציאליסטית וממפלגת הלייבור.

בלייר הגיע אף הוא לקחת חלק בטקס החלפת השלטון ובמינויים הבין-מפלגתיים החדשים בסטורמונט, במה שנראה כביקורו האחרון לאזור כראש ממשלה. עבורו זהו סיום פרק של עבודה קשה בת עשור שהביאה לתוצאות הרצויות ממש לפני פרישתו, ותחשב להצלחתו הגדולה.

בפגישה עם המנהיגים בצפון אירלנד אמר בלייר כי למרות הקשיים, תמיד מצא אותם ידידותיים ולבביים. "ידעתי שיהיו כוחות הרסניים של טרוריסטים שינסו לחבל במאמצים לשלום", אמר בלייר. "עמדה בפנינו ההחלטה אם להרגיש שאין מה לעשות מול האלימות הזו או להמשיך, והחלטתנו להמשיך במאמץ בנחישות, היא שהובילה לשינוי".

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


+ 4 = חמש

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com