שבת , 20 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> פוליטיקת הפחד העולמית

פוליטיקת הפחד העולמית

פוליטיקת הפחד העולמית דוח "אמנסטי" 2007 מציג תמונה קודרת: אונס, סחר בנשק וסכסוכים שגובים את חיי מאות אלפי בני אדם. המאבק בטרור הפך זכויות אדם ל"לא רלבנטיות" דוח "אמנסטי" לשנת 2007 מציג תמונה עגומה של עולם מסוכסך, מפורר ומפוחד. מיליוני בני-אדם נתונים למרותן של ממשלות המפרות זכויות אדם. מארצות הברית דרך עיראק ועד אפריקה, רצח, אונס וכליאה הן מנת חלקם ...

פוליטיקת הפחד העולמית

דוח "אמנסטי" 2007 מציג תמונה קודרת: אונס, סחר בנשק וסכסוכים שגובים את חיי מאות אלפי בני אדם. המאבק בטרור הפך זכויות אדם ל"לא רלבנטיות"

דוח "אמנסטי" לשנת 2007 מציג תמונה עגומה של עולם מסוכסך, מפורר ומפוחד. מיליוני בני-אדם נתונים למרותן של ממשלות המפרות זכויות אדם. מארצות הברית דרך עיראק ועד אפריקה, רצח, אונס וכליאה הן מנת חלקם של רבים מתושבי כדור הארץ. כל אישה שלישית סובלת מאונס או הטרדה מינית.

ממשלות חזקות וקבוצות חמושות מייצרות פחד באופן מכוון, שבחסותו ניתן לרמוס זכויות אדם בעולם. זה המסר שעובר כחוט השני בדוח. "דרך מדינית קצרת ראות, המקדמת פחד, ומדיניות מפלגת, ממשלות מערערות על שלטון החוק וזכויות אדם, ומשלהבות גזענות ושנאת זרים, מפוררות קהילות, מעצימות אי-שוויון וזורעות את הזרעים לעוד אלימות ועוד סכסוכים", אמרה איירין חאן, מזכ"ל אמנסטי העולמי.

הדוח מזכיר פעמים רבות את המושג "פוליטיקה של פחד", ומתאר איך בשם הכמיהה העולמית לביטחון, מתאפשרת רמיסת זכויות אדם. "אין שום קדושה לזכויות אדם ואף אדם אינו בטוח", מזהירה קהאן. בהקשר זה קובע הדוח כי ארצות הברית מתייחסת אל העולם כשדה קרב ענק "למלחמה שלה בטרור". בדוח נטען כי האמריקנים מבצעים חטיפות, מעצרים שרירותיים, עינויים והעברת חשודים מבית כלא סודי אחד לאחר סביב לעולם ללא ענישה, בתירוץ כי מדובר במקרים "יוצאים מן הכלל".

מזכ"ל "אמנסטי" מציינת בדאגה את המלחמה בעיראק כמוקד להפרת זכויות אדם. לדבריה, הנוכחות האמריקנית במדינה המדממת מטילה צל על יחסים בינלאומיים, ומקשה ביותר על אפשרויות פתרון סכסוכים אחרים והגנה על אזרחים. עוד עולה כי הפעילויות הגרועות ביותר בזמן שלטונו של הרודן סדאם חוסיין –  התעללות, משפטים לא הוגנים, עונש מוות, ואונס – נותרו בעינן. גם הכוחות האמריקנים מואשמים בדוח בהפרת זכויות האדם והרג אזרחים עיראקים באופן לא-חוקי.

הדוח גם מותח ביקורת על הקהילה הבינלאומית, שנותרה חסרת אונים מול המשברים שפקדו את העולם בשנה חולפת. בין אם היו אלה קונפליקטים ש"נשכחו" כמו בצ'צניה, בקולומביה או בסרי-לנקה, או עימותים אחרים "בעלי משמעות" במזרח התיכון.

"דארפור היא פצע מדמם על מצפון העולם"

פרק מיוחד בדוח הוקדש למשבר בחבל דארפור שבסודן. "דארפור היא פצע מדמם על מצפון העולם", אמרה קאהן והטיחה במועצת הביטחון של האו"ם דברי תוכחה. "בגלל התנהגות דו-פרצופית של חברי המכובדים ביותר, 200 אלף איש מתו, ומעל 2.5 מיליון איש נושלו מבתיהם, והם עכשיו עקורים".

הדוח מתאר כיצד נכשלה הממשלה הסודנית ולא פירקה מנשקן את כנופיות ג'נג'אוויד, אשר תקפו אזרחים בסודן ובמזרח צ'אד השכנה. עשרות אלפי נשים וילדות נפלו קורבן לאונס ולאלימות מינית אחרת מאז תחילת המשבר בחבל בשנת 2003. הדוח מציין כי איש לא הועמד לדין על מעשי זוועה הללו.

"שילוב של היעדר רצון פוליטי והיעדר יכולת של האיחוד האפריקני לעצור סכסוכים מתמשכים במקומות כמו דארפור, ואדישות הקהילה הבינלאומית שעמדה לה היכולת, אך לא הרצון לפעול, הפקירו מיליוני אזרחים לחסדן של ממשלות מחרחרות מלחמה ומצביאים חסרי מצפון", נכתב בדוח.

גם

בפקיסטן המצב לא נראה טוב. חוסר היציבות מגבול פקיסטן ועד אפריקה גובר, כשקבוצות חמושות מעורבות בהפרת זכויות אדם מאסיבית של מיליוני בני-אדם. באפגניסטן הפסידו הקהילה הבינלאומית והממשלה המקומית את ההזדמנות לבנות מדינה יעילה המבוססת על זכויות אדם ושלטון חוק, והותירו את שם העם שרוי בחוסר ביטחון כרוני, שחיתות ונתון לתקיפות מורדי הטאליבן.

בבריטניה הדגיש הדוח את הלוחמה בטרור והביטחון הלאומי. "חוק הטרור 2006" שנכנס לתוקף כמדיניות בממלכה בשנת 2000, הפך לחוק רשמי בחודש מרס, וחלק ממרכיביו אינם עולם בקנה אחד עם זכויות אדם יסודיות. החוק מאפיין פשעים חדשים כמו "הסתה לטרור", ומאפשר להחזיק חשודים במעצר לפרק זמן של עד 28 יום, מבלי שהוגש נגדם כתב אישום. עוד מאשים הדוח כי במקום לנסות ולהביא אנשים לצדק בבריטניה, הרשויות מנסות לגרשם למדינות בהן יסבלו עינויים ומוות.

 

שליש מהנשים מעונות, ונתון מפתיע על נשק

מצבן של נשות העולם במאה העשרים ואחת אינו מזהיר, בלשון המעטה. מהדוח עולה כי לפחות אחת מכל שלוש נשים בעולם הוכתה, נאלצה לקיים יחסי מין ללא הסכמה, או עברה התעללות אחרת בימי חייה. רוב האנשים שנסחרים בעולם הן נשים ונערות, שנמכרות למטרות מין או עבודות כפייה.

במהלך השנה שחלפה נידונו 20 אלף איש למוות ב-69 מדינות בעולם, אולם 91% מההוצאות להורג בוצעו רק בשש מדינות: סין, איראן, עיראק, סודן, פקיסטן וארצות הברית. אך גם כאן ניכרת ירידה, משום שב-2006 הוצאו להורג 1,591 אסירים ב-25 מדינות, לעומת 2,148 שהוצאו להורג בשנה שלפני כן.

הדוח גורס כי מדי שנה משקיעים בממוצע 22 מיליארד דולר בסחר בכלי-נשק באסיה, במזרח התיכון, באמריקה הלטינית ובאפריקה. ב"אמנסטי" טוענים כי סכום זה יכול לאפשר לכל הילדים במדינות אלו השכלה, ואף להפחית את תמותת הילדים בשני-שליש עד לשנת 2015.

85% ממקרי ההרג שתיעד "אמנסטי אינטרנשיונל" בשנה האחרונה קשורים לשימוש בכלי-נשק קטנים וקלים. 60% מכלי הנשק הקלים בעולם מוחזקים על ידי אנשים פרטיים. בדוח צוין הנתון הלא ייאמן, לפיו על כל אדם מאוכלוסיית העולם, מיוצרים כיום שני קליעים. בהמשך מציין הדוח כי 153 ממשלות הצביעו בדצמבר בעד אמנת סחר בנשק בינלאומית, 24 מדינות נמנעו ורק מדינה אחת התנגדה –  ארצות הברית.

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שמונה − 3 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com