יום שלישי , 23 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> על אריסטוקרטים ותלמידים אחרים

על אריסטוקרטים ותלמידים אחרים

על אריסטוקרטים ותלמידים אחרים גם בתחילת המאה ה-21 החלוקה למעמדות היא חלק ממערכת החינוך הבריטית עם בתי ספר יוקרתיים לצד הממלכתיים. גם החינוך בבית הופך לפופולרי ביותר מחר תיפתח שנת הלימודים בבריטניה ואלפי תלמידים נרגשים יגיעו לבתי הספר. את סוף השבוע האחרון של החופש הם בילו בהכנות אחרונות ליום הגדול, מדדו את המדים, וסידרו את הקלמרים וסיפרו על החלומות של ...

על אריסטוקרטים ותלמידים אחרים

גם בתחילת המאה ה-21 החלוקה למעמדות היא חלק ממערכת החינוך הבריטית עם בתי ספר יוקרתיים לצד הממלכתיים. גם החינוך בבית הופך לפופולרי ביותר

מחר תיפתח שנת הלימודים בבריטניה ואלפי תלמידים נרגשים יגיעו לבתי הספר. את סוף השבוע האחרון של החופש הם בילו בהכנות אחרונות ליום הגדול, מדדו את המדים, וסידרו את הקלמרים וסיפרו על החלומות של "מה נעשה כשנהיה גדולים". התלמידים שכבר מהווים חלק ממערכת החינוך יחלו את לימודיהם רק ביום שלישי.

חינוך חובה בבריטניה מחייב ילדים ללמוד מגיל 5 ועד גיל 16. אבל לא מחייב אותם ללמוד בבית ספר. חינוך מהבית הוא חוקי בממלכה ומאז 1996 הפך פופולארי יותר. כיום, לפחות 50 אלף תלמידים מממשים את זכותם ללמוד בבית ונבחנים כמו יתר התלמידים.

בממלכה הבריטית יש כבוד למסורת והדבר ניכר גם במערכת החינוך. בבריטניה יש מעל ל-2,500 בתי ספר המחולקים לקטגוריות, בהן בתי ספר פרטיים, בתי ספר של המדינה – הממלכתיים, הדומים למערכת "חינוך חובה חינם" בישראל וכמו בישראל גם בבריטניה קובלים ההורים על ההוצאות והעלויות הנלוות לחינוך ה "חינם". בממלכה יש גם בתי ספר דתיים, בתי ספר לבנות ובתי ספר לבנים.

כמו בכתבי דיקנס

בבריטניה אפשר למצוא גם בתי ספר ציבוריים, שהם למעשה בתי הספר היוקרתיים והיקרים ביותר במדינה. רוב בתי הספר האלה נוסדו במאה ה-18 ובמאה ה-19 והיוו חלק נכבד מחיי האריסטוקרטיה בתקופה הוויקטוריאנית. הם נקראו "ציבוריים" כיוון שהחליפו את הלימודים עם המורים הפרטיים בבית ואת בתי הספר של הכנסייה. בתי הספר הציבוריים הביאו שינוי חברתי  גדול,  והיו פתוחים לציבור שהיה מוכן לשלם עבור הלימודים בהם.

בבתי ספר אלה, שעד היום מתבססים על משמעת נוקשה, למדו ילדיהם של הפוליטיקאים ואנשי הצבא של התקופה והם גם נועדו להכשיר את הבנים לתפוס עמדות בכירות בחברה ובצבא. גם היום בתי ספר אלה הם סמל

למעמד ורק כ-7 אחוז מהאוכלוסייה לומדים בהם. שכר הלימוד יכול להגיע לעשרות אלפי לירות שטרלינג לכל שנת לימודים. והדגש בבתי ספר אלה הוא על מערכת לימודים קלאסיים, אימוני אופי ופעילות ספורט.

למעלה מ-87 אחוז מתלמידי בתי הספר התיכוניים לומדים בבתי ספר ממלכתיים בבריטניה. גם בבתי ספר אלה יש הקפדה על משמעת ברזל, על נימוסים,  וגם בהם על התלמידים ללבוש מדים. למורים יש לפנות בתואר, ולא בשמותיהם, ולרוב בגוף שלישי. בבריטניה, למרות הפלורליזם, הקדמה והדמוקרטיה, עדיין מתקיימת חלוקה למעמדות, ובתי הספר הם חלק מסיווג המעמד שאליו אדם משתייך, כפי שהיטיב לתאר צ'ארלס דיקנס בכתביו.

 

הפנימיה של הארי פוטר

בין בתי הספר התיכוניים הנחשבים ביותר ידוע בית הספר "הארו". לפנימיית בנים יוקרתית זו רשימת בוגרים מרשימה – לרבות שבעה ראשי ממשלה, בהם וינסטון צ'רצ'יל. הפנימייה היוקרתית שוכנת על גבעה בעיירה קטנטנה, הארו און דה היל, בצפון-מערב לונדון, ממנה ניתן להשקיף על הבירה.

בית הספר לבנים נוסד ב-1572. ליד בית הספר ניצב ספסל, ועליו שלט המציין "פה ישב הלורד ביירון", ושם נכתבו חלק מיצירותיו. על פניו חולפים מדי יום תלמידי בית הספר , לבושים במדים המתוארים היטב בספר "הארי פוטר", ובמבנה העתיק, גם צולמו חלקים מהסרט שובר הקופות. בהארו לא משחקים "קווידיץ'" אבל יש הקפדה מסורתית על משחקי ספורט, בהם קריקט, לצד השתתפות בתחרויות שונות.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שלוש + 3 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com