שבת , 20 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "סלאם שלום" אף-אם

"סלאם שלום" אף-אם

"סלאם שלום" אף-אם תחנת רדיו חדשה בבריטניה מאפשרת לראשונה ליהודים ולמוסלמים לשדר אלה לצד אלה. "כעת זה מאפשר להם לחלוק את החוויות יחד". יומן לונדון בריטניה מהווה בשנים האחרונות דוגמה לדו-קיום בין יהודים למוסלמים – למרות המתיחות על רקע פיגועי הטרור והסכסוך הישראלי-פלשתיני – וכעת מגיעה דוגמה נוספת עם הקמתה של תחנת הרדיו הראשונה בממלכה שבה משדרים יהודים ומוסלמים ביחד, תחנת ...

"סלאם שלום" אף-אם

תחנת רדיו חדשה בבריטניה מאפשרת לראשונה ליהודים ולמוסלמים לשדר אלה לצד אלה. "כעת זה מאפשר להם לחלוק את החוויות יחד". יומן לונדון

בריטניה מהווה בשנים האחרונות דוגמה לדו-קיום בין יהודים למוסלמים – למרות המתיחות על רקע פיגועי הטרור והסכסוך הישראלי-פלשתיני – וכעת מגיעה דוגמה נוספת עם הקמתה של תחנת הרדיו הראשונה בממלכה שבה משדרים יהודים ומוסלמים ביחד, תחנת "סלאם שלום". 


התחנה, שהוקמה לפני כעשרה ימים בבריסטול, כבר מושכת את תשומת לב המאזינים, אפילו מחוץ לבריטניה. "אי-מיילים התקבלו מאינדונזיה וממדינות אחרות במזרח התיכון. אנשים  רוצים לעשות את זה גם אצלם", אומר מנהל התחנה ל-nrg מעריב.

רבי נתן לוי הוא קצין הדת של אוניברסיטת בריסטול ופעיל בקהילה היהודית הקטנה בבריסטול, המונה כאלף איש, ואשר פועלת לצדה קהילה מוסלמית המונה 30 אלף איש. הרב לוי היה אחד מהשותפים שהקימו  קבוצת דיאלוג של מוסלמים ויהודים

"הכל התחיל בשנה שעברה כשהרמדאן וראש השנה היהודי נחגגו באותה העת. וביחד קראנו במקרא ובקוראן", הוא מספר. "הדיאלוג גרם לאווירה חיובית ואנרגיות טובות".

בהתחלה הגיעו 30 איש מהקהילה, רובם סטודנטים צעירים,ואט אט מעגל המשתתפים התרחב. "חשבנו איך לתת קול לאנרגיה הזאת, איך להעביר את הדיאלוג הזה למספר רב יותר של אנשים, וכך נולד הרעיון להקים רדיו", הוא משחזר. "תחנת 'סלאם שלום' התחילה לשדר לפני כ-10 ימים ומשדרת עכשיו תוכניות סביב השעון".

צילום עצמי

הרב נתן לוי צילום עצמי
אינטראקציה מרגשת

את התחנה מנהל דווקא אדם שאינו מוסלמי או יהודי. קייל חנן, הוא דרום אפריקני, מומחה להקמת תחנות רדיו והתנדב לקחת על עצמו את המשימה לשנה. הרדיו, שפועל במימון של משרד הפנים, מופעל על ידי מתנדבים וסטודנטים שלוקחים חלק בעשייה, מהאתגרים הטכנולוגיים ועד להפקה והגשת התוכניות. חנן מקווה לאמן מישהו מהמתנדבים לעשות את תפקידו כדי שיוכל להחליפו בתום השנה.

חנן מספר שבשבילו לראות את העבודה המשותפת של המוסלמים והיהודים מאחורי הקלעים זו התרגשות יומיומית. "אני רואה אותם עובדים ואומרים אחד לשני 'לא ידעתי שגם אצלכם זה ככה'. אני רואה אותם לומדים

אחד על השני ועל עצמם  ומגיעים להכרה שיש הרבה יותר משותף בין הקהילות שלהם לבין הקהילות המערבית שכל אחד מהם מרגיש שהוא חלק ממנה".

חנן היה זה שהקים את הרדיו הראשון הפרטי בדרום אפריקה ובעירו של נלסון מנדלה. את הפרויקט הזה הוא עושה את זה מתוך אהבת המקצוע, אבל גם מתוך אידיאולוגיה. לדבריו, היו הרבה שהטילו ספק בתחילת הדרך, אבל הם הפתיעו את כולם. "כל המתנדבים כאן יצרו אינטראקציה מרגשת, הם כמו משפחה, יוצאים גם לבלות ביחד והפכו לחברים. הם יצרו קהילה משותפת ועכשיו כשאנשים רואים את זה, הם אומרים 'זה עובד, איך לא חשבנו על זה קודם?'".

 

עם חברים אפשר לדבר

את השידורים הפוליטיים מגישים באיזון מוקפד שדר יהודי מול שדר מוסלמי. בינתיים משתדלים שלא לגעת בנושאים שנויים במחלוקת. "אנחנו מנסים למצוא את המכנה המשותף לפני שניגע בנושאים הקשים", אומר רבי לוי, אך מוסיף כי השדרים לא מקבלים הנחיות על מה לדבר ועל מה לא, וכי לו עצמו אין קשר ישיר לשידורים היומיומיים שקיבלו חיים משל עצמם בהנחייתו ובתמיכתו של חנן.

"למצוא מכנה משותף עם אויב זה מאוד קשה, אבל אם אני מדבר עם חבר, מישהו שאני מכיר אותו, שאני יודע עליו ועל תרבותו, אז אפשר לפתור גם דברים שלא מסכימים עליהם, אפשר לדבר", אומר הרב לוי.

לפי שעה הרדיו, שממוקם במרתף במרכז הקהילתי המוסלמי בלב לבה של שכונה מוסלמית,  משדר על האינטרנט מגוון רב של תוכניות מוזיקה ושיחות עם דגש על אספקטים יהודיים ומוסלמי. היום שש שעות מהשידורים הן שידורים חיים והשאיפה היא לשדר שידורים חיים 24 שעות ביממה.

"זה מאפשר לתרבויות שהיו קשורות במשך אלפי שנים,  לחלוק את חוויותיהם היום ביחד" אומר הרבי לוי ומוסיף שבקרוב לצד תוכניות הפוליטיקה, הוא מקווה שתהיה גם תוכנית דת שתוגש על ידי רב ואימאם ועכשיו הם בשלבי פיתוח של תוכנית כזאת.

צילום עצמי

השדרנים ברדיו צילום עצמי
חשבו שהם אידיאליסטים מדי

נעמי ודנה, שתי ישראליות הנשואות לשני אנשי מחקר באוניברסיטת בריסטול, גם הצטרפו לפרויקט. נעמי מגישה פינה בתוכנית תרבות הנוגעת באספקטים רבים של התרבות היהודית  והמוסלמית ומדברת בה על השוני והדמיון בין השפה הערבית לעברית. דנה מגישה תוכנית לילדים.

דנה אומרת כי "ילדים מאד דומים. גם אנחנו המבוגרים דומים, אבל הילדים עוד לא התקלקלו מהתפישות הפוליטיות, קנאות ותפישות עולם. הדברים שהם מתעניינים בהם מאד דומים ואפשר לבנות על זה". "היום למשל דיברנו על 'מסעות' והזכרתי את החאג' ואני מראיינת לתוכנית הרבה ילדים יהודים, אז נוצר איזון", היא מסבירה.

השדר פארוק סידיוק, חבר במועצה המוסלמית בבריסטול ומיוזמי הפרויקט, אומר שהוא מקווה שהתחנה תביא לרגיעה ומיתון המתחים בין מוסלמים ליהודים.

"כשאתה חושב על שתי קהילות שלא מסתדרות, מיד אתה חושב על הקהילות של יהודים ומוסלמים", הוא אומר. "הרעיון מאחורי התחנה הוא שבזמן שתהום פעורה בין שתי הקהילות כאן בבריטניה ובעולם, יש לנקוט בפעולה שתהווה גשר שיוביל את שתי הקהילות לדון בין עצמן על הבעיות".

לדברי סידיוק, מאז תחילת הפרויקט, שתי הקהילות התקרבו מאוד זו לזו. "בהתחלה חשבו שאנחנו אידיאליסטים מדי, הבטיחו לנו שזה בחיים לא יעבוד, אמרו לנו שאנחנו מבזבזים את הזמן. אבל מאז שאנחנו באוויר אנחנו מקבלים רק תגובות חיוביות, והרבה,  מכל העולם, גם אני מופתע מהאפקט שזה יצר" .

עם זאת, דנה לא בטוחה שפרויקט כזה יכול לעזור במצב של ישראל היום. "אני לא יודעת, בארץ מעולם לא היתה לי הזדמנות כזאת. כאן אין לחצים פוליטיים ודתיים, ואפילו מזג האוויר יותר נוח, המתח פחות מורגש. כאן יש מרחב מנטרל המאפשר את זה".

 

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


+ 1 = שתיים

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com