יום שלישי , 16 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> סוף טוב: 15 החטופים הבריטים שבו הביתה

סוף טוב: 15 החטופים הבריטים שבו הביתה

סוף טוב: 15 החטופים הבריטים שבו הביתה בנמל התעופה הית'רו סמוך ללונדון נחת המטוס שעל סיפונו 15 החיילים שהוחזקו כשבועיים באיראן. הם הוטסו לבסיס צבאי, שם נפגשו עם משפחותיהם ויעברו בדיקות רפואיות ותחקירים 15 החיילים הבריטים, שהוחזקו במשך כשבועיים בידי האיראנים, נחתו סמוך ל-14:00 (שעון ישראל) בשדה התעופה הית'רו והועברו לבסיס צבאי שם יעברו סדרת בדיקות ותחקירים. ראש הממשלה הבריטי, ...

סוף טוב: 15 החטופים הבריטים שבו הביתה

בנמל התעופה הית'רו סמוך ללונדון נחת המטוס שעל סיפונו 15 החיילים שהוחזקו כשבועיים באיראן. הם הוטסו לבסיס צבאי, שם נפגשו עם משפחותיהם ויעברו בדיקות רפואיות ותחקירים

15 החיילים הבריטים, שהוחזקו במשך כשבועיים בידי האיראנים, נחתו סמוך ל-14:00 (שעון ישראל) בשדה התעופה הית'רו והועברו לבסיס צבאי שם יעברו סדרת בדיקות ותחקירים. ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, אמר כי בעקבות הפרשה "נפתחו ערוצי תקשורת חדשים ומעניינים עם איראן", והוסיף כי "זהו הרגע בו על ארצו לחשוב ולדון על יחסיה עם הממשל בטהרן".

החיילים הגיעו סמוך לשעה 7 בבוקר (שעון ישראל) בשיירת מכוניות לנמל התעופה בטהרן. הם נקלטו במתחם האח"מים הנשיאותי של הנמל, שם קיבל כל אחד מהם תיק עם תה וממתקים ומזכרות מאיראן, והמריאו בטיסה מסחרית של חברת בריטיש אירווייז ללונדון.

ב-12:03 בצהריים (14:03 שעון ישראל) נחת המטוס בהית'רו ואחרי כמה דקות ירדו ממנו החיילים, שהחליפו את חליפותיהם האזרחיות למדים. מהית'רו הועברו החיילים לשני מסוקים צבאיים שיעבירו אותם לבסיס הצי הצבאי שיבנון שבדבון. שם התאחדו החיילים עם בני המשפחה והחברים שמצפים להם. הם יעברו בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות לפני שיועברו  לסדרת תחקירים על תקופת השבי ועל רגעי החטיפה עצמה.

אתמול הודיע נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, על שחרורם של החטופים. "ארצנו נעצבה למראה חילול גבולותינו על ידי המלחים הבריטיים", אמר אחמדינג'אד בנאום שנשא, במהלכו הודיע כי הוא סולח להם, ומשחרר אותם. "אני קורא לבלייר שלא להעניש אותם על שסיפרו את האמת". אחמדינג'אד אמר כי שחרורם הוא "מתנה לבני העם הבריטי".

במקביל הגיעו דיווחים כי בריטניה ואיראן גיבשו ביניהן הסכם פשרה שיביא לסיום הפרשה. לפי הדיווח, החליפו שתי המדינות מסמכים דיפלומטיים בהם מוצגים התנאים להסכם, במסגרתו ישוחררו החיילים בתמורה להתנצלות רשמית של ממשלת בריטניה על התקרית, והבטחה כי מקרה דומה לא יחזור על עצמו. עם זאת, לא תיאלץ בריטניה להודות כי חדרה למים הטריטוריאליים של איראן.

הוויכוח: האם נכנסו למים האיראניים

החיילים נלכדו על ידי כוחות של משמרות המהפכה האיראניים ב-23 במרס במהלך פטרול שגרתי בשאט אל-ערב בעיראק. האיראנים טענו כי הבריטים נכנסו למים הטריטוריאליים שלהם בניגוד לחוק, בעוד השלטונות הבריטיים הציגו הוכחות לטענתם כי החיילים שהו במים עיראקיים.

במהלך

12 ימי המשבר איימה בריטניה לפגוע ביחסיה עם טהרן ואף הודיעה על הקפאת הקשרים העסקיים האיחוד האירופי ניצב לצדה של לונדון. איראן, בתגובה, איימה להעמיד לדין את החיילים ואף הציגה את תמונותיהם מודים בחדירה למים האיראנים.

למרות הוויכוחים התנהלו בין שני הצדדים מגעים דיפלומטיים מאחורי הקלעים, בסיומם ככל הנראה הגיעו לונדון וטהרן להסכמות על סיום הפרשה בשקט והבטחה כי דברים דומים לא יישנו.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שבע − = 6

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com