יום חמישי , 25 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> מבינים דבר או שניים על האיראנים

מבינים דבר או שניים על האיראנים

מבינים דבר או שניים על האיראנים דיפלומטים מארה"ב, גרמניה, מצרים ויפן פגשו בלונדון את ראשי האופוזיציה האיראנית. לדעתם, במערב פשוט לא קולטים עם מי יש להם עסק לונדון. ארבעה דיפלומטים בכירים מגרמניה, מארה"ב, מיפן וממצרים נפגשים עם שש דמויות מובילות באופוזיציה האיראנית בביתו הפרטי של ויליאם, המארח האנגלי, באחת השכונות הטובות בעיר. על הפרק: המלחמה הממשמשת ובאה עם איראן ("במזרח ...

מבינים דבר או שניים על האיראנים

דיפלומטים מארה"ב, גרמניה, מצרים ויפן פגשו בלונדון את ראשי האופוזיציה האיראנית. לדעתם, במערב פשוט לא קולטים עם מי יש להם עסק

לונדון. ארבעה דיפלומטים בכירים מגרמניה, מארה"ב, מיפן וממצרים נפגשים עם שש דמויות מובילות באופוזיציה האיראנית בביתו הפרטי של ויליאם, המארח האנגלי, באחת השכונות הטובות בעיר. על הפרק: המלחמה הממשמשת ובאה עם איראן ("במזרח התיכון עובד רק כוח") והקשר בין המדינה לחיזבאללה ("ערך הארגון פחת בעיני טהראן"). קשרי איראן-סוריה עלו אף הם בהקשר הישראלי, וגם חשיבותה של עמדה אחידה מול סוגיית הגרעין האיראני ("אם לא יופעלו סנקציות, ישראל תפתח במלחמה").

נציגי האופוזיציה האיראנית מתייחסים לחיזבאללה כאל קבלן משנה איראני. לשיטתם, הארגון אמנם ניצח בקרב התעמולה, אך למעשה שרף את עצמו ככלי שמיש בידי טהראן, משום שספג נזקים כבדים מדי כדי לאפשר לו לפעול אופרטיבית באותה יעילות. "חיזבאללה ניצח בפרופגנדה, אבל איבד מכוחו" אמר אחד מנציגי האופוזיציה. "פירושו שאיראן לא תוכל לשוב ולהשתמש בארגון באותו אופן".

אחד מהאיראנים, גורס שלפיחות בכוחו של חיזבאללה שלאחר העימות, יש נגזרות מרחיקות לכת בכל הנוגע ליחסי ישראל-סוריה. "נכון לעתה, סוריה אמנם תומכת בחיזבאללה ומהווה בעצמה זרוע של איראן", הוא סוקר, "אך עתה משאיבד חיזבאללה מכוחו, סוריה תסכים להקריב את החיבור לטהראן תמורת הגולן".

איראני נוסף מציין שללא קשר למידת הזיקה בין איראן לסוריה, אסד יעשה הכל להחזיר לעצמו את הגולן. "סוריה תקריב הכל לשם כך, ולראייה, בדמשק כבר ניתקו את הקשרים עם החיזבאללה", הוא אומר. לדבריו, על ישראל לפנות כעת את חוות שבעא, כדי לא לספק לחיזבאללה תירוצים לדריסת רגל.

רויטרס

אחמדיניג'אד רויטרס
"במצב הנוכחי, אין ספק שישראל תתקוף את איראן"

לדעת כל המסובים, את העימות הצבאי עם איראן מחיש היעדרה של עמדה אחידה בקרב אומות העולם בנושא הגרעין האיראני. במקביל, דנים הדיפלומטים בדרכי עבודה פרגמטיות במסגרת המצב הנתון.

ממקום מושבו באחת הכורסאות הנוחות, מפרט א', אחד הדיפלומטים, את הצעדים אותם יש לנקוט מול הרפובליקה האיסלאמית. "על רוסיה, סין ומדינות אירופה להטיל סנקציות ממשיות, כדוגמת הסנקציות האמריקניות", הוא מבהיר. "נכון להיום, למשל, אין דולרים במחזור המסחר האיראני". לדבריו, רוסיה וסין מסרבות להטיל סנקציות בגלל שהנפט האיראני מהווה פיתוי גדול מדי, בעוד האיחוד האירופי אדיש להסלמה הפוליטית במדינה.

"אלה לא שאלות היפותטיות מנותקות מהגבלת

זמן", מתריע א'. "המצב מתחמם, ועלינו להמציא פתרונות פרגמטיים. המלחמה בדרך, ואז כולם ייצאו מופסדים, ואין ספק שישראל או ארצות הברית אכן ייתקפו את איראן – אם לא יופעלו עליה סנקציות אפקטיביות".

לדבריו של א', הלחץ הוא שישנה את דפוסי ההתנהגות האיראנים, ואת סדר העדיפויות של המשטר. "אם מדינות האיחוד ינהגו בנחישות ובאחידות, המסחר האיראני יצטרך לעבור לסחור ברובלים, ומובן שככה הם לא יוכלו להמשיך", הוא מציע. ליפן שמור תפקיד חשוב בחזונו של א', היות שהנפט האיראני מהווה אחוז נכבד מכלל הנפט שיפן מייבאת. "עשירית", מעדכן הנציג היפני – שמבהיר בהחלטיות שמדינתו תצטרף, חרף הדברים, לכל החלטה על הטלת סנקציות.

שינז'ו אבה, ראש ממשלתה המיועד של יפן. מאמין בקו קשוח נגד הטרור. צילום: אי-פי

שינז'ו אבה, ראש ממשלתה המיועד של יפן. מאמין בקו קשוח נגד הטרור. צילום: אי-פי אי-פי

 

דיפלומט: רק כוח יעבוד במזרח התיכון

בניגוד ל-א', אחד הדיפלומטים בפגישה לא מסתיר את אמונתו בכוח הזרוע. "רק כוח חזק ביותר יעבוד לדעתי במזרח התיכון", הוא אומר. "זה יערער את האזור, אבל זו הדרך היחידה: לא סנקציות, לא משא ומתן". הדיפלומט אף מוכן לחשוף שגם במסדרונות השררה של מדינתו – לה יש זיקה ישירה מאוד לנעשה במזרח התיכון – מאמינים בכוח כפתרון לדילמה האיראנית.

ביחס לאפשרות של פעולה צבאית מצד המערב נגד איראן, אומרים האופוזיציונרים שהמעורבות הערה של טהראן בלחימה נגד כוחות נאט"ו בעיראק, שימשה כאות אזהרה.
"זה היה מסר למערב: אל תתעסקו איתנו. המשטר האיראני ביקש להבהיר בזאת שהלחימה בעיראק היא כאין וכאפס בהשוואה למה שצפוי למי שיפלוש לאיראן עצמה", אמרו האיראנים.

הגולים האיראנים מסכימים שיש סכנה ממשית בהימצאותו של נשק גרעיני בידי המשטר הנוכחי במולדתם. "איראן שואפת לנשק גרעיני לצורך ייצוב המפה הפוליטית בראייתה, ויש סיבות טובות לכך שהשאיפה הזו נתפשת כסכנה", אומר אחד מהם. לדידו, הסיבה לכך היא ש"לעולם ברור שהנשק הגרעיני שבידי הודו וישראל הוא כורח הגנתי". הוא מוסיף שהבעיה האמיתית שקשורה לנשק גרעיני אינה ביכולת ההרסנית של הנשק גרידא, אלא בכוונות של מי שמחזיק בפצצה.

 

‫כתבות במעריב נהרג… בעת היותה הכתובת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שמונה − 2 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com