יום שישי , 19 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "ישראל מבצעת פשעי מלחמה"

"ישראל מבצעת פשעי מלחמה"

"ישראל מבצעת פשעי מלחמה" האם ישראל מסתבכת גם בזירה המשפטית? ממקום מושבו בלונדון, עו"ד דניאל מקובר בטוח שכן האם ישראל צפויה, בעקבות פעילותה בלבנון, לעמוד בפני האשמות משפטיות בגין ביצוע פשעי מלחמה? עו"ד דניאל מקובר, ישראלי לשעבר שהיה מעורב בניסיוןהוצאת צו מעצר לאלוף (במיל.) דורון אלמוג בבריטניה, סבור שכן. "פגיעה באזרחים, כמו שמבצעים הכוחות הרגליים של ישראל בדרום לבנון ברגעים אלה, ...

"ישראל מבצעת פשעי מלחמה"

האם ישראל מסתבכת גם בזירה המשפטית? ממקום מושבו בלונדון, עו"ד דניאל מקובר בטוח שכן

האם ישראל צפויה, בעקבות פעילותה בלבנון, לעמוד בפני האשמות משפטיות בגין ביצוע פשעי מלחמה? עו"ד דניאל מקובר, ישראלי לשעבר שהיה מעורב בניסיוןהוצאת צו מעצר לאלוף (במיל.) דורון אלמוג בבריטניה, סבור שכן. "פגיעה באזרחים, כמו שמבצעים הכוחות הרגליים של ישראל בדרום לבנון ברגעים אלה, היא פשע מלחמה", הוא אומר.

– ישראל נלחמת – סיקור מיוחד ב-nrg מעריב

עו"ד מקובר מציין כי המקורות העיקריים של החוק ההומניטרי הבינלאומי המודרני נסמכים על ארבע אמנות ז'נבה משנת 1949, המספקות את האמצעים המשפטיים להגנה על קורבנות סכסוכים מזויינים. אמנות ז'נבה הורחבו ועודכנו במסגרת שני פרוטוקולים נוספים משנת 1977. "גם תקיפות ללא אבחנה הן פשעי מלחמה, המוגדרים בקפדנות בפרוטוקולים מ-1977", מסביר מקובר.

לדבריו, תקיפה ללא אבחנה היא מושג חוקי, המוגדר בפרוטוקולים כתקיפה המתבצעת באזורי אוכלוסייה אזרחית, פגיעה בגופם, בחייהם וברכושם של אזרחים, או יציאה לקרב תוך ידיעה שאוכלוסייה אזרחית עלולה להיפגע.

בשנת 1977 נוספו שני פרוטוקולים משלימים לאמנות, שנחתמו על-ידי כל המדינות בקהילה הבינלאומית. פרוטוקולים אלה משלימים את האמנות באמצעות הרחבת ההגנה והחסות על אזרחים בזמן סכסוכים מזויינים בינלאומיים וסכסוכים שאינם בינלאומיים, ובכללם פעולות טרור לאומניות ומקרים של לוחמה לא-סדירה.

מטרת הפרוטוקולים להחיל את דיני המלחמה גם על פעולות גרילה, הממוקמות, מבחינת הגדרתן, על גבול ההכרה בפעולות טרור. מסיבה זו מדינת ישראל, ארה"ב ורוב מעצמות העולם לא הצטרפו לפרוטוקולים אלה ולא מכירות בהם.

"ישראל מחוייבת לסעיפי האמנה"

"למרות שישראל לא התחייבה והסכימה לפרוטוקולי 1977", מדגיש עו"ד מקובר, "היא מחוייבת לרוב הסעיפים המוגדרים בהם, כיוון שהם נהוגים בחוק הבינלאומי המקובל בכל המדינות. הפרתם היא בבחינת פשע מלחמה שניתן לפעול בגינו נגד חשודים ישראלים, מבלי להתחשב בעובדה שישראל לא הסכימה  עם הברית".

הסעיפים שמקובר מדגיש כרלוונטיים, נוגעים ליחס כלפי אוכלוסייה אזרחית. הפרוטוקולים מחייבים הגנה על האזרחים, ואלה צריכים לזכות בהגנה כוללת מפני כל סכנה שעולה מפעילות צבאית ולא להוות מטרה לתקיפה, או לאיום

באלימות ובהפחדה.

כשהוא נשאל האם החוקים חלים גם על החיזבאללה ופעולותיו, מבהיר מקובר שהוא עורך דין המתמחה בזכויות אדם ובאזרחים שחיים תחת כיבוש צבאי, ולא בדיני מלחמה ולחימה, המהווה תחום מומחיות ייחודי. למרות זאת, הוא אומר כי  "נראה שחלק מפעולות החיזבאללה עשויות להיחשב, על בסיס דומה, למעשה פלילי על-פי החוק הבינלאומי".

"חלק מפעולות החיזבאללה נראות כאילו הן יכולות להיחשב לרצח או לעבירות רכוש, בגינן אפשר להיות מועמדים לדין, וזאת אם החשודים ייתפסו", הוא מוסיף.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


ארבע × 4 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com