יום חמישי , 18 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "ישראל ידעה כי ההתנחלויות לא חוקיות"

"ישראל ידעה כי ההתנחלויות לא חוקיות"

"ישראל ידעה כי ההתנחלויות לא חוקיות" האינדפדנט חושף מסמך סודי, לפיו הוזהרה ישראל ב-67' שהקמת ההתנחלויות מהווה עבירה על אמנת ז'נווה. "אבא אבן הוזהר כי הבנייה תקשה על השלום" מסמך סודי שהודלף על-ידי מקור בכיר, שעבד בשירות משרד החוץ הישראלי, מוכיח כי ישראל ידעה שההתנחלויות שנבנו בשטחים שנכבשו אחרי מלחמת ששת הימים אינן חוקיות – כך מפרסם היום ה"אינדיפנדנט" הבריטי. ...

"ישראל ידעה כי ההתנחלויות לא חוקיות"

האינדפדנט חושף מסמך סודי, לפיו הוזהרה ישראל ב-67' שהקמת ההתנחלויות מהווה עבירה על אמנת ז'נווה. "אבא אבן הוזהר כי הבנייה תקשה על השלום"

מסמך סודי שהודלף על-ידי מקור בכיר, שעבד בשירות משרד החוץ הישראלי, מוכיח כי ישראל ידעה שההתנחלויות שנבנו בשטחים שנכבשו אחרי מלחמת ששת הימים אינן חוקיות – כך מפרסם היום ה"אינדיפנדנט" הבריטי. העיתון חושף כי משפטנים בכירים הזהירו את ממשלת ישראל כבר ב-1967, שבניית התיישבויות יהודיות בשטחים הפלשתינים שנכבשו במלחמה תהווה הפרה של אמנת ז'נווה ושל
החוק הבינלאומי.

הצהרתו של אותו מקור בכיר – תיאודור מיירון, ששימש כיועץ המשפטי של שר החוץ הישראלי אבא אבן ונחשב היום לאחד מהשופטים המובילים בעולם – היא מכה חזקה לטיעון הישראלי המתמשך לאורך השנים, לפיו ההתנחלויות לא היוו הפרה של החוק הבינלאומי.

על-פי הפרסום באינדיפנדנט, המסמך הכולל את חוות הדעת המשפטית הגיע לידי מיירון כשעליו מופיעות כותרות הסיווג "סודי ביותר" ו"דחוף ביותר". המסמך, לדבריו, הציג מסקנה חד-משמעית וברורה: "התיישבויות אזרחיות בשטחים המוחזקים מפרות את הסעיפים באמנת ז'נבה הרביעית".

השופט מיירון, שכיהן כנשיא בית המשפט הבינלאומי של יוגוסלוביה לשעבר עד 2005, אמר לעיתון כי גם לאחר 40 שנים של התיישבות יהודית בגדה המערבית, הוא היה אומר היום בדיוק את אותם הדברים שטען אז בחשאיות בפני הממשלה. "ההתיישבות היא אחת מהבעיות שצריכה להיפתר בהסכם שלום – אני מאמין שהייתי מביע את אותה חוות דעת גם היום", הצהיר מיירון.

סתירה לאמנת ז'נבה הרביעית

מיירון, ניצול שואה בן 76, חושף עוד ששר החוץ דאז, אבא אבן, היה "סימפטי" לדבריו לחוות דעתו המשפטית, שקבעה כי התיישבויות אזרחיות יעמדו בסתירה לאמנת ז'נבה הרביעית, הקובעת את מהות היחס הראוי לשטחים מוחזקים.

ה"אינדיפנדנט" מציין, כי למרות שחוות הדעת המשפטית בנוגע לחוקיות ההתיישבויות הועברה לראש ממשלת ישראל ב-1967, לוי אשכול, התיר הקבינט הישראלי את בנייתן של ההתנחלויות, שהלכה וגברה מאז.

עם זאת, לא מן

הנמנע שחוות הדעת שלא פורסמה אז, מעולם לא הגיעה לעיניהם של שרי הקבינט דאז. המשמעות היתה עצירת הדרך לצמיחה, שהובילה לכך שלפחות 240 אלף מתנחלים יהודים מאכלסים את הגדה המערבית עד היום.

"ברור לי שהעובדה שההתנחלויות התבססו ושהקצב בו הוקמו הואץ הופכים את השגת הסכם שלום להרבה יותר קשה", שיחזר מיירון את עמדתו, לראשונה בפומבי, כפי שהוצגה בשנת 1967. דבריו המלאים יפורסמו מחר במגזין האינדיפנדנט הבריטי.

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


7 − = אפס

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com