שבת , 20 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> המצעד הבריטי של 2006

המצעד הבריטי של 2006

המצעד הבריטי של 2006 מרגל רוסי מחוסל בנשק רדיואקטיבי, רוצח הורג 5 פרוצות, בית המלוכה חוגג ומקווה לחתונה ובלייר נערך לפרישה. "יומן לונדון" מסכם שנה בבריטניה שנה מעניינת עברה על הממלכה הבריטית – פרשות רצח שעדיין רב הנסתר בהן על הגלוי, בית המלוכה ממשיך לתפוס כותרות עם חגיגות יום הולדתה של המלכה ואולי גם חתונה עתידית של הנסיך ויליאם וגם ...

המצעד הבריטי של 2006

מרגל רוסי מחוסל בנשק רדיואקטיבי, רוצח הורג 5 פרוצות, בית המלוכה חוגג ומקווה לחתונה ובלייר נערך לפרישה. "יומן לונדון" מסכם שנה בבריטניה

שנה מעניינת עברה על הממלכה הבריטית – פרשות רצח שעדיין רב הנסתר בהן על הגלוי, בית המלוכה ממשיך לתפוס כותרות עם חגיגות יום הולדתה של המלכה ואולי גם חתונה עתידית של הנסיך ויליאם וגם ראש הממשלה טוני בלייר מסיים שנה לא קלה כאשר הפרישה כבר ממש מעבר לפינה.

לכבוד סיומה של שנת 2006 בחר "יומן לונדון" עשרה מהאירועים המרכזיים שתפסו את הכותרות הראשיות בממלכה.

כעת רק נותר להמתין לכותרות שצפויות לנו במהלך 2007 ו"יומן לונדון" ימשיך לעקוב עבורכם אחרי כל מה שמעניין במרכז ההתרחשות של בריטניה.

רוצח סדרתי משתולל באיפסוויץ'

חמש הגופות של פרוצות מאיפסוויץ' – עיירה עם אחוזי פשיעה נמוכים בדרך כלל – שנמצאו בתוך שמונה ימים בלבד החרידה את בריטניה ובעיקר את הנשים באזור המזרחי של הממלכה. פרשה העלתה זכרונות רחוקים של ג'ק המרטש שהסעיר את לונדון במאה ה-19 כשרצח בה זונות, אך מעולם לא נתפס.

500 שוטרים מ-30 יחידות משטרה וטובי החוקרים הבריטים הגיעו לעזור למשטרת איפסוויץ' בניהול החקירה. עיתון בריטי הציע אפילו פרס של רבע מיליון פאונד למי שיוביל

לרוצח.

כשבועיים לאחר פרסום הפרשה הגישה המשטרה כתב אישום נגד תושב העיר סטיבן רייט. במשרד התובע הראשי בבריטניה משוכנעים כי בידיהם מספיק ראיות לכך שרייט הוא זה שצריך להיות מורשע ברצח הפרוצות – ג'מה אדאמס, אנלי אלדרטון, טניה ניקול, פאולה קלנל ואנט ניקולס, כולן בשנות ה-20 לחייהן.

חשוד אחר, טום סטיפנס, התפרסם כשפנה אל אמצעי התקשורת וסיפר שהוא היה חבר של כל חמש הפרוצות, אולם לאחר כמה ימי חקירה הוא שוחרר.

חמש הפרוצות שנרצחו

חמש הפרוצות שנרצחו AFP

 

חיסול רדיואקטיבי בלב לונדון

ב-1 בנובמבר, חש הסוכן הרוסי לשעבר, אלכסנדר ליטוונקו, ברע לאחר שסעד במסעדת הסושי "איטסו" במרכז לונדון. 23 יום מאוחר יותר הוא מת בבית החולים כתוצאה מהרעלה שגרם האיזוטופ פולוניום 210 שעשה את דרכו מרוסיה דרך גרמניה עד לאנגליה.

רצח פוליטי על אדמת מדינה זרה תמיד הסעיר את הרוחות והפרשה המוזרה, שנראית כמו גרסה מעודכנת לספרי לה-קארה, חוצה את גבולות הדמיון. עכשיו הדיפלומטיה מנסה למנוע את השבר בין רוסיה לבריטניה.

למעלה מ-30 אלף איש נקראו לבוא ולהיבדק אחרי שהתגלו עקבות רדיואקטיביים בכל המקומות שבהם סייר ליטוויננקו ברחבי הבירה הבריטית.  מעל 179 בני אדם עדיין נמצאים תחת מעקב רפואי ועד מפתח מאושפז בבית החולים כשבגופו נמצא החומר הקטלני.

לאחרונה הועלתה השערה חדשה באירופה שאולי לא היה זה נסיון חיסול, כי אם נסיון הברחה של החומר על ידי הסוכן לשעבר לשימוש בפעולות טרור. אבל הפרשה עדיין מלאה מיסתורין ומיטב המוחות של הביון הבריטי עובדים על התיק בחקירות חובקות עולם.

אלכסנדר ליטוויננקו לפני מותו

אלכסנדר ליטוויננקו לפני מותו רויטרס

 

בלייר מחליט ללכת הביתה

"בוועידת מפלגת הלייבור השנתית הבאה כבר לא אעמוד בראש המפלגה", הודיע ראש הממשלה, טוני בלייר בספטמבר האחרון אחרי כמעט עשור בשלטון.

בלייר, בן 53, מצא את עצמו מול ביקורת גוברת מבית על מדיניות החוץ שלו, על מלחמת עיראק שעדיין לא הסתיימה ועל עמדתו ביחס למלחמת לבנון השנייה. הפוליטיקה הפנימית ולחץ גובר של מתנגדיו בתוך הממשלה ומחוצה לה גרמו לבלייר להודיע כי יפרוש מתפקיד ראש הממשלה בתוך שנה, אם כי לא נקט בתאריך המדויק.

בלייר גם ציין כי זה הזמן להתמקד בנעשה בעולם, במצב המדינה ובכל מה שלא קשור למועד פרישתו. "המועד המדוייק יישאר לשיקולי", אמר בלייר כשהוא מחייך חיוך גדול. "אני מעדיף לעשות את זה בדרכי". הספקולציות מרמזות כי יש סיכוי שהוא יהפוך שליח מיוחד לאזור המזה"ת לאחר פרישתו.

טוני בלייר

טוני בלייר אי-פי

 

חקירה בדאונינג 10

פרק לא מכובד בקריירה של בלייר היא פרשת "מזומן תמורת תארים", במסגרתה נחקר החשד כי משרדו של ראש הממשלה המליץ לתת תארי אצולה לארבעה אנשי עסקים שתרמו בסתר לתוכנית החינוך העצמאית שיזם ראש הממשלה.

החקירה העלתה כי 12 אנשי עסקים נתנו הלוואות בשווי של 14 מיליון ליש"ט למפלגת הלייבור וחלק מהם אף זכו למושבים בבית הלורדים לאחר מתן ההלוואות.

90 איש נחקרו על ידי המשטרה ושלושה מהם נעצרו, בהם גורמים המקורבים ביותר לבלייר. אחד מהם הוא הלורד לוי, הנחשב למגייס התרומות הראשי של מפלגת הלייבור, ומכונה גם "כספומט"

אולם השיא היה בדצמבר כאשר ראש הממשלה עצמו נחקר במשרדו, אם כי לא תחת אזהרה. בכך זכה בלייר לתואר המפוקפק של "ראש הממשלה הראשון שנחקר על ידי המשטרה".

הלורד לוי אחרי מעצרו

הלורד לוי אחרי מעצרו אי-פי

 

 

הפיגוע הגדול שנמנע

המלחמה בטרור העולמי, אותה מובילה ממשלת בריטניה לצד ארה"ב, רשמה שיא חדש ב-10 באוגוסט עם סיכול הפיגוע בשדה התעופה היתרו.  יותר מ-20 חשודים ממוצא מוסלמי נעצרו בחשד שתכננו לפוצץ באוויר במקביל כמה מטוסים בדרך לארה"ב. פרשנים אמרו כי מדובר בפיגוע בקנה מידה גדול מפיגועי ה-11 בספטמבר.

לאחרחשיפת המזימה התנועה האווירית לבריטניה וממנה שובשה באופן חמור. פעילות שדה התעופה היתרו שותקה וחברת התעופה בריטיש איירווייז נאלצה לבטל 1,280 טיסות. כששדה התעופה חזר לפעול, הוטל איסור על העלאת בקבוקי משקה וקרמים לטיסות, כיוון שהמחבלים תכננו להשתמש בכימיקלים נוזליים.

מעצר החשודים הבריטים ממוצא מוסלמי גרמה פעם נוספת להשלכות שליליות על יחסי הקהילה המוסלמית מול הממשל. המוסלמים גם המשיכו להתלונן כי מתייחסים לכל אחד מהם כאל טרוריסט פוטנציאלי וכי פשיטות משטריות גדולות על בתי חשודים הסתיימו ללא ראיות מספקות להגשת כתבי אישום כלפי החשודים.

תורים בשדה התעופה הית'רו

תורים בשדה התעופה הית'רו AP

 

הקרב על הרעלה

השפעה שלילית נוספת על יחסי המוסלמים עם הממשל היתה לפרשת הרעלה.  שר החוץ לשעבר ויו"ר בית הנבחרים היום, חבר הפרלמנט ג'ק סטרו, פרסם באוקטובר טור בעיתון, בו סיפר כי הוא מבקש מנשים מוסלמיות הנפגשות אתו להסיר את הרעלה בטענה שהסתרת הפנים גורמת ל"שוני ולהפרדה" וכי עטיית הרעלות "יכולה להקשות על קשר בין המוסלמים לקהילות שאינן מוסלמיות".

הפרסום עורר סערה ציבורית חדשה ולא מעט שרים בממשלה הצטרפו לדבריו של סטרו ואמרו כי הרעלה מקשה על ההפרדה בין המוסלמים לבין שאר הקהילות.

המתיחות גברה כאשר מורה סייעת הושעתה מתפקידה, ולאחר מכן פוטרה מבית הספר, כיוון שסירבה להסיר את הרעלה כשהיא מלמדת.

תוכניות ממשלה שונות, שנועדו לטפל במתח וליצור אינטגרציה בין הקהילות המוסלמיות ללא מוסלמיות, נכשלו. דוח האיחוד האירופי שפורסם בדצמבר רק חיזק את תמונת המצב העגומה כאשר העלה כי המוסלמים באירופה מתמודדים עם אפליה נרחבת.

נשים עם רעלה בלונדון

נשים עם רעלה בלונדון אי-פי

 

מלכה בת 80, אבל פונה לצעירים

יום הולדתה ה-80 של המלכה אליזבת השנייה נחגג כמיטב המסורת ביום קיץ חם בחודש יוני.  המלכה אמנם נולדה ב-21 באפריל 1926, אך ההמונים חגגו את יום ההולדת המלכותי הרשמי, שנקבע לחודשי הקיץ בתקווה שהגשם לא יקלקל את החגיגות.

בנאום פתיחת הפרלמנט פרשה המלכה בפני חברי הפרלמנט את המדיניות הרצויה של הקבינט לשנה הקרובה. "הממשלה שלי מתכוונת לשים את הביטחון בלב התוכניות שלה", הדגישה המלכה בנאומה. "הממשלה תישאר מחויבת לשלום במזרח התיכון ותמשיך לעבוד למצוא הסכם בר-קיימא בין ישראל ובין הפלשתינים".

בהודעת חג המולד ה-55 שלה כמלכה, היא יצאה בקריאה לגישור בין הדורות, בין מבוגרים לצעירים ואמרה כי "כל הדתות קוראות לגשר על פער זה". לאחר שדיברה על הפערים שעשויים להתקיים כשילדים מפתחים תפיסות עצמאיות בעולם של טכנולוגיה משתנה ולאות דוגמה אישית לגישור, נמסרה הודעתה גם בפורמט סרטון אינטרנט, אותו ניתן להוריד גם לאיי-פוד.

המלכה קוראת כרטיס ברכה

המלכה קוראת כרטיס ברכה צילום ארכיון: אי-פי

 

נסיך, ג'נטלמן ואולי גם חתן

הנסיך ויליאם בן ה-24, בנה הבכור של הנסיכה דיאנה שנחשב לשקול מבין שני הבנים, הצטרף בינואר השנה לאקדמיה הצבאית המלכותית, שם עבר הכשרה להיות קצין צבאי, מתוך כוונה להצטרף לכוחות השריון בשטח האויב כראש צוות.

אחרי קרוב לשנה, במהלכה אף התפרסם כי איבד מכונת ירייה, סיים הנסיך את הכשרתו. סבתא המלכה, אבא הנסיך צ'ארלס, וחברים אחרים מהמשפחה המלכותית השתתפו בצעדה המסמלת את סיום האימונים. גם קיית מידלטון, חברתו מזה ארבע שנים של יורש העצר לעתיד, הגיעה לצפות בטקס, בו קיבל דרגת סגן.

עיתון "הדיילי מייל" פרסם כי מידלטון קיבלה הזמנה נדירה מהמלכה לחגוג את חג המולד בבית הכפר של המלכה עם משפחת המלוכה, אך דחתה אותה ואמרה כי "לא תגיע לסאנרינגהם עד שתהיה חלק מהמשפחה". פרסומים נוספים מלמדים כי המלכה מברכת על הבחירה ומסתמן כי הודעה רשמית על האירוסין קרבה.

קייט מידלטון בטקס הסיום של ויליאם

קייט מידלטון בטקס הסיום של ויליאם רויטרס

 

סוף לקונספירציית דיאנה?

כמעט עשר שנים ממשיכה להטריד את הבריטים תאונת הדרכים שבה מצאו את מותם הנסיכה דיאנה וחברה, דודי אל-פאייד, בנו של מוחמד אל-פאייד, מיליונר מצרי ובעליה של החנות "הרודס" בלונדון.

ועדה מיוחדת, בראשה עמד הלורד סטיבנס, חקרה את התאונה במשך שלוש שנים, ראיינה מעל 400 עדים, בהם בני המשפחה המלכותית, ובחודש דצמבר קבעה כי הארוע הטראגי היה תאונה ולא קונספירציה.

אולם המסקנה הנחרצת לא הרגיעה את מוחמד אל-פאייד, שטען כי "הדוח מקומם ומשוחד" וקבע כי "אין ספק שסטיבנס נסחט, והוא אומר בדיוק את הדברים שהמודיעין הבריטי רוצה שהוא יגיד". אל-פאייד המשיך לדבוק בגרסתו כי מדובר ב"קונספירציה של בית המלוכה הבריטי שלא רצתה שהנסיכה תינשא למוסלמי".

זירת התאונה של הנסיכה דיאנה

זירת התאונה של הנסיכה דיאנה Ap

 

טורנדו בלב הרחוב

אחת השיחות העיקריות בלונדון באופן מסורתי היא מזג האוויר, והשנה בהחלט היה על מה לדבר. ההתחממות הגלובלית מורגשת בבריטניה, כשהקיץ היה חם מאוד והחורף לא גשום במיוחד מזה שנתיים. בקיץ 2006 נרשם שיא בטמפטורה הגבוהה ביותר בבריטניה מעולם.

אבל האירוע המרכזי הגיע ב-7 בדצמבר כאשר סופת מיני טורנדו מפתיעה פגעה ברחוב אחד בצפון-מערב לונדון. במזל רוב התושבים לא היו בבתיהם וכך הם לא נפגעו כאשר הסופה חלפה ברחוב בתוך 40 שניות בלבד.

הרוח סחפה גגות, קירות נפלו, חלונות התעופפו, עצים נעקרו ממקומם ונחתו על מכוניות חונות. אישה שעמדה בתחנת אוטובוס עפה מהרוח. מספר בתים בלתי ניתנים לתיקון ונהרסו על ידי הרשויות ותושביהם עדיין גרים במעון זמני.

הרחוב שנפגע בטורנדו

הרחוב שנפגע בטורנדו רויטרס

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שלוש × = 12

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com