יום שלישי , 16 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "המצב בדארפור הפך להרבה יותר גרוע"

"המצב בדארפור הפך להרבה יותר גרוע"

"המצב בדארפור הפך להרבה יותר גרוע" שנה חלפה מאז נחתם בסודן הסכם דארפור שנועד להביא מזור לחבל מוכה האסון, אך תוצאות עדיין אין. והממשלה? דווקא מרוצה. הטיימס מציג תמונת מצב האיש האחראי על הבניה המחודשת של דרום דארפור, אדם מופאדל, מעביר בלחיצה מהירה על העכבר שלו את המצגת שמראה תוכנית עתידית לשיקום החבל שבמערב סודן. במצגת נראות כיכרות מקיפות את ...

"המצב בדארפור הפך להרבה יותר גרוע"

שנה חלפה מאז נחתם בסודן הסכם דארפור שנועד להביא מזור לחבל מוכה האסון, אך תוצאות עדיין אין. והממשלה? דווקא מרוצה. הטיימס מציג תמונת מצב

האיש האחראי על הבניה המחודשת של דרום דארפור, אדם מופאדל, מעביר בלחיצה מהירה על העכבר שלו את המצגת שמראה תוכנית עתידית לשיקום החבל שבמערב סודן. במצגת נראות כיכרות מקיפות את הבירה, ערים מחוברות זו לזו, ופסי רכבת פרוסים ברחבי הרפובליקה. אבל בשטח, נראים הדברים אחרת לגמרי.

החזון, בעלות של ארבעה מיליארד דולרים, מוצג "תודות להסכם השלום בדארפור", אומר מופאדל בראיון למגזין ה"טיימס" הבריטי. אבל ביום השנה הראשון לחתימת ההסכם שבישר את ההזדמנות הטובה ביותר להבאת שלום לאזור השסוע, שום דבר לא השתנה ובמחנות עדיין מתקיימים מיליונים מנדבות.

למחנה אל-סאלם, במרחק של חצי שעה בלבד ממשרדו של מופאדל, מגיעות כל יום משאיות כשבתוכן בני אדם המבקשים לברוח מאזור הקונפליקט. "אני נוסע ומייד מסתובב בחזרה", אומר נהג משאית הבקר שחילץ 30 בני אדם מתוך הסיוט בו הם חיים. "יש עוד 3,000 איש שרוצים להגיע לכאן, אז אני נוסע הלוך וחזור עד סוף השנה", הוא מסביר.

אבל כל זה לא עוצר את הממשלה מלצהול על היציבות שלכאורה קיימת באזור, מאז נחתם ההסכם. בסוף המצגת שלו הודה מופאדל שהתוכניות שלו היו שאפתניות, אבל התעקש שההסכם הופך את הכל לאפשרי. "יש לנו יותר כסף ויותר כוח לגרום לזה לעבוד", הוא אמר. "ההסכם הביא יציבות וגם עניין למשקיעים לבוא לכאן".

"ידעתי שהשלום לא יגיע מיד"

בשבוע שעבר, מיני מינאווי, יועץ מיוחד לנשיא סודן וזה שהוביל את סיעתו "הצבא לשחרור סודן" לחתימת ההסכם, ביקר בעיר לצורך השקת את הרשות האזורית למעבר. הוא סיפר שאלפי אנשים חיים במחנות פליטים והפציר באחרים להגיע. אבל אנליסטים ועובדי הקבוצות המסייעות באזור, ציינו שהאופטימיות של הגורמים הרשמיים לא תואמת את המציאות בשטח. קבוצות מהפכה נוצרו, ויש הסלמה בתקיפות נגד עובדי ארגוני העזרה.

"ביחס לשנה שעברה, המצב בדארפור הרבה יותר גרוע. אנחנו מצויים בסכנה גוברת", אמר אלון מקדונלד מאוקספם. "מספר התקיפות על עובדי העזרה מרקיע שחקים, ובאזור

גוברת הפקרות ואלימות".

האו"ם התכוון לשלוח 13 אלף חיילים כדי לתמוך ביישום ההסכם. סודן הסכימה באופן עקרוני לרעיון כבר בנובמבר האחרון – אך בפועל, הם דוחים את הגעת החיילים. החלק המצער הוא שקבוצות ההפיכה המיליטנטיות דווקא כן מגיעות לאזור.

מבקרי הסכם השלום, אמרו שההסכם היה עסקה גרועה לדארפור אבל מיני מינאוי מתעקש שזה היה ההסכם היחיד שהוצע. "למה שאתחרט?", אמר בראיון ל"טיימס". "ידעתי  כבר כאשר חתמתי על ההסכם שהוא לא יוכל להביא לשלום מיידי". בינתיים הפליטים החדשים שמגיעים למחנה אל-סאלם, תוהים אם הוא יביא שלום אי פעם.

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


שלוש × 2 =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com