יום שישי , 26 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "הישראלים גרמו לשינוי חוקי ההגירה"

"הישראלים גרמו לשינוי חוקי ההגירה"

"הישראלים גרמו לשינוי חוקי ההגירה" צעירים ישראלים רבים מגיעים לבריטניה כדי לעבוד במכירות לקראת חג המולד. השאיפה לכסף מהיר מסתיימת לעתים בלילה במעצר ובגירוש. יומן לונדון חג המולד נמצא במרחק של חודש וחצי בלבד ובבריטניה נמצאת עונת קניית המתנות בעיצומה. התושבים יוצאים לקנות בכל מקום, כשגם דוכני המכירות – "העגלות" – ברחובות ובקניונים מהווים מוקד משיכה ללקוחות. צעירים ישראלים רבים ...

"הישראלים גרמו לשינוי חוקי ההגירה"

צעירים ישראלים רבים מגיעים לבריטניה כדי לעבוד במכירות לקראת חג המולד. השאיפה לכסף מהיר מסתיימת לעתים בלילה במעצר ובגירוש. יומן לונדון

חג המולד נמצא במרחק של חודש וחצי בלבד ובבריטניה נמצאת עונת קניית המתנות בעיצומה. התושבים יוצאים לקנות בכל מקום, כשגם דוכני המכירות – "העגלות" – ברחובות ובקניונים מהווים מוקד משיכה ללקוחות. צעירים ישראלים רבים מנסים לנצל את התקופה כדי לעבוד כרוכלים, אך לעתים הם מסיימים במטוס חזרה לארץ אחרי שגורשו מהממלכה.

בעלי הדוכנים מעדיפים לא פעם את הצעירים הישראלים בשל שיטת המכירות האגרסיבית שלהם. הם מנסים למשוך אותם מודעות במקומונים, באתרי אינטרנט ובלוחות הדרושים. אבל לפעמים הנוכחות הישראלית גורמת גם למתיחות רבה.

"הבדלי התרבות והאגרסיביות מקוממים את בעלי החנויות סביבם", מסביר עו"ד יאיר כהן. "הישראלים שמגיעים נתפסים חצופים ואגרסיביים בתרבות הבריטית. הם מאוד בולטים בסביבה, זה מקדם מכירות אבל גם מקדם תלונות, שמביאות את המשטרה לבדוק את העובדים. בנובמבר ובדצמבר נזרקים מפה הרבה ישראלים".

כהן, שותף במשרד עורכי דין המטפל בפלילים ובענייני הגירה, אומר כי "חוקי ההגירה משתנים בגלל הישראלים". לא פעם נאלץ כהן, שחי כבר 14 שנה בבריטניה, למלא את תפקיד המושיע עבור ישראלים שהסתבכו.

עו

עו"ד יאיר כהן. צילום: יעל ערבה יעל ערבה
"זה שווה את הסיכון"

שיר וצליל (השמות בדויים) הן שתי צעירות ישראליות שהשתחררו מהצבא לפני כמה חודשים וכעת מחפשות את מזלן בבריטניה. הן קיבלו "ויזת תייר" המתירה להם שהות של  עד חצי שנה בממלכה, אך למרות שאין להן אישור עבודה הן עובדות ב"עגלות".

הן לא מוטרדות מכך שהן עוברות על חוקי ההגירה. "מישהי שאני מכירה אמרה שאוכל להרוויח 70 אלף שקל בשלושה חודשים" מספרת צליל. "אמרו לנו שנגיע לכאן ותמורת 250 פאונד נקבל ויזת סטודנט. זה שווה את הסיכון".

לדברי עו"ד כהן, הסיכון הוא להיות מגורש "לפעמים לאחר שהות במעצר לילה או שניים".

הוא מוסיף כי "חותמת שחורה בדרכון חוסמת את הכניסה לבריטניה לשנים ארוכות וגם מקשה על האפשרות להיכנס למדינות האיחוד האחרות באירופה".

כהן מספר כי צעירים רבים חושבים שעם הזמן לא יחפשו אחריהם והם מתחילים להתרגל למצב שלהם. ואכן ניתן לראות ישראלים רבים שמסתובבים עם ויזות סטודנט מבלי שהם  לומדים, עם ויזות תייר כשהם בעצם גרים פה, ויש גם כאלה שפג תוקף הוויזה שלהם והם מהגרים בלתי חוקיים. הצעירים, שלרוב גרים בקומונות, חולקים בהתחלה חדרים בצפיפות או שפשוט נעלמים בין 62 מיליון התושבים הרשמיים בממלכה.

 

"הישראלים גילו את הפטנט"

שיר וצליל הגיעו לעבוד על העגלות של מארק (שם בדוי) בגולדרס גרין אחרי שיצרו אתו קשר מהארץ. "הוא הבטיח לנו בית, עבודה ושהוא יסדר לנו ויזת סטודנט כדי שכשנגיע נהיה חוקיות בעבודה", אומרת שיר. אבל כאשר הן הגיעו לדירה בשכונה היהודית לא היו להן אפילו שמיכות להתכסות בהן בלילה.

למארק בעצם אין אפשרות לעמוד בהבטחות שלו. "בעקבות תופעת העגלות שינו את החוקים", מסביר עו"ד כהן. "פעם אפשר היה להגיע למדינה, להירשם לבית ספר, אפילו רק ללימודי אנגלית, ולקבל ויזת סטודנט המאפשרת לצעיר לעבוד 20 שעות בשבוע, בזמן שהוא לומד בבית הספר מינימום של 20 שעות. הישראלים גילו את הפטנט, היו מוציאים ויזות כאלה, לא הולכים לבית הספר ועובדים. הם חשבו שזה חוקי, אבל בעצם לא עמדו בתנאי הוויזה ועבודתם כאן לא היתה חוקית בעליל".

הישראלים "הוותיקים" – אלה שנמצאים בבריטניה כבר יותר משנתיים – מספרים על אדם שהיה מנפיק ויזות סטודנטים לישראלים בהמונים. הם היו נותנים לו כ-400 פאונד, חותמים על טפסים ולאחר שלושה שבועות הם היו מקבלים את הוויזות. הם מעולם לא ראו את בית הספר שלו ולא ברור אם בכלל היה לו בית ספר, אבל עשרות ישראלים שהגיעו אליו אחרי שמעו עליו מפה לאוזן, עשו אתו דילים בבתי קפה.

"משרד הפנים שינה את החוקים והיום יש רשימת מוסדות מסודרת שרק הנרשמים ללמוד בהם זכאים לתעודת סטודנט", מסביר כהן. "נערכו פשיטות על בתי ספר לשפות והיום המוסדות חייבים לספק אינפורמציה למשרד הפנים וההגירה על נוכחות הסטודנטים בקורסים שלהם".

צעיר ליד עגלה בלונדון (למצולם אין קשר לידיעה)

צעיר ליד עגלה בלונדון (למצולם אין קשר לידיעה)

 

"להגירה יש סיבה לגרש את הצעירים"

בכנסייה במרכז השכונה היהודית, שהושכרה על ידי הישראלים, נערכת סדנת מכירות לקבוצת צעירים שמיועדת להתפרס בקניונים. "כל שבוע עושים את זה לחדשים שמגיעים", אומרת נורית, בעלת חמש עגלות בעצמה. "אצלנו מעסיקים רק חוקיים, אבל ראינו פה ישראלים שמבטיחים להם הרים וגבעות והם מוצאים את עצמם אחר כך זרוקים ברחובות.

הישראלים, שמתפתים לבוא להרפתקה במטרה -להתעשר תוך זמן קצר כדי להגשים חלומות או לעשות כסף לטיול או ללימודים, מוצאים את עצמם עובדים משעות הבוקר המוקדמות ועד סגירת הקניונים בלילה בשכר שהוא נמוך משכר המינימום. הוצאות המחייה בבריטניה גבוהות ופעמים רבות קשה לצעירים להסתדר למרות שהם עובדים קשה. במקרה הטוב, הם מקבלים אחוזים מהמכירות שהם עושים.

"בשנה האחרונה היו הרבה פשיטות של ההגירה. כל הזמן יש פשיטות", אומר עו"ד כהן. "הרבה ישראלים נשלחו הביתה עם חותמות שחורות בדרכון". לדבריו, אין כמעט טיסה לישראל שלא מחזירים בה כמה מבלי שנותנים להם להיכנס לבריטניה.

"מהמקרים שראיתי, תמיד יש (להגירה) סיבות לעשות כן", הוא אומר. "הם לא מטומטמים והשנתיים האחרונות עם העגלות גרמו להם לבדוק את הישראלים יותר".

כשנפרדתי מצליל, שיר ונורית ההתכנסות בכנסייה עוד נמשכה. ישראלים צעירים מלאי מוטיבציה הקשיבו ל"עשרת הדיברות של מכירה נכונה בקניונים". בימים הקרובים תיפתחנה עוד עגלות חדשות עם פנים ישראליות חדשות, חלק מהם ימשיכו בטיול המיוחל. אבל לרבים מהם גם צפויים קשיים.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


5 × = ארבעים חמש

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com