יום שישי , 29 מרץ 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> הידידות המופלאה של הרב והמוסלמי

הידידות המופלאה של הרב והמוסלמי

הידידות המופלאה של הרב והמוסלמי הרב הרשל גלוק ואיסמעיל אמאן מנסים להוכיח שרק דיאלוג יכול לפתור בעיות, וגם ההתנגדות בקהילות ליחסיהם לא עוצרת בעדם. יומן לונדון – מדור חדש בימים שבהם נרשמת עלייה חדה באנטישמיות בבריטניה והקהילה המוסלמית נמצאת באור הזרקורים לאחר המעצר הנרחב של חוליית הטרור שתכננה לפוצץ מטוסים באוויר, בולט סיפור חברותם הקרובה של הרב הרשל גלוק ושל ...

הידידות המופלאה של הרב והמוסלמי

הרב הרשל גלוק ואיסמעיל אמאן מנסים להוכיח שרק דיאלוג יכול לפתור בעיות, וגם ההתנגדות בקהילות ליחסיהם לא עוצרת בעדם. יומן לונדון – מדור חדש

בימים שבהם נרשמת עלייה חדה באנטישמיות בבריטניה והקהילה המוסלמית נמצאת באור הזרקורים לאחר המעצר הנרחב של חוליית הטרור שתכננה לפוצץ מטוסים באוויר, בולט סיפור חברותם הקרובה של הרב הרשל גלוק ושל איסמעיל אמאן.

שכונת סטמפורד היל בצפון לונדון אפשר למצוא מפגש צמוד בין יהודים למוסלמים, ושם גם התפתחה הידידות המופלאה. הרב גלוק הוא רב בית הכנסת "שערי מזל טוב" בשכונה. הרב, אב לשמונה ילדים, נחשב לאחד הבולטים במנהיגי הקהילה היהודית, וכמו אביו המנוח, הרב אברהם יצחק גלוק ז"ל, הוא עורך מסעות בין הקהילות ברחבי העולם.

לא הרחק מביתו של גלוק נמצא המסגד של אמאן, שמשמש כעובד סוציאלי במרכז המוסלמי של צפון לונדון. אמאן, אב לשלושה, חזר בתשובה לפני כמה שנים וכעת הוא מקדיש את זמנו לקהילה המוסלמית.

גלוק ואמאן פועלים יחד בפורום המוסלמי-יהודי, שהרב הוא אחד ממייסדיו לפני שמונה שנים. הפורום נועד לפתור סכסוכים ובעיות בין הקהילות ולעבוד ביחד ותוך שיתוף פעולה ותמיכה בצרכים המשותפים לשתי הקהילות.

צילום וידאו: יעל ערבה וקולין סבאג'

ארוחה כשרה ונרגילה

החברות בין האישים גרמה בתחילתה להתנגדויות קשות הן מצד הקהילה היהודית והן מצד המוסלמים. לרב גלוק קראו "החבר של הערבים" ושלחו לו מכתב איום. גם בנו סבל מהצקות בבית הספר. גם אמאן לא היה חסין מפני ביקורת. "מה יש לך עם יהודים?", שאלו אותו חבריו.

אולם עם הזמן למדו שני הצדדים לחיות עם שיתוף הפעולה. "עכשיו כבר יש קונצנזוס בין תושבי שתי הקהילות. ויש הבנה שהפורום הביא ליציבות חיובית בין שתי השכונות, גם בין הקהילות הבריטיות והמוסלמיות בבריטניה בכלל", אומר גלוק.

שני החברים שוברים את הסטריאוטיפים שהושרשו במשך שנים רבות ומנסים להראות כי גם היהודים וגם המוסלמים יכולים לחיות

יחדיו. למען הדו קיום הם אפילו טועמים מאכלים שונים בלב לבן של הקהילות שלהן. הרב גלוק לקח את אמאן לארוחה יהודית כשרה, בעוד אמאן הזמין את הרבי לעישון נרגילה במסעדה ערבית ידועה.

גלוק מבהיר שיש הרבה נקודות דמיון, כמו גם הרבה הבדלים יסודיים בתפיסות, אבל יש למצוא את המכנה המשותף ולא להעצים את המחלוקות. "יש להכיר אחד את השני, לכבד את השונות ובאותו הזמן להכיר בכך שיש הרבה משותף בין הקהילות, ואת הבעיות אפשר לפתור בעזרת עבודה משותפת", הוא אומר. "יש הבדלים משמעותיים גם בין המוסלמים ליהודים, אבל זה לא מונע מאנשים לחיות ביחד ולעבוד ביחיד על האינטרסים המשותפים של הקהילות".

 

צילום: יעל ערבה

גלוק ואמאן. צילום: יעל ערבה
"אסור להאשים את כל המוסלמים"

דיבורים על פוליטיקה לא זרים לאמאן והרב גלוק, בייחוד בימים אלה. בין העצורים בחשד לתכנון מתקפת הטרור הגדולה בחודש שעבר היו גם שלושה מוסלמים מהשכונה. לדברי אמאן, אסור שהדבר יכתים את כל הקהילה וכי הוא לא מרגיש שעליו לקחת את האשמה על מה שכמה אנשים בודדים עושים בניגוד לתורת האיסלאם".

צריך לטפל בכל אחד מהם כקרימינל ולא להאשים את הקהילה המוסלמית או את דת האיסלאם", הוא אומר. "האיסלאמופוביה מאז פיגועי ה-11 בספטמבר רק גוברת. הדרך בה תופסים את המוסלמים והאיסלאם היא מוטעית. הדת שלי מאוד ברורה- חל איסור מפורש על הרג ופגיעה באנשים חפים מפשע, ואין לכך לא, אבל, ולא הצדקות".

גם הרב גלוק פוסל את האשמת כל המוסלמים בטרור ומזהיר מפני דמוניזציה של המוסלמים. "כבר ראינו בהיסטוריה שכאשר עושים דמוניזציה לקבוצה גדולה של אנשים, זה יכול להוביל למעשים לא-אנושיים", הוא אומר.

"מה שקורה במערב והתנהגות המשטרה כלפי האיסלאם היא הפרה של זכויות אדם", מוסיף אמאן. "אתמול התפרסם משאל שמראה שאחד מכל ששה אנשים באוטובוס לא ישב, או יעבור מקום, ממי שנראה מוסלמי. זה מטריד אותי. כי דעת הקהל היא מה שתקבע את העתיד לא דעת הממשלה. אם בלונדון, שהיא העיר הכי קוסמופוליטית בעולם, זה מה שאנשים מרגישים היום, אולי בעוד כמה שנים, בשם 'הביטחון הלאומי' יבקשו מאיתנו לארוז וללכת מפה".

לדברי אמאן, רק הדיאלוג הפתוח הן הדרך לשכנות טובה. "עם הרבי, אנחנו שומרים על דיאלוג פתוח. וזה הנשק היחיד נגד הבורות והיכולת ללמוד להכיר, לכבד ולחיות בשכנות מתוך כבוד. באירופה גם היהודים וגם המוסלמים הם מיעוט ויש לאחד את הכוחות להשגת מטרות דומות".

– קטע הווידאו הוא מתוך קדימון לסרט דוקומנורי של יעל ערבה. עריכה: קולין סאבג' (בי-בי-סי)

צילום:  יעל ערבה

גלוק ואמאן. צילום: יעל ערבה
על "יומן לונדון"

"יומן לונדון" הוא מדור שבועי, שבו תביא כתבת nrg מעריב­בבירה הבריטית הצצה לסיפורים נבחרים מהממלכה – החל משערוריות בית המלוכה, הצרות של ראש הממשלה, יחסי יהודים ומוסלמים ועד הסיפורים שמאחורי הכותרות.

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


− 2 = שש

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com