שבת , 20 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> הטרוריסטים יטענו: התעללו בנו

הטרוריסטים יטענו: התעללו בנו

הטרוריסטים יטענו: התעללו בנו אנשי תנועת מאו-מאו, שהתפרסמו באכזריותם בשנות ה-50, הודיעו שכעת בדעתם לתבוע את בריטניה תנועת מאו-מאו הקנייתית נודעה בשנות החמישים כאחד מארגוני הטרור האכזריים ביותר בעולם, עת נאבקו חבריה עבור עצמאות מהבריטים, שהחזיקו במדינה המזרח-אפריקנית כמושבה. כעת, למרבה האירוניה, הודיעו זקני התנועה שבכוונתם לתבוע את בריטניה על עינויים והרג לא חוקי – כך פירסם אתמול עיתון "גארדיאן" הבריטי. ...

הטרוריסטים יטענו: התעללו בנו

אנשי תנועת מאו-מאו, שהתפרסמו באכזריותם בשנות ה-50, הודיעו שכעת בדעתם לתבוע את בריטניה

תנועת מאו-מאו הקנייתית נודעה בשנות החמישים כאחד מארגוני הטרור האכזריים ביותר בעולם, עת נאבקו חבריה עבור עצמאות מהבריטים, שהחזיקו במדינה המזרח-אפריקנית כמושבה. כעת, למרבה האירוניה, הודיעו זקני התנועה שבכוונתם לתבוע את בריטניה על עינויים והרג לא חוקי – כך פירסם אתמול עיתון "גארדיאן" הבריטי. לפרשה עשוי אף להיות קשר ישראלי – לפני שנתיים נודע שלוחמי המאו-מאו נשלחו ארצה, לקבל הכשרה ממפקדי צה"ל, שהוכיחו יכולת בגירוש השלטון הבריטי.

עורכי דין המייצגים את ותיקי המאו-מאו, מסרו שהם יגישו למשרד החוץ הבריטי דרישת פיצויים על הפרת זכויות אדם ועינויים של קבוצה המונה עשרה קנייתים, שיהיו מקרה מייצג. התובעים מתארים מקרי אונס שיטתיים והכאה ממושכת, כמו גם עינויים פיזיים אחרים, כחלק מהמדיניות הבריטית לשבור את ההפיכה. חלק מספרים שהם היו עדים להוצאות להורג.

אחד ממקרי ההתעללות שבדעת התובעים להביא בפני בית המשפט, הוא סיפורה של ג'יין מוטוני מארה, שהייתה, לטענתה, בת 15 כאשר נאסרה על שסיפקה מזון לחברי חוליית מאו-מאו. לדבריה, קצין לבן הורה לאחד מפקודיו האפריקנים לענות אותה, בדחיפת בקבוק לנרתיק שלה כדי שתגלה היכן אחיה, שהשתתף בפשיטות המאו-מאו.

לפני שנתיים נחשף: אנשי המאו-מאו הודרכו בישראל

"היה שם חייל קנייתי שקראו לו אדוארד. הוא מילא את הבקבוק במים חמים ואז דחף אותו לאבר האינטימי שלי עם הרגל שלו", מצטט אותה כתב הגארדיאן. "אני צרחתי וצרחתי, לעולם לא אשכח את זה. במחנה הוחזקה אשה נוספת שנאנסה באותו אופן", היא סיפרה.

מחנות המעצר הוקמו בתגובה להרג ברוטלי של המתיישבים הלבנים, כולל ילדים ונשים על ידי המאו-מאו. לאחר שמשטר החירום בוטל ב-1961, קבע דוח רשמי קבע שהמאו-מאו אחראי לרציחתם של 32 לבנים, ושל כ-11 אלף אפריקנים, במה שהתפתח למלחמת אזרחים קשה. כה עמוק היה הרושם שהותירה אכזריותה של תנועת המאו-מאו בלב האנגלים, ש"מאו מאו"

השתרש במילון אוקספורד כפועל, שפירושו הפחדה ואיומים באלימות.

דוברת הנציבות העליונה של ממשלת קניה אמרה ממקום מושבה בניירובי הבירה, שהמשלה עצמה תערער על התביעה המשפטית. "אם יתקדמו ההליכים המשפטיים, נתנגד להם בתוקף בשתי טענות עיקריות. ראשית כל, האחריות עברה לממשלת קניה עם קבלת העצמאות, בשנת 1963. שנית, בלתי אפשרי לקיים משפט הוגן בנושא, באיחור של יובל שנים", אמרה.

ב-־26 באוגוסט 2004, יום השנה ה-26 למותו של ג'ומו קאניאטה התפרסמו לראשונה מכתביו האישיים. ממכתבים אלו התברר כי בזמן המרד הוא שלח לוחמי מאו מאו לקבל הכשרה צבאית בישראל.

 

‫כתבות במעריב נהרג… בעת היותה הכתובת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


9 + שש =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com