יום חמישי , 25 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> 'החטיפה היתה תעלול תקשורתי'

'החטיפה היתה תעלול תקשורתי'

'החטיפה היתה תעלול תקשורתי' החיילים הבריטים ששוחררו דיברו לראשונה על 13 הימים שהיו בשבי והדגישו: לא חדרנו למים איראניים אחרי הסערה הבינלאומית הגדולה שעוררה חטיפתם דיברו אתמול לראשונה שישה מתוך 15 החיילים הבריטים ששוחררועל ידי איראן במסיבת עיתונאים בבסיס צבאי באזור דבון וסיפרו על חוויותיהם מהשבי. החיילים התקבלו במחיאות כפיים סוערות על ידי הנוכחים במקום, ובמהלך דבריהם הדגישו כי בעת החטיפה שייטו ...

'החטיפה היתה תעלול תקשורתי'

החיילים הבריטים ששוחררו דיברו לראשונה על 13 הימים שהיו בשבי והדגישו: לא חדרנו למים איראניים

אחרי הסערה הבינלאומית הגדולה שעוררה חטיפתם דיברו אתמול לראשונה שישה מתוך 15 החיילים הבריטים ששוחררועל ידי איראן במסיבת עיתונאים בבסיס צבאי באזור דבון וסיפרו על חוויותיהם מהשבי. החיילים התקבלו במחיאות כפיים סוערות על ידי הנוכחים במקום, ובמהלך דבריהם הדגישו כי בעת החטיפה שייטו במים עיראקיים וכי החטיפה היתה אירוע מתוכנן מראש. "אמרו לנו שאם לא נודה נשב 7 שנים בכלא" אמר אחד מהחיילים.

במסיבת העיתונאים ניכרה התרגשות גדולה ועשרות הכתבים קיבלו את חיילי הצי הבריטי בתשואות רמות. החיילים סיפרו כי במהלך התקופה בשבי הם שהו בבידוד, הם לא הורשו לדבר אחד עם השני, עיניהם היו מכוסות וידיהם קשורות, כשכל אותו הזמן הם מוקפים באנשים חמושים.

לדבריהם, הם לא נחשפו כלל לדיווחים התקשורתיים בעניינם ולא ידעו על הסערה שגרם האירוע. כנשאלו מדוע לא התנגדו לכוחות האיראניים שעצרו אותם, הסבירו החיילים שהתנגדות לחטיפה עלולה היתה לגרום לאירוע חמור בהרבה ולהידרדרות בינלאומית.

"הלחץ שהופעל עלינו היה בעיקר פסיכולוגי אך האיראנים השתמשו בטקטיקות שונות". אמר אחד החיילים. בנוסף, הם ציינו כי האיראנים השתמשו בעובדה כי אחת מהחטופים היא אישה לצורך תעמולה. לטענתם, החיילת, פיי טורני, שהתה בבידוד ונאמר לה כי שאר חבריה שוחררו ונשלחו הביתה. עם זאת הם הדגישו כי ההתנהגות של האיראנים אליהם היתה אנושית והם קיבלו מזוון ושתיה.

"הבנו שאם נתנגד ניכנס לקרב אדיר"

פליקס כרמן, אחד מהחיילים תיאר בפירוט את מהלך החטיפה: "ביום שישי, במה שהיה פטרול שגרתי, לי ול-14 מהקולוגות שלי, הורדנו מספינת האם שלנו, לשתי סירות גומי, לבצע פטרל באזור הדרומי של תעלת מי-שט אל-ערב, זו הייתה אמורה להיות פעולה שגרתית שהגיעה לאחר 66 פעולות שגרתיות כאלה שנעשו בארבעת השבועות שקדמו לכך".

כרמן סיפר כי לאחר שהצוות עלה לבצע בדיקה בספינה שעברה במקום, נצפו הספינות האיראניות כשהן מגיעות אל החיילים במהירות. "זה היה אז כשהוריתי לכולם להתכונן עם הנשק שלהם, והוריתי לצוות על הסיפון לחזור לסירות, בזמן שהגענו

לסירות שתי ספינות אירניות היו לצדנו".

לדברי כרמן, הוא הסביר לאחד מהחיילים האיראנים שדיבר אנגלית טובה, כי מדובר בפעולה שגרתית בכפוף למנדט מהאו"ם, אך כשהחיילים הבריטים ניסו לעזוב, האיראנים מנעו זאת מהם וחסמו את דרכם.

"עכשיו כבר היה ברור שהם הגיעו עם כוונה מתוכננת מראש. חלק מהמלחים האירנים הפכו לאלימים ובלתי יציבים, הם חבטו בסירות שלנו וכיוונו עלינו אר-פי-ג'י ותחמושת כבדה, עוד שש סירות סגרו עלינו, והבנו שהניסיון לדבר אתם בהגיון לא מוביל לשום מקום, וגם שאנחנו לא מסוגלים להרגיע חלק מהאנשים", אמר כרמן.

 

עברו בדיקות וסדרת תחקירים

הוא הוסיף כי "היה זה אז שהבנו, שאם נתנגד, ניכנס לקרב אדיר, כזה שלא נוכל לנצח בו, ויהיו לו תוצאות אסטרטגיות אדירות, עשינו החלטה בהכרה שלא להיכנס לקרב עם האיראנים ולעשות מה שהם מבקשים".

יום לפני כן נחתו15 החיילים הבריטים בשדה התעופה הית'רו הסמוך ללונדון. מהית'רו הם הועברו לשני מסוקים צבאיים שלקחו אותם לבסיס הצי הצבאי "שיבנון" שבדבון. שם התאחדו החיילים עם בני המשפחה והחברים. במקביל, עברו בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות, וכן סדרת תחקירים על תקופת השבי ועל רגעי החטיפה עצמה.

ההודעה המפתיעה על שחרורם של החטופים הגיעה מפי נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד. "ארצנו נעצבה למראה חילול גבולותינו על ידי המלחים הבריטיים", אמר אחמדינג'אד בנאום שנשא, במהלכו הודיע כי הוא סולח להם, ומשחרר אותם. "אני קורא לבלייר שלא להעניש אותם על שסיפרו את האמת". אחמדינג'אד אמר כי שחרורם הוא "מתנה לבני העם הבריטי".

במקביל הגיעו דיווחים כי בריטניה ואיראן גיבשו ביניהן הסכם פשרה שיביא לסיום הפרשה. לפי הדיווח, החליפו שתי המדינות מסמכים דיפלומטיים בהם מוצגים התנאים להסכם, במסגרתו ישוחררו החיילים בתמורה להתנצלות רשמית של ממשלת בריטניה על התקרית, והבטחה כי מקרה דומה לא יחזור על עצמו. עם זאת, לא תיאלץ בריטניה להודות כי חדרה למים הטריטוריאליים של איראן.

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


1 + שבע =

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com