יום שישי , 19 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> במילה אחת לאיראן: אכזבה

במילה אחת לאיראן: אכזבה

במילה אחת לאיראן: אכזבה שרי החוץ של המעצמות הביעו הערב אכזבה עמוקה מאיראן, על שסירבה לזנוח את הגרעין. "לאיראן היו שתי אפשרויות, חבל שלא בחרה בחיובית", כך נמסר בתום הפגישה שהחלה באיחור אכזבה עמוקה מאיראן – זו היתה עיקרה של ההצהרה שנמסרה היום על-ידי שרי החוץ של המעצמות באו"ם, שנפגשו אמש בבריטניה על מנת לדון בסוגייה האיראנית. "ההצעות שלנו לאיראן ...

במילה אחת לאיראן: אכזבה

שרי החוץ של המעצמות הביעו הערב אכזבה עמוקה מאיראן, על שסירבה לזנוח את הגרעין. "לאיראן היו שתי אפשרויות, חבל שלא בחרה בחיובית", כך נמסר בתום הפגישה שהחלה באיחור

אכזבה עמוקה מאיראן – זו היתה עיקרה של ההצהרה שנמסרה היום על-ידי שרי החוץ של המעצמות באו"ם, שנפגשו אמש בבריטניה על מנת לדון בסוגייה האיראנית. "ההצעות שלנו לאיראן היו מספקות לה את כל הדרוש לפיתוח תעשיית גרעין אזרחית", כך טענה שרת החוץ הבריטית, בתום פגישה שהחלה בעיכוב ניכר של שעתיים, בעקבות איחור של מזכירת המדינה האמריקנית.

אמש היו אמורים שרי החוץ של המדינות המובילות באו"ם להיפגש בבריטניה ולקבל החלטה בנוגע לסוגיית איראן, אך הפגישה התקיימה באיחור עקב תקלה טכנית במטוס של מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, שהגיעה מעיראק. גם לאחר הגעת המטוס החלופי התעוררה בעיה והעיכוב נמשך. היו אלה הנציג הגרמני, הצרפתי והרוסי שהגיעו ראשונים לפגישה בלונדון, אך הדיון שבסופו היו אמורים להגיע שרי החוץ להחלטה בדבר התמודדות עם סירוב איראן לעצור את הגרעין – הסתיים בהצהרה בלבד ולא בהחלטה בדבר הפעלת הסנקציות.

"מבחינת היחסים המשותפים הפוליטיים והכלכליים ארוכי הטווח, ההצעות שלנו לאיראן היו מספקות לה את כל מה שהיא צריכה כדי לפתח תעשיית גרעין אזרחית מודרנית", כך מסרה שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט, בתום הפגישה הקצרה. "הצעתנו היתה מאפשרת לעם האיראני ליהנות מיתרונות האנרגיה בהסכם לטווח ארוך, שישביע את רצון הקהילה הבינלאומית , ושיוכיח כי תוכנית איראן היא למטרות שלום בלבד".

עוד ציינה בקט את פועלו של חוויאר סולאנה, נציג האו"ם שקיים פגישות תכופות עם הנציג האיראני ד"ר עלי לאריגני, למרות שהתוצאות טרם נראו בפועל. "אנו משבחים את סולאנה על מאמציו חסרי הלאות למציאת דרך קדימה, אך מאוכזבים עמוקות שהיה עליו לדווח כי איראן אינה מוכנה להשהות את פיתוח הגרעין שלה כפי שנדרש על ידינו".

רייס איחרה לפגישה בגלל תקלה במטוס. צילום ארכיון: רויטרס

רייס איחרה לפגישה בגלל תקלה במטוס. צילום ארכיון: רויטרס צילום: רויטרס
חילוקי דעות בנוגע לטיפול באיראן

לעומת בקט, קונדוליזה רייס, שבגין איחורה נמנע משרי החוץ להגיע לעומקו של עניין ולקבל החלטה בנוגע לסנקציות כלפי איראן, לא מסרה הצהרה בנפרד. אך עוד לפני הפגישה הדגישה רייס כי "ישנו עניין של אמון מועצת הביטחון והמערכת הבינלאומית, ואנו לא יכולים פשוט להמשיך ולדבר מבלי להגיע למעשים". רייס הגיעה סמוך לשעה 20:00, אל הפגישה שהיתה אמורה להתחיל ב-18:00. מיד עם הגיעה היא קיבלה עדכונים משרי החוץ הנוכחים.

האכזבה מאיראן אינה חדשה.

עוד בטרם הפגישה אמרה שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט, כי "אנו מצרים על כך שאיראן עדיין לא עשתה את ההחלטה הזו. נמשיך במאמצינו למצוא פתרון באמצעות מו"מ". עוד ציינה כי "לא צפויות להתקבל החלטות משמעותיות בפגישה הערב, אבל החלטנו להיפגש פנים מול פנים".

דבריה נאמרו לאור צפי לחילוקי דעות, בעקבות דברי שר החוץ הרוסי, סרגיי לאברוב כי מוסקבה לא תתמוך בהצבת סנקציות נוספות נגד איראן, אך קרא להגברת המאמצים הדיפלומטיים לפתרון המשבר.

 

סולאנה מנסה להגיע לנוסחה

לפגישה אתמול בערב היתה מטרה ספציפית, לדון בהמשך הצעדים לאחר שדיפלומט אירופי מסר שלשום כי הנציג האיראני הבהיר השבוע שאין בכוונת מדינתו להקפיא את העשרת האורניום.

בשבועות האחרונים נמשכו המגעים בין הממונה על מדיניות החוץ באיחוד, חאוויר סולאנה, לבין הנציג האיראני, עלי לריג'אני, בניסיון למצוא נוסחה, לפיה איראן תפסיק את העשרת האורניום בהתאם לדרישת הקהילה הבינלאומית בתמורה להטבות.

אולם למרות ששני הצדדים ציינו כי ישנה התקדמות בשיחות, סיפר הדיפלומט אירופי כי הדברים רחוקים מפתרון. "ברור שזה לא המצב. הם לא יכולים לקבל את ההשעיה", אמר הדיפלומט שמעורב בפרטי המגעים.

בהכנת הידיעה השתתפו סוכנויות הידיעות

 

‫כתבות במעריב נהרג… בעת היותה הכתובת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


+ 7 = שש עשרה

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com