יום שלישי , 16 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> "בלייר עזב, אבל היחס לישראל לא ישתנה"

"בלייר עזב, אבל היחס לישראל לא ישתנה"

"בלייר עזב, אבל היחס לישראל לא ישתנה" טוני בלייר הודיע על פרישתו, ומפלגת הלייבור בוחרת מנהיג. המחליף המיועד, גורדון בראון, לא צפוי לשנות את מדיניות החוץ הבריטית במזרח התיכון. יומן לונדון "הודעתו של ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, על פרישתו מהתפקיד, לא צפויה ליצור שינויים מהותיים ביחסה של בריטניה למזרח התיכון" – כך מעריכה ג'יין קינינמונט, עורכת בכירה במגזין "אקונומיסט" ...

"בלייר עזב, אבל היחס לישראל לא ישתנה"

טוני בלייר הודיע על פרישתו, ומפלגת הלייבור בוחרת מנהיג. המחליף המיועד, גורדון בראון, לא צפוי לשנות את מדיניות החוץ הבריטית במזרח התיכון. יומן לונדון

"הודעתו של ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר, על פרישתו מהתפקיד, לא צפויה ליצור שינויים מהותיים ביחסה של בריטניה למזרח התיכון" – כך מעריכה ג'יין קינינמונט, עורכת בכירה במגזין "אקונומיסט" ומומחית לנושא המזרח התיכון. בשיחה עם nrg מעריב, משרטטת קינינמונט את התרחישים האפשריים בפוליטיקה הבריטית, ומעריכה כי מדיניות החוץ של בריטניה לא תשתנה באופן קיצוני.

ראש הממשלה בלייר עוזב את תפקידו לאחר עשור, במהלכו זכה לפופולריות רבה, אבל רבים יאמרו היום כי בשל מדיניות החוץ שהנהיג, הוא עוזב את משכן ראש הממשלה כשהפופולריות הציבורית שלו בשפל. "מזה זמן מה נמתחת  ביקורת על בלייר בתוך מפלגתו ובציבור, מפני שכפי שהם רואים את זה, הוא קרוב מדי למדיניות ארצות-הברית", מאשרת קינינמונט. "אולי הביקורת נגדו לא היתה כה חריפה, אם המלחמה בעיראק היתה נתפסת כמוצלחת".

אבל הציבור הבריטי, שהדעות בו חלוקות בין התומכים במלחמה ובין המתנגדים לה, מאוחד כעת בדעתו נגד המעורבות הבריטית בעיראק. קינינמונט סבורה כי רבים בציבור מאמינים שבלייר עקב אחרי בוש ונכנס להרפתקה הזו בעיניים עצומות, אבל היא עצמה חושבת שזה לא נכון.

"לדעתי, החלטתו של בלייר לצאת למלחמה נבעה מהאמונה שלו", אמרה. "הוא ליברל שדוגל בהתערבות במדינות אחרות, והוא האמין שהתערבות צבאית עשויה לעזור".

ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר. צילום: אי-פי

ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר. צילום: אי-פי Ap
בלייר לא היה "פודל"

קינינמונט אף הזכירה שראש הממשלה הבריטי הציג את מדיניותו בנאום שנשא ב-1999 בשיקגו, זמן רב לפני בחירתו של בוש לנשיא. באותו נאום, דיבר בלייר על "הדוקטרינה החדשה של הקהילה הבינלאומית", ואמר כי "אנחנו לא יכולים להפנות את הגב לקונפליקטים ולהפרה של זכויות אדם במדינות אחרות, אם אנחנו רוצים להישאר בטוחים".

נאום זה, מבהירה קינינמונט, "עזר למוטיבציה של ההתערבות הבריטית בסיירה-לאונה. אינני טוענת שהיציאה למלחמה בעיראק היתה משימה אלטרואיסטית

טהורה, אבל אני חושבת שהעקרונות של בלייר כן שיחקו תפקיד, והוא לא היה 'הפודל' המסויג של בוש, כפי שלעיתים נוטים להציג אותו".

במקביל, סבורה קינינמונט כי הביקורת לה זכה בלייר בנוגע ליחסיו עם ארצות-הברית החלה רק מאז שהנשיא בוש עלה לשלטון ונובעת מכך ש"בוש מאוד לא אהוד בבריטניה, ורוב הציבור הבריטי חושב שהוא טיפש. בימי קלינטון היחסים עם ארצות-הברית לא נתפסו כדבר שלילי, אבל יחסי העבודה ההדוקים עם בוש, גרמו להתגברות הביקורת כלפיו".

"בוש מאוד לא אהוד בבריטניה". ג'יין קינינמונט, עורכת ב"אקונומיסט"

 

היום שאחרי

לאחר הודעת ראש הממשלה על פרישתו, יחל בתוך מפלגת הלייבור הליך לבחירת מנהיג המפלגה הבא. להערכתה של קינינמונט, יהיה זה גורדון בראון שינהיג את המפלגה. "כדי לזכות בתפקיד, על המועמד לזכות בתמיכה של 44 או 54 חברי המפלגה", היא מבהירה. "כרגע, היחידים שהציגו את מועמדותם הם מייקל מיצ'ר וג'ון מקדונל, שניהם מהמחנה השמאלי של המפלגה".

קינינמונט מספרת עוד כי מיצ'ל ומקדונל כרתו ביניהם ברית, במסגרתה קבעו שמי שיהיה פחות פופולרי, יסיר את מועמדותו, זאת כדי למנוע פיצול קולות בצד השמאלי של המפלגה. "בימים הקרובים הם צפויים להצהיר מי מהם יתמודד מול גורדון בראון". להערכתה, "נראה כי איש מה'שחקנים הבכירים', ששירתו בממשלתו של בלייר, לא יציג את מועמדותו מול גורדון בראון. היו סברות שהשר הצעיר והפופולרי דייויד מיליבנד יגיש את מועמדותו, או ששר הפנים, ג'ון ריד יעמיד עצמו מול בראון, אבל שניהם כבר הודיעו שלא יעשו זאת, מה שמשאיר את בראון כמועמד המוביל.

"אף אחד מחברי הפרלמנט לא ירצה לסכן עצמו בתמיכה במועמד שאינו נראה ריאלי, מה שהופך את בראון ל'מנצח הווירטואלי' בבחירות להנהגת המפלגה, והוא זה שיהיה ראש הממשלה הבא, להערכתי", מסכמת קינינמונט.

כאשר נשאלה האם יורשו של בלייר צפוי לבצע שינויים מהותיים במדיניות החוץ, מתוך כוונה להחזיר את הפופולריות למפלגה, היא עונה כי איננה מאמינה שיהיו שינויים קיצוניים במדיניות זו. "בלייר היה הרבה יותר פרו-ישראלי במדיניות החוץ שלו מאשר רוב חברי המפלגה שלו, במיוחד במשך מלחמת לבנון השנייה, אך גם בראון, לפי התרשמותי, מזדהה עם ישראל ואינני חושבת שהוא ישנה את מדיניות החוץ הבריטית באזור.

קינינמונט סבורה כי בראון יתרכז בניסיונות לסייע לפלשתינים באמצעים כלכליים, נושא שהוא והיועץ שלו, אד באלס, כבר חקרו בעבר. "אך לא נראה שהוא ישנה את המדיניות הבריטית ביחס לחמאס, למשל", הדגישה.

"מזדהה עם ישראל", גורדון בראון. צילום: רויטרס רויטרס

 

בלייר יהיה שגריר למזה"ת?

האם בראון יהיה זה שיצליח להוביל את מפלגת הלייבור לניצחון בבחירות?

"הסקרים האחרונים מראים שהמצביעים יעדיפו את מפלגת השמרנים, בראשות דייויד קמרון, על פני מפלגת הלייבור בראשות בראון", אומרת קינינמונט. "אבל החולשה של קמרון היא במדיניות. גם הוא עמד בפני ביקורת על כך שהמדיניות שלו אינה ידועה לציבור. קשה לצפות כיצד ישפטו אותו המצביעים לאחר שיציג ברהיטות ובבהירות את המדיניות שלו".

הבחירות הכלליות בבריטניה מתקיימות לפחות חמש שנים מיום הבחירות האחרונות, ולכן הבחירות הבאות צפויות להתקיים רק ביוני 2010. "בזמן הזה, הפופולריות של המנהיגים יכולה להשתנות, הן של מנהיג האופוזיציה והן של ראש הממשלה המכהן", אומרת קינינמונט, שמספרת כי "באחרונה הועלתה ההשערה, לפיה בראון יחליט ללכת ל'בחירות מהירות', הרבה לפני התאריך הצפוי לבחירות, ככל הנראה מתוך כוונה 'לשים רגל' לקמרון, לפני שיספיק להבהיר את מדיניותו". צעד כזה של בראון עשוי להתרחש, היא מעריכה, "אם הוא יראה שמידת האהדה אליו עולה לאחר שייכנס לתפקיד".

גורדון בראון צפוי לזכות לתמיכתו של ראש הממשלה היוצא, לאחר שבלייר כבר נתן לכך איתותים בשבועות האחרונים. ומה צפוי לטוני בלייר לאחר שיעזוב את דאונינג 10? ההערכות המעודכנות בבריטניה גורסות כי הוא עשוי להתמנות לשגריר מיוחד למזרח התיכון, או אף לשגריר שיגשר בין דתות העולם. במקביל, עשוי בלייר להמשיך ולפעול באינטנסיביות בנושא שינויי האקלים.

 

כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


6 × = שתיים עשרה

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com