יום רביעי , 24 אפריל 2024
Home >> ארכיון כתבות מעריב >> בלייר התחמק מוועדת חקירה?

בלייר התחמק מוועדת חקירה?

בלייר התחמק מוועדת חקירה? רה"מ הבריטי נחלץ מהפסד משפיל בפרלמנט כשהצליח לדחות דרישת האופוזיציה לחקור הכניסה לעיראק המלחמה בעיראק ממשיכה לגבות מדי יום את חייהם של חיילים בריטים, אך בפרלמנט הבריטי לא עסקו בה ברצינות בשלוש שנים האחרונות. אתמול נערך בבית הנבחרים דיון מעמיק בעקבות דרישת האופוזיציה להקמת ועדת חקירה בנושא וראש הממשלה, טוני בלייר, הצליח ברגע האחרון, על חודם ...

בלייר התחמק מוועדת חקירה?

רה"מ הבריטי נחלץ מהפסד משפיל בפרלמנט כשהצליח לדחות דרישת האופוזיציה לחקור הכניסה לעיראק

המלחמה בעיראק ממשיכה לגבות מדי יום את חייהם של חיילים בריטים, אך בפרלמנט הבריטי לא עסקו בה ברצינות בשלוש שנים האחרונות. אתמול נערך בבית הנבחרים דיון מעמיק בעקבות דרישת האופוזיציה להקמת ועדת חקירה בנושא וראש הממשלה, טוני בלייר, הצליח ברגע האחרון, על חודם של 12 קולות בלבד, להימנע מתבוסה משפילה.

הדיון אתמול בפרלמנט נערך בעקבות הצעה חדשה שיזם חבר פרלמנט מהמפלגת הוולשית, אדם פרייס, הדורשת את הקמתה של "חקירה נרחבת" ביחס למלחמה בעיראק. "הנושא הזה משקף את האחריות שלנו לתת דין וחשבון", נימק פרייס את הצעתו. "מלחמת עיראק היא קטסטרופה עצומה, אסון מדיניות החוץ הגדול ביותר, תסבוכת שבאופן מצער אנחנו עדיין בתוכה".

הצעת החוק להקמת ועדת חקירה לאירועי המלחמה בעיראק עוררה דיון ציבורי, שהתמקד בעיקר בסיכויי מפלגת הלייבור להחזיק מעמד בהצבעה הצפויה. חלק מהפרשנים בבריטניה העריכו כי בלייר עומד בפני אחד מרגעי השפל הירודים ביותר שהתרחשו בחודשים האחרונים.

בתחילת הדיון הבהיר נציג מטעם הממשלה לשמרנים כי הממשלה לא נענית לדרישתם ולא תיזום הקמת ועדת חקירה בשנה הקרובה. שרת החוץ, מרגרט בקט, הזהירה את הנוכחים במליאה כי עיתוי החקירה עלול לפגוע באינטרסים הבריטים.

12 מורדים במפלגה

"חקירה שתיערך עכשיו תישמע למרחקים ותשדר איתות מוטעה ובזמן הלא-נכון לעיראק", אמרה. בקט טענה כי העיתוי אינו מתאים גם כלפי החיילים הבריטים המוצבים בעיראק ומסכנים את חייהם מדי יום. לדבריה, כל עוד הם שם, אין מחוייבות לערוך חקירה חדשה. בקט הציעה להמתין עם חקירה עד לתום הלחימה בעיראק ושיבת הכוחות הבריטים לחצי האי.

כשנערכה ההצבעה עצמה התברר כי בקרב חברי מפלגת הלייבור, שאמורים לעמוד לצידו של ראש הממשלה, יש לא פחות מ-12 "מורדים", התומכים בקיומה של חקירה נרחבת בעיראק. בסופו של דבר תמכו במפלגת הלייבור 298 חברי פרלמנט, ו-273 התנגדו. הרוב הדחוק

של 25 קולות היה מתפורר אם 12 חברי פרלמנט בלבד היו מצביעים אחרת.

מאז הצטרפות בריטניה למלחמה בעיראק בשנת 2003, נערכו ארבע חקירות הקשורות להתנהלותה. הדוח האחרון בנושא פורסם לפני שלוש שנים, ביולי 2004וזיכה את בלייר מהאשמות כי עיוות את הערכות המודיעין על עיראק, אך חשף ליקויים בהתנהלותו. מאז ועד אתמול לא נערך בפרלמנט דיון מהותי ומעמיק בסוגיה.

בלייר אמנם ניצל מהמשבר הנוכחי ומנע מבוכה נוספת לפני סוף כהונתו, אך נושא המלחמה בעיראק ממשיך לייצר מתח בממלכה. השערורייה האחרונה ארעה רק לפני כשבועיים, כשרמטכ"ל בריטניה, הגנרל ריצ'רד דאנט, אמר שנוכחות הכוחות הבריטים בעיראק תורמים להסלמת המצב במדינה השסועה, ודרש את הסגתם המהירה. שאיפתו של ראש הממשלה, טוני בלייר, ליצור דמוקרטיה ליברלית בעיראק, זכתה מפיו של דאנט לביטול מוחלט, כ"נאיבית".

 

‫כתבות במעריב נרג… בעת היותה הכתבת בלונדון של מעריב נרג'.‬‬

תגובות

תגובות

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


5 × = חמש

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com